Claudiu Zamfir
Apar noi informații despre blocajele de la Registrul Comerțului: angajații oficiului au fost nevoiți să „execute manual” operațiunile pentru a procesa aproape 4.000 de cereri venite de la antreprenori și alți solicitanți înainte de schimbarea sistemului informatic, iar acum instituția are nevoie de personal suplimentar pentru a procesa cererile acumulate după introducerea noului portal ONRC, spune Ministerul Justiției.
Informațiile apar în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență pe care Ministerul Justiției l-a trimis la Guvern pentru aprobare:
„La momentul punerii în funcțiune a noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite etape de soluționare (3977 de cereri), operațiunile aferente înregistrării a fost necesar să fie executate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu noile funcționalități. În perioada de suspendare a activității instituției în vederea utilizării integrale a noului sistem informatic au fost primite, în continuare, cereri de înregistrare prin celelalte modalități de depunere (e-mail, poștă sau corespondență), iar acestea au fost înregistrate în paralel cu cererile care primite pe noul sistem informatic, fapt ce a condus la creșterea semnificativă a volumului de muncă, acesta fiind peste capacitatea resurselor umane disponibile.
Totodată, a crescut semnificativ și numărul cereri de înregistrare ce necesită operațiuni de procesare pentru mai multe categorii de date și eliberarea de mai multe documente de înregistrare (cum ar fi înființare firmă, modificări obiecte de activitate, autorizări desfășurare de activități, înființare/desființare puncte de lucru). Astfel, comparativ cu perioada corespondentă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), când s-au înregistrat 257.711 de solicitări, din care 152.509 de solicitări online, în perioada 26.07.2024 – 02.09.2024 s-au înregistrat 291.995 de solicitări, din care 190.972 de solicitări online!”.
În prezent, din cele 1792 posturi ale Registrului Comerțului, 549 de posturi sunt vacante, iar dintre acestea, 46 sunt posturi de registrator.
„Față de volumul semnificativ crescut de activitate, generat de înlocuirea infrastructurii informatice, pe lângă inițierea unei proceduri pentru ocuparea acestor posturi, care este un proces de durată, este necesară și adoptarea de măsuri cu aplicabilitate imediată care să asigure soluționarea rapidă a cererilor aflate încă pe rol și normalizarea, în termen cât mai scurt, a ritmului înregistrare” - susține MJ.
Prin proiectul de ordonanță de urgență, Ministerul Justiției propune Guvernului două soluții:
Proiectul de OUG pentru remedierea problemelor de la Registrul Comerțului urmează să intre în ședința de guvern de miercuri.
Am mai scris și noi pe StartupCafe.ro despre blocajele legate de noul portal al Registrului Comerțului. Vezi AICI un video review în care am testat portalul ONRC. Iată și lista problemelor comune întâlnite pe noul portal MyONRC: