Claudiu Zamfir

Comisia Europeană: Autoritățile române lucrează la schimbarea taxării microîntreprinderii, să aducă venituri suplimentare Guvernului

taxe

Comisia Europeană spune, într-un document oficial, că guvernanții români lucrează la o reformă a regimului de taxare a microîntreprinderii, care are potențialul de a aduce venituri semnificative la bugetul de stat și de a reduce deficitul bugetar pentru anul 2025. 

În recomandările privind politicile economice, sociale și bugetare ale României, experții Comisiei Europene amintesc că prognoza de primăvară a Bruxelles-ului estimează că România ar urma să aibă un deficit bugetar de 7% din produsul intern brut (PIB) în anul 2025. Această cifră nu a luat însă în calcul reforma fiscală la care lucrează în prezent Guvernul de la București. 

„Prognoza deficitului pentru 2025 nu include potențialele venituri suplimentare rezultate din reforma regimului fiscal al microîntreprinderilor și reforma fiscală amplă, care fac parte din PNRR și sunt în prezent în curs de elaborare. Aceste reforme au potențialul de a genera venituri substanțiale pentru guvern și, dacă sunt concepute și implementate corespunzător, să reducă semnificativ deficitul din 2025 în raport cu prognoza. Politica fiscală prudentă ar trebui să contribuie la consolidarea poziției externe și la reducerea inflației de bază, care este cu mult peste media UE și ar putea duce la pierderi de competitivitate dacă persistă”, scriu experții Comisiei Europene. 

impoozit microintreprindere

Reamintim că, de la 1 ianuarie 2024, s-a schimbat deja regimul taxării microîntreprinderilor, în România, introducându-se prag suplimentar de aplicare a impozitului de 1%, respectiv 3% din venitul microîntreărinderii. 

De la 1 ianuarie 2024, impozitul pe venitul microîntreprinderii se calculează astfel:

  • 1% din venit pentru microintreprinderile cu venituri de max. 60.000 euro

sau

  • 3% din venit pentru microintreprinderile care îndeplinesc următoarele condiții:

-au venit anual peste 60.000 EUR și max. 500.000 EUR sau

-au activității principale sau secundare pe următoarele coduri CAEN (și nu depășesc plafonul de 500.000 EUR):

  • 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator
  • 5829 – Activități de editare a altor produse software
  • 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client)
  • 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației
  • 5510 – Hoteluri și alte facilitati de cazare similare
  • 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata
  • 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere
  • 5590 – Alte servicii de cazare
  • 5610 – Restaurante
  • 5621 – Activități de alimentatie (catering) pentru evenimente
  • 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.
  • 5630 – Baruri și alte activitati de servire a băuturilor
  • 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii
  • 8621 – Activități de asistență medicală generală
  • 8622 – Activități de asistență medicala specializată
  • 8623 – Activități de asistență stomatologică
  • 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exerciţiului financiar precedent celui în care s-au înregistrat veniturile. Limitele fiscale se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal.

De asemenea, au rămas în vigoare alte condiții pentru încadrarea firmei la plata impozitului pe venitul microîntreprinderii, cum sunt:

  • firma are cel puţin un salariat. O firmă nou-înfiinţată poate opta să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă îndeplinește condiția de a angaja cel puțin un salariat în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrării firmei.
  • poate să aibă și angajați part-time, dar care fac împreună măcar o normă întreagă. Microîntreprinderea poate avea contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, cu remunerație măcar de nivelul salariului minim brut.
  • a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, cu excepţia veniturilor din consultanţă fiscală, corespunzătoare codului CAEN: 6920 - «Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal», în proporţie de peste 80% din veniturile totale.

În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere nu mai îndeplineşte condițiile şi/sau nu a depus în termen situaţiile financiare anuale pentru exerciţiul financiar precedent anului fiscal respectiv, dacă avea această obligaţie potrivit legii, firma datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care nu mai este îndeplinită oricare dintre aceste condiţii.

În anul 2024, au fost, însă vehiculate o serie de informații potrivit cărora Comisia Europeană condiționează plata tranșei a treia din PNRR, în valoare de 2,3 miliarde de euro, de introducerea unor noi modificări în Codul fiscal, pentru a reduce și mai mult facilitatea acordată microîntreprinderilor. 

„Ca reprezentant al clasei de mijloc şi al mediului privat, PNL sprijină antreprenorii care încep o afacere de la zero. Definirea unei microîntreprinderi prin pragul de 500.000 euro al cifrei de afaceri anuale este esenţială pentru a permite unei companii să crească. Dacă aprobarea celei de-a treia cereri de plată din PNRR depinde de modificarea acestui prag, înseamnă că se impun noi discuţii tehnice cu Comisia Europeană”, spunea, în martie 2024, pe Facebook, președintele PNL și al Senatului, Nicolae Ciucă. 

Iată că aceste modificări pentru firmele micro sunt menționate și în documentul oficial al Comisiei Europene, datat 19 iunie 2024. 
 

Parallax

Vizualizari
15165
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri