Adi Iacob

VIDEO Povestea SpaceX: Startup-ul prin care Elon Musk vrea să ajungă pe Marte și să revoluționeze turismul spațial

Thumbnail

Compania lui Elon Musk, SpaceX, vrea să trimită 4 turişti pe orbită, aceasta fiind prima misiune de interes turistic în spaţiu şi ar urma să aibă loc în maxim 2 ani. Dacă acum 12 ani startup-ul lui Musk obținea prima finanțare de numai 20 de milioane de dolari, în prezent SpaceX este în topul celor mai valoroase companii nelistate la bursă. Iată cum a apărut SpaceX, de unde i-a venit ideea antreprenorului în serie și cu ce bani a luat naștere startup-ul spațial.

În 2001, Elon Musk visa la proiectul „Mars Oasis” prin care plănuia să trimită pe Marte o seră experimentală în miniatură care conținea semințe cu gel deshidratat, pentru a cultiva plante pe pământ marțian. Curând, antreprenorul urma să-și dea seama că voiajul până pe planeta roșie ar fi mult prea costisitor chiar fără o descoperire fundamentală în domeniul tehnologiei rachetelor.

După mai multe vizite în Rusia, de unde Musk încerca să obțină tehnologia necesară pentru proiectul său, compania Kosmotras (un proiect spațial comun al Rusiei, Ucrainei și Kazahstanului) i-a oferit o rachetă pentru 8 milioane de dolari, însă acesta a refuzat din cauza prețului.

În timpul zborului de întoarcere acasă, Musk și-a dat seama că poate începe o companie care ar putea construi rachetele accesibile de care avea nevoie. Potrivit unui investitor timpuriu în Tesla și SpaceX, Musk a calculat că materiile prime pentru construirea unei rachete erau de fapt doar 3% din prețul de vânzare la acea vreme.

Astfel, la începutul anului 2002 Muks căuta deja angajați pentru noua sa companie cu sediul în California.

Investiția inițială în SpaceX

După ce a investit aproximativ 100 de milioane de dolari, în 2008 SpaceX a acceptat prima investiție externă de 20 de milioane de dolari de la Founders Fund - un fond de investiții care a finanțat afaceri precum Facebook, Spotify sau Airbnb.

În februarie 2012, SpaceX era deja evaluată la aproximativ 1,3 miliarde dolari, iar după al doilea test de zbor al companiei, din mai 2012, evaluarea capitalului privat al companiei aproape că s-a dublat la 2,4 miliarde de dolari. În prezent, afacerea spațială este evaluată la peste 31 de miliarde de dolari, fiind în topul celor mai valoroase companii nelistate la bursă.

Compania s-a dezvoltat rapid și din punctul de vedere al numărului de angajați, crescând de la 160 de angajați în 2005, la 500 până în 2008, apoi la peste 1.100 în 2010, și la aproape 5.000 sfârșitul anului 2015.

De atunci, SpaceX a bătut record după record, lansând cu succes cea mai puternică rachetă din lume - Falcon Heavy și devenind prima companie privată care a trimis prima navă pe Statia Spațială Internațională.

SpaceX în prezent

Acum, SpaceX se pregătește să trimită turiști în spațiu. Lupta pe această piață a început în 2012, când companiile implicate in aceasta activitate, impreuna cu NASA, au început să construiească și testeze avioane-racheta si nave spațiale care sa poată transporta pasagerii în afara atmosferei. Chiar dacă nu era clar când vor avea loc primele zboruri, compania Virgin Galactic a miliardarului Richard Branson, încasase deja avansuri de aproximativ 60 milioane de dolari pentru calatorii in spatiu care costau 200.000 de dolari de persoana.

Acum, SpaceX a semnat un acord cu agenția americană de turism spațial Space Adventures pentru a trimite pe orbita Pământului a până la 4 turiști la bordul capsulei Crew Dragon, într-o misiune programată să doboare recordul de altitudine pentru un zbor spațial privat.

Acesta va fi primul zbor turistic în spațiu asigurat în totalitate de tehnologie americană, în condițiile în care SpaceX va furniza și racheta lansatoare pentru capsula Dragon. Anterior, Space Adventures a organizat 8 misiuni turistice în spațiu, toate la bordul unor capsule Soyuz.

Reprezentanții Space Adventures au explicat că acest zbor “va oferi turiștilor șansa de a doborî recordul de altitudine pentru o misiune spațială cu persoane particulare și de a vedea Pământul așa cum nu l-a mai văzut nimeni de la programul Gemini”, de la sfârșitul anilor '60

Misiunea va dura cinci zile și este estimată pentru finele anului viitor sau prima jumătate a anului 2022. Crew Dragon va atinge o altitudine de două până la trei ori mai mare comparativ cu orbita Stației Spațiale Internaționale (ISS). ISS orbitează la o altitudine medie de 400 kilometri în jurul Pământului.

Parallax

Vizualizari
1894
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri