Vlad Barza

De ce business-urile online pot avea succes si fara un plan traditional de afaceri

Imagine principala
De ce business-urile online pot avea succes si fara un plan traditional de afaceri
Trebuie neaparat alcatuit un plan de afaceri inainte de a incepe un business? Teoria spune ca da, insa practica nu este intotdeauna de acord. Mai jos puteti citi despre doua povesti de business la care nu a fost nevoie de plan de afaceri standard, din diverse motive. Online-ul este imprevizibil, astfel ca un plan ar fi greu de respectat, dar unii antreprenori nu fac plan detaliat al afacerii si fiindca nu au facut cursuri de profil in care sa fi aflat, in detaliu, despre cum se face planul.

In randul antreprenorilor, opinia generala este ca trebuie construit un plan de afaceri inainte ca business-ul sa porneasca, insa conceptul de plan de afaceri s-a schimbat mult in ultimii 10 ani. Nu se mai pune accent pe dosarul cu sina care continea cel putin 40 de pagini; continutul este mult micsorat, mult mai concis si este creat si distribuit pe computer, tableta sau smartphone.

Unele studii din SUA sustin ca si antreprenorii care nu au creat un plan de afaceri "stufos" au avut la fel de mult succes ca si cei care si-au facut un plan de afaceri "ca la carte" si de aceea, sunt voci care spun ca planul de afaceri reprezinta o pierdere de timp si ca un mic business ar face mai bine sa lanseze un prim produs si sa vada care este feedback-ul clientilor.

Insa, atat sustinatorii clasicului plan de afaceri, cat si cei care se opun lui, cad de acord intr-un punct: atunci cand te duci sa-ti prezinti afacerea unor oameni de la care astepti finantare, trebuie sa ai un plan de afaceri formal. Asta nu inseamna un plan de 50 de pagini, ci o serie de slide-uri concise care sa contina informatii si sa arate ca antreprenorul a studiat piata si o priveste cu realism.

Un plan bun poate sa incapa si in cinci pagini, cu conditia sa cuprinda cateva elemente esentiale: un sumar, un mic plan de marketing, o descriere a echipei si estimari financiare (cash-flow, venituri). Planul trebuie sa existe daca astepti finantare de la fonduri de investitii, banci, autoritati publice sau de la "business angels". Daca membrii unei familii sau cativa prieteni au banii necesari pornirii unei afaceri, este foarte posibil sa nu fie nevoie de un plan riguros.

In Romania nu exista traditia de business din tarile dezvoltate, fiindca abia dupa 1990 initiativa privata a primit liber si a "explodat". In facultatile de profil prezentarea unui plan de afaceri s-a facut fie prea teoretic, fie mai deloc si multi oameni de afaceri romani nu au avut nevoie sa construiasca un plan de business "ca la carte"

Mai jos puteti citi despre doua povesti de business din comert online in care afacerile s-au dezvoltat fara sa fi existat la inceput un plan riguros. Au existat asteptari, au existat planuri "mentale", insa un plan de tip traditional nu a fost conceput, fie pentru ca oamenii de afaceri considerau online-ul ca fiind prea imprevizibil, fie banii pusi in joc nu erau multi, astfel ca si daca business-ul esua, tot nu era foarte grav.

Cand planul de afaceri nu a fost necesar, fiindca online-ul este un domeniu imprevizibil


Planul de afaceri nu a fost necesar pentru Catalin Savulescu care a intrat in business-ul magazinelor online in 2009 si acum gestioneaza o companie care face afaceri de 4 milioane euro/an, cu 19 angajati. Online-ul este un domeniu imprevizibil in care sunt prea multi factori ce nu pot fi intuiti intr-un plan facut inainte ca business-ul sa inceapa, spune antreprenorul care a dezvoltat doua magazine online ce comercializeaza produse electro-IT.

Catalin Savulescu gestioneaza doua magazine online electro-IT (Badabum si kauf.ro) care au in total 30.000 de produse. Afacerea a inceput cu patru oameni, din care doi soferi se ocupau personal de livrari, iar cifra de afaceri s-a dublat intre 2011 si 2012 (pana la 6 milioane lei). Anul trecut, compania Electronic World a avut afaceri de 15,8 milioane lei si profit de aproape 20.000 lei.

Savulescu spune ca nu a simtit nevoia sa faca un plan de afaceri inainte de a demara business-ul, in 2009 (dupa sase ani in care a activat la Panasonic Romania).

"Pentru multi, un plan general ar putea parea ceva dragut si frumos, insa realitatea este diferita. Intr-un exercitiu financiar se pot intampla lucruri care te pot face sa te gandesti daca merita sa mai continui sau nu (...) Sunt multe necunoscute care nu tin numai de antreprenor. Eu spun ca planul de afaceri este un lucru mult prea teoretic daca ne gandim ce inseamna online-ul din Romania. Poti sa faci un plan de afaceri foarte bun, insa poti sa te trezesti ca la jumatatea anului tot ce se stabilise in planul de la inceput de an nu mai are nicio legatura cu realitatea".

Situatia poate fi mai buna decat ce se anticipase in plan sau poate fi mai rea, insa cert este ca timpii de reactie trebuie sa fie foarte mici, iar monitorizarea rezultatelor financiara trebuie facuta foarte des. "Daca timp de cateva zile, sau maxim cateva saptamani, nu ai avut traiectoria stablita in planul de afaceri initial, trebuie sa modifici acest lucru foarte repede".

Savulescu spune ca un plan de afaceri poate sa anticipeze bine lucrurile pentru primul an de business la capitole precum costuri, venituri si furnizori. Insa dupa primul an, dat fiind ca online-ul e o piata puternic concurentiala, este dificil de facut un plan care sa estimeze ce se va intampla mai departe.

"Ganditi-va ca in online competitia nu doarme, iar daca e vorba despre fashion, domeniu extrem de popular, este destul de dificil sa faci un plan fiindca trebuie sa iei in calcul cat de mult creste competitia. Aici, chiar daca tu cresti cat ti-ai propus in plan, daca rivalii cresc mai mult decat tine intr-un an, anul al doilea in plan trebuie sa te intrebi ce poti face sa cresti mai mult decat ar trebui si s-ar putea sa ai nevoie sa-ti schimbi ideile cu investitiile si recuperarea lor"


Chiar si fara un plan clar, asteptari au existat, iar intrarea pe piata de IT a adus si surprize neplacute, fiindca domeniul electronicelor mari si mici este total diferit de IT si telecom. "De exemplu este foarte greu sa vinzi laptop-uri. Noi am listat produsele pe site, am trecut specificatiile si am zis ca se vor vinde, insa nu intotdeauna este suficient", spune Savulescu, adaugand ca trebuie sa intelegi produsul si mai ales clientul caruia i se adreseaza.

El mai spune ca, fiind concurenta atat de mare pe online, un magazin isi poate fideliza clientii, le poate castiga increderea si poate "prinde cheag" in 12-24 de luni de la lansare.

Cand planul de afaceri nu este obligatoriu fiindca business-ul nu necesta investitii mari

Unul dintre cele mai cunoscute site-uri ce vinde carti in limba engleza a pornit cu numai doi oameni si fara un plan de afaceri. Si nu pentru ca fondatorii ar fi stiut totul despre piata pe care intrau, ci fiindca investitia nu era mare, iar daca afacerea ar fi fost un esec, consecintele nu ar fi fost grave. "Chiar am fost surprinsa ca business-ul a mers atat de bine", a admis pentru StartupCafe, Bogdana Dumitru, care impreuna cu sotul sau a fondat libraria online Books Express ce a ajuns la afaceri anuale de 3 milioane lei din vanzarea de carti in limba engleza.

IST Ultra dezvolta software inainte sa lanseze libraria online Books Express acum sase ani si a construit un sistem de gestiune pentru stocurile unei companii britanice cu numele Books Express UK care avea o librarie online dezvoltata ca afacere de familie. Colaborand cu Books Express UK, IST Ultra a decis sa treaca de la solutii software, la magazin online de carti. La inceput au fost multe operatiuni comune intre compania romana si cea britanica, insa acum drumurile celor doua entitati s-au despartit si doar numele este comun.

Business-ul a fost pornit cu 10.000 de euro si initial a lucrat doar Bogdan Dumitru care a construit site-ul pe baza experientei firmei de software si s-a lucrat mult pe "stoc virtual" de carti, astfel ca nu a fost nevoie de investitie mare in stocuri. Marele avantaj a fost ca partea de programare, care in general este scumpa, nu a costat, din moment ce firma activa in domeniu.

Books Express s-a lansat in plina criza si, cu atat mai imprevizibil ar fi fost un plan de business care sa fie apoi urmat cu exactitate, spune Bogdana Dumitru. In plus, fiind vorba de o investitie mica fata de alte afaceri ce necesita multe zeci sau sute de mii de euro, libraria online a pornit cu mult ma putin "Nu aveam ce sa pierdem, lucram cu stocuri virtuale, deci mari riscuri nu aveam la acest capitol, iar personalul era format din doar doua persoane"

"Chiar am fost surprinsa ca business-ul a mers atat de bine. M-am bucurat foarte mult, dar am fost suprinsa ca a functionat".

Bogdana Dumitru spune ca in facultate nu a avut parte de o "educatie antreprenoriala", astfel ca a aflat mult mai tarziu cum arata un plan de business bine facut.

Business-ul a crescut si fiindca numarul de titluri de carti in engleza din care se poate alege este extrem de mare (in prezent peste 7 milioane de titluri), iar cei care sunt dispusi sa plateasca in plus pot primi cartea chiar si in sub 5 zile (daca este din Marea Britanie) sau in sub 10 zile (daca vine din SUA). A contat si faptul ca nu erau multe moduri in care romani puteau comanda carti in engleza, site-urile strane nefiind o solutie viabila din cauza ca, fie nu livrau in Romania, fie costurile de livrare le depaseau pe cele ale cartii propriu-zise.

In prezent, Books Express are aproape zece angajati si numarul mediu de comenzi este de 40/zi.
Parallax

Vizualizari
327
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri