Claudiu Zamfir
Utilizatorii români de internet cu vârste între 25 și 34 de ani, din mediul urban, apelează la TikTok pentru a se informa, relevă un studiu privind utilizarea new media, realizat de o mare companie de publicitate și comunicare.
Raportul Media Adoption realizat agenția de media Spark Foundry România, care aparține companiei de publicitate și comunicare, cu capital francez, Publicis Groupe, arată o tendință negativă în toate tipurile de căutări de informații online, cu cea mai mare scădere în căutările bazate pe text. Scăderi semnificative sunt, de asemenea, observate în căutările bazate pe imagini și în căutările directe pe platformele TikTok și Instagram.
Persoanele de peste 45 de ani caută informații pe internet folosind în special textul în motoarele de căutare, în timp ce utilizatorii cu vârste între 25 și 44 de ani preferă căutările pe baza imaginilor și căutările vocale. Persoanele cu vârste între 45 și 55 de ani caută frecvent informații direct pe YouTube.
Utilizatorii mai tineri prezintă comportamente diferite: cei cu vârste între 18 și 24 de ani își iau informațiile în principal de pe Instagram, în timp ce persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani apelează la TikTok pentru a se informa. În plus, căutările realizate direct pe site-urile retailerilor sunt mai frecvente în rândul persoanelor cu vârste între 18-24 de ani și 35-44 de ani.
În privința utilizării rețelelor sociale raportul constată o ușoară scădere pe Facebook, Instagram și Pinterest, față de anii trecuți. Totuși, Facebook continuă să fie cea mai utilizată platformă, în special în rândul persoanelor de 45 de ani și peste.
Utilizatorii social media cu vârste între 18-34 de ani sunt mai atrași de platforme precum Instagram și TikTok, în timp ce cei cu vârste între 35-44 de ani preferă mai mult platforma de imagini Pinterest și Clubhouse, o rețea audio bazată pe invitații.
X (Twitter) este preferat de românii cu vârste cuprinse între 18-44 de ani, iar Tinder și Reddit sunt utilizate în mod predominant de tineri cu varsta între 18-24 de ani.
În general, studiul observă o schimbare semnificativă a obiceiurilor de consum media în rândul utilizatorilor urbani de internet. În timp ce activitățile online sunt în scădere, încrederea în știrile TV tradiționale a crescut, indicând o reorientare către media tradițională.
„În contextul unei perioade aglomerate din punct de vedere al evenimentelor, atât din domeniul sportiv, cât și din cel electoral, se remarcă o tendință de creștere a încrederii în știrile difuzate de televiziuni, în detrimentul celor distribuite online. Această tendință reflectă o reîntoarcere către sursele tradiționale, care sunt percepute adesea ca fiind mai credibile sau mai verificate. Observăm, de asemenea, o scădere a activităților simultane online în rândul celor care urmăresc programele TV, ceea ce sugerează un consum mai concentrat și mai atent al informațiilor difuzate pe micile ecrane.
Totuși, experiențele recente ne reamintesc faptul că influența rețelelor sociale rămâne considerabilă și nu poate fi ignorată. Chiar dacă televiziunea pare să fi recâștigat teren, platformele online continuă să joace un rol esențial în modelarea opiniei publice, prin rapiditatea și dinamismul cu care distribuie informațiile. Astfel, este important să conștientizăm că ambele forme de media, tradiționale și digitale, au un impact semnificativ asupra modului în care percepem și înțelegem realitatea înconjurătoare” a declarat Mădălina Bâdea, Head of Data Insights, Spark Foundry.
Foarte interesant experimentul Recorder pe TikTok: