Casele de marcat cu jurnal electronic 2018: Amânarea obligației introducerii lor de către firme
Claudiu Zamfir

Casele de marcat cu jurnal electronic 2018: Amânarea obligației introducerii lor de către firme

Thumbnail

Guvernul va amâna obligația firmelor din România de a-și instala case de marcar cu jurnal electronic, în anul 2018, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență publicat vineri seara de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Ministerul vrea să amâne cu 3 luni termenele actuale de intrare în vigoare a obligației firmelor de a-și lua case de maract cu jurnal electronic.

MFP spune că în prezent  casele de marcat cu jurnal electronic nu  sunt disponibile pe piață și se înregistrează un decalaj de aproximativ 3 luni față de calendarul prevăzut de lege pentru implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic.

Din acest motiv, firmele care au obligația să se doteze cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic la termenele prevăzute acum de lege „riscă sancțiuni drastice pentru nerespectarea obligației, fără ca fapta să le fie imputabilă”, mai spune ministerul.  

De aceea, propunerea de ordonanță de urgență prevede amânarea termenelor obligațiilor de introducere a noilor case de marcat astfel:

  • până la 1 septembrie 2018 (în loc de 1 iunie 2018), în cazul operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii,
  • pânî la 1 noiembrie 2018 (în loc de 1 august) în cazul operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mici.

Până la noile termene, firmele care nu au reușit să se doteze cu noile aparate de marcat vor putea utiliza aparatele pe care le au deja în dotare, sau vor putea chiar să-și cumpere aparate vechi dacă este cazul, fără să li se aplice sancțiunile în această  perioadă, mai spune Ministerul Finanțelor în nota de fundamentare.

După expirarea acestor intervale, sancțiunile pentru cei care nu au trecut la marcat cu jurnal electronic, prevăzute de ordonanța de urgență 28/1999,  vor putea fi aplicate doar pentru faptele săvârșite începând  cu data de 1 septembrie 2018 - pentru firme mijlocii și mari,  respectiv 1 noiembrie 2018, pentru contribuabilii mici.

De asemenea, și distribuitorii de case de marcat vor beneficia de o prelungire cu 3 luni a avizelor și autorizațiilor privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal (vechile case de marcat ). În cazul acestor companii, termenul se prelungește de la 31 iulie la 31 octombrie 2018.

În această perioadă de grație  de 3 luni, organele de control  vor face acțiuni cu caracter preventiv și de îndrumare a contribuabililor.

Conform OUG nr.28/1999 actualizată toți operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/ debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. Reiese astfel că operatorii economici care vând bunuri cu amănuntul sau prestează servicii direct către populație au  obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

De la această obligație sunt exceptate încasările realizate din următoarele activități ( art 2 din OUG nr. 28/1999):

  • a) comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
  • b) vânzarea de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi;
  • c) transportul public de călători în interiorul unei localităţi pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii, precum şi cu metroul;
  • d) activităţile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, târguri şi oboare, grădini zoologice şi grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc şi altele similare;
  • e) activităţile de asigurări şi ale caselor de pensii, precum şi activităţile de intermedieri financiare, inclusiv activităţile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operaţiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituţiilor de credit, aparţinând acestor instituţii;
  • f) activităţile desfăşurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale;
  • g) vânzarea obiectelor de cult şi serviciile religioase prestate de instituţiile de cult;
  • h) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;
  • i) serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agenţiile de turism, definite potrivit legii;
  • k) încasarea contravalorii energiei electrice şi termice, a gazelor naturale, a apei şi canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poştă şi curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet
  • l) efectuarea lucrărilor de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere de locuinţe;
  • m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern şi internaţional, prestate de societăţi comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
  • n) activităţile de jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcţionează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • p) livrările de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce funcţionează pe bază de acceptatoare de bancnote sau monede şi conţin un sistem de contorizare electronic şi/sau mecanic, ca parte integrată constructivă din automat, care să permită înregistrarea, evidenţierea şi controlul sumelor încasate, cu excepţia livrărilor de produse energetice, astfel cum sunt definite în titlul VII din Legea nr. 571/2003*) privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
  •  q) comerţul de tip cash and carry desfăşurat de comercianţii care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile.
Vizualizari
26807
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings