Business Angels

Tutorial Startupcafe - Finantare startup business angels

Acest articol explică ce înseamnă business angel și ce facilități oferă legislația din România în cazul acestor investiții. Așa-numiții business angels sau angel investors pot constitui surse de finanțare importante pentru startupuri si afaceri noi, dar pe lângă bani aceștia pot aduce și know-how, relații, conexiuni, noi investitori, clienți.

Ce sunt si cum ii gasesti

Business angel este o persoană care dispune de sume importante de bani și investește în  startupurile unor antreprenori-fondatori, în schimbul unor părți sociale din afacere. De regulă, scopul final al acestui investitor este să obțină profit după scalarea (extinderea și creșterea proporțională a afacerii) și vânzarea firmei (exit).

În România, acest tip de finanțare este reglementat prin Legea nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali – business angels, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 382/2.06.2015.

Această lege a intrat în vigoare din data de 17 iulie 2015.

Pe scurt, un investitor privat oferă unei firme tinere o investiție de minimum 3.000 de euro ți maximum 200.000 de euro, pe 3 ani si primeste în schimb părți sociale din afacere.

Ce obține investitorul business angel?

Legea îl scuteste pe business angel de impozit asupra veniturilor din dividendele de la firma în care a făcut investiția, timp de 5 ani.  
Când se horataste să-și vândă părțile sociale obținute în firmă, este scutit de impozit pe diferența pozitivă între prețul de vânzare și pretul de cumpărare, dacă transferul are loc după trecerea unui termen de 3 ani de la dobândire.

Ce obține mica firmă care primește investiția?

Obține capital necesar dezvoltării afacerii, printr-un imprumut fără dobândă.
Pe lângă bani, atrage în firmă și experiență și know-how, având în vedere, că, de regulă, business angelul este o persoană cu experiență în afaceri și management.

Condiții pentru investitorul business angel (pentru a primi facilitățile):

  • Să fie persoană fizică
  • Poate primi maximum 49% din SRL-ul în care investește
  • Nu are voie să-și vândă părțile sociale timp de 3 ani

Condiții pentru firma (startup) care primește investiția:

  • Trebuie să fie societate cu răspundere limitata (SRL)
  • Este întreprindere autonomă
  • Nu se află în stare de faliment ori lichidare.
  • Trebuie să fie o microintreprindere sau o firma mică (are active și cifra de afaceri mai mici de 10 milioane de euro și mai putin de 50 salariati).

NU  beneficiaza de facilitățile prevăzute de aceasta lege investițiile realizate in societăți care desfășoară activități în urmatoarele domenii:

  • bancar;
  • asigurări și reasigurări, al pieței de capital, intermedieri financiare, orice alte activități în domeniul financiare;
  • tranzacții imobiliare, închiriere active imobiliare, intermedieri în domeniul imobiliar, dezvoltare imobiliara;
  • jocuri de noroc și pariuri;
  • producție sau comercializare de oțel;
  • producție sau comercializare de cărbune;
  • construcții de nave maritime și fluviale;
  • producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope;
  • consultanță în orice domeniu.

La perfectarea relației de investiție, business angelul, asociaţii societăţii şi societatea vor încheia un acord de contribuţie în care se menţionează obligatoriu majorarea de capital social prin emiterea de părţi sociale şi prima de emisiune urmând să îl înregistreze la Registrul Comerţului.

În registrul comerţului se face menţiunea despre statutul de investitor individual - business angel, pe baza acordului de contribuţie, care va fi ataşat la cererea de înregistrare a majorării de capital social şi emiterea de noi părţi sociale - precizează Oficiul Național al Registrului Comerțului.

Cum ii poti convinge

Pentru a putea convinge un business angel să-i finanțeze afacerea, un antreprenor-fondator ar trebui să țină cont de cel puțin 7 elemente:

Profitul

În primul rând, un business angel urmărește să iasă în profit prin investiția pe care o face. În acestă activitate nu este vorba despre caritate sau acte de binefacere. Prin urmare, un antreprenor-fondator trebuie să-i arate business angelului că afaerea sa are potențial și că banii pe care îi cere ca investiție se vor întoarce cu profit.

Scalabilitatea afacerii

În general, business angelii nu se uită la afacerile de familie sau alte astfeș de mici întreprinderi care nu au capacitatea de a creste proporțional. Sunt evitate afaceri de tipul cafenelelor, grădinițelor, pensiunilor etc.

Potențialul de exit

Scalabilitatea afacerii este foarte importantă pentru atingerea scopului final al unui business angel: exitul- vânzarea firmei către un investitor mai mare. Astfel, cu 20% cumpărați într-o firmă mică, un business angel vrea să câștige mai mulți bani în contul acelorași 20% din firma scalată și vândută căre un investitor mai mare.

Primele vânzări

Mulți dintre business angels investesc doar în startupuri care au măcar un așa-numit MVP (minium viable product), adică un produs care se poate vinde sau care deja se vinde. Așadar, investitorul caută de obicei firme care functioneaza deja, care au deja primele vânzări sau care au un prototip de produs sau serviciu și stiu ce piață vor ataca.

În aceste cazuri, business angelul intervine cu banii, cu know-how-ul, cu rețeaua pe care o are în spate, pentru a ajuta firma respectivă să accelereze ocuparea unui segment de piață.

Domeniul

Unii dintre business angels evită să investească în firme care activează în domenii marcate de instabilitate. Acest tip de investitor se orintează în general către domenii emergente, în creștere accelerată, în care firmele cresc la rândul lor spectaculos.
De exemplu, într-un domeniu ca e-commerce, cu creșteri de 20-25% pe an, automat o afacere bine executată va aduce și business angelului o creștere de 20-25% pe an a banilor investiți.

Fondatorul și echipa sa

Ideea de afacere este inportantă, dar un business angel nu dă bani mai deloc pentru o simplă idee. El se uită în primul rând la antreprenorul fondator, ca persoană, dacă acel om este capabil să conducă afacerea, la modul în care își prezintă conceptul.

Antreprenorul trebuie să arate că are cultura parteneriatului, că înțelege motivele și îngrijorările investitorului, că știe să-și constituie și să coordoneze o echipă competentă.

Angel investors se mai uită și la stilul de viață al antreprenorului care îi cere banii, dacă este o persoană disciplinată financiar, dacă este atent cu resursele de bani , de timp și de energie de care dispune. Antreprenorul-fondator trebuie să aibă foarte multî energie, rezistență, putere și dorință de muncă.

Unii investiori se uită și la studiile absolvite de antreprnorul-fondator, dacă își cunoaște domeniul în care activează, dacă are o educație solidă și experiență practică în acel domeniu.

Pitchul și planul de afaceri

Sesiunea de pitching este foarte importantă în atragerea investiției business angel. Un antreprenor-fondator este bine să fie capabil să explice în două minute potențialul de creștere pe care îl are afacerea, ce aduce potențialilor clienți, avantajul ei competitiv în piață.

Pentru aceasta, este important ca fondatorul să își facă un plan de afaceri bine argumentat și structurat, pe care să fie capabil să-l rezume în câteva cuvinte.

De asemenea, antreprenorul-fondator trebuie să explice exact pentru ce are nevoie de finanțarea de la business angel, ce va face efectiv cu banii respectivi, de ce este nevoie de acea sumă și nu una mai mare sau mai mică.

Evident, după pitch, investitorul business angel poate studia în amănunt planul de afaceri, dacă a fost convins de scurta explicație a fondatorului.

 

Cati bani poti obtine de la un business angel