Claudiu Zamfir
Firmele care vând gadget-uri și alte dispozitve digitale și softuri vor trebui să respecte noi norme privind garanțiile oferite cumpărătorilor, conform unei ordonanțe de urgență adoptate marți de Guvern, care modifică legislația garanțiilor pentru astfel de produse, în comerț.
Ordonanța de urgență privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei europene 2019/771.
Noua OUG românească stabileşte cadrul legal cu privire la contractele de vânzare încheiate între vânzător și consumator. Ministerul Economiei susține că noua legislație asigură „un nivel ridicat de protecție a consumatorilor și buna funcționare a pieței interne, în special norme privind conformitatea bunurilor cu contractul, măsuri corective în caz de neconformitate, modalități de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile comerciale”.
Vânzătorul răspunde față de consumator pentru orice neconformitate existentă în momentul livrării bunurilor, care se constatată în termen de 2 ani de la data respectivă.
În cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vânzare prevede furnizarea continuă de conținut digital sau de servicii digitale pentru o anumită perioadă, vânzătorul răspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a conținutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatată în termen de doi ani de la momentul livrării pentru produse cu durată medie de utilizare de până la cinci ani, respectiv în termen de cinci ani de la data respectivă pentru produse cu durată medie de utilizare de peste cinci ani.
„Noutatea importantă regăsită în ordonanța prin care transpunem directiva UE constă în introducerea conceptul de bunuri cu elemente digitale compatibile sau interoperabile cu diverse componente hardware și software. Conformitatea bunurilor cu conținut digital sau cu servicii digitale care sunt încorporate în bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie să fie evaluate, pentru a se stabili dacă elementul de conținut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat în conformitate cu contractul de vânzare”, a declarat ministrul economiei, Florin Spătaru.
Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate a bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau ar crea costuri disproporționate. Același lucru se aplică și în cazul în care reparația sau înlocuirea este imposibilă, iar oricare altă măsură corectivă ar crea vânzătorului costuri disproporționate.
„Pentru a îmbunătăți securitatea juridică și a evita inducerea în eroare a consumatorilor”, actul normativ prevede că, în cazul în care condițiile cuprinse în anunțurile publicitare asociate privind garanția comercială sunt mai favorabile pentru consumator decât cele incluse în certificatul de garanție, prevalează condițiile mai avantajoase.
Prin aprobarea Ordonanței de urgență privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri se evită posibilitatea declanşării procedurii de infringement de către Comisia Europeană împotriva României, pentru neimplementarea în dreptul intern a prevederilor directivei, având în vedere că termenul pentru transpunerea acestei directive a fost 1 iulie 2021.
Am mai scris pe StartupCafe.ro despre acest proiect de OUG. Conform textului legislativ în forma propusă de Ministerul Economiei, se prevăd o serie de amenzi pentru comercianții cu abateri:
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).