Ministerul Finanțelor propune, vineri, printr-un proiect de OUG, modificarea uneia dintre amenzile pentru contribuabilii care nu respectă anumite obligații privind RO e-Transport.
Este vorba despre anumite abateri care prevăd confiscarea unui procent din contravaloarea bunurilor. MFP propune, astfel, prin proiectul de OUG, confiscarea într-un procent de:
- 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere;
- 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere;
- 100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.
„Măsura în domeniul RO e-transport consolidează mediul concurențial corect și conduce la reducerea concurenței neloiale generate de cei care își creează un avantaj nelegal prin sustragerea de la îndeplinirea sarcinilor fiscale. Prin proiectul de act normativ nu sunt instituite noi proceduri administrative, iar aplicarea prevederilor acestuia nu generează costuri pentru mediul de afaceri și, implicit, nici pentru IMM-uri, pentru a fi necesară efectuarea Testului Întreprinderilor Mici și Mijlocii”, se arată în nota de fundamentare.
De asemenea, Finanțele propun și înființarea unui registru electronic la nivelul Centrului Național pentru Informații Financiare care să fie pus la dispoziția organelor de control.
În prezent, se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, următoarele:
- nerespectarea prevederilor referitoare la obligația utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri ce intră sub incidența acestuia astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT;
- utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia;
- descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri;
- declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.
Proiectul de OUG mai prevede și suspendarea sancțiunilor până la data de 31 decembrie 2024 pentru nerespectarea următoarelor obligații:
- Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
- Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit. Prevederile nu se aplică în cazul în care datele de poziționare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
- Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit.
Cine trebuie să utilizeze sistemul e-Transport
Reamintim că obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine:
- a) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne;
- b) operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deținute și
- transportate între locul de încărcare și locul de descărcare, situate pe teritoriul național.
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul
internațional de bunuri revine următorilor utilizatori:
- a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv
- b) expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor carefac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
- c) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- d) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- e) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Vezi proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor și nota de fundamentare.