Denisa Crăciun

Anumite sancțiuni la RO e-Transport, suspendate. Modificări și la mecanismul de confiscare a bunurilor - OUG, în Monitorul oficial

camion-dreamstime

Suspendarea până la 31 martie 2025 a sancțiunilor pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în sistemul RO e-Transport, precum și confiscarea graduală a bunurilor nedeclarate în funcție de repetarea abaterilor au fost aprobate, joi, de Guvern.

Este vorba despre OUG pentru modificarea și completarea OUG nr.41/2022 privind Sistemul național RO e-Transport, despre care am mai scris pe StartupCafe.ro.

UPDATE: OUG 129/2024 s-a publicat în Monitorul Oficial.

Știrea inițială:

Iată ce schimbări sunt introduse prin OUG:

1. Instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF să colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri.

2. Au fost introduse prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantități și contravaloarea bunurilor transportate, raportate către sistemul RO e -Transport, operațiunea putând fi realizată doar după expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, până cel mai târziu la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a finalizat transportul de bunuri.

Modificările sunt realizate la solicitările mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelării între datele raportate de operatorii economici către diferitele sisteme ale ANAF (ex Ro e-factura și Ro e-transport), transmite Ministerul Finanțelor.

3. În vederea asigurării respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicării graduale a sancțiunii complementare a confiscării prevăzută la 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022.

Amintim că următoarele abateri se sancționează cu amendă, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate:

  • nerespectarea prevederilor referitoare la obligația utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri ce intră sub incidența acestuia astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
  • nerespectarea prevederilor referitoare la obligația de a declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internaționale de bunuri, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
  • utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia;
  • descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri;
  • declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.

Astfel, prin noua OUG, confiscarea se va aplica după cum urmează:

  • La prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională;
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • În situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancţionat, contravenția se sancționează cu amendă, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
  • Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancţionat, contravenția se sancționează doar cu amendă.
  • Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată doar cu amendă, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, și în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. 
  • Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplică sancțiunea contravențională principală precum și gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

4. Înființarea unui registru electronic în care se vor regăsi date cu privire la sancțiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022.

„Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozițiilor prin care se instituie sancțiuni, se impune ținerea unei evidențe stricte a acestora, ținând cont de faptul că, pe de o parte, prin acest proiect de act normativ se propune aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de altă parte, competența de a constata și aplica sancțiunile este partajată între mai multe autorități”, susține MFP.

5. Suspendarea până la 31 martie 2025 a aplicării dispozițiilor care reglementează ca și contravenție nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

Parallax

Vizualizari
334
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri