Luminita Pirvu

Top 10 reguli de urmat pentru secțiunea Termeni și Condiții din pagina unui magazin online

Thumbnail

Legislația actuală nu este una foarte strictă în ceea ce privește elementele pe care trebuie să le conțină în mod obligatoriu paginile de internet ale furnizorilor ce desfășoară activități de comerț electronic. Excepție face însă secțiunea Termeni și Condiții care este obligatorie și nu trebuie să lipsească de pe site-ul oricărei afaceri. Cu toate acestea mulți dintre comercianții online nu știu ce ar trebui să conțină aceasta.  

Secțiunea Termeni si Condiții are scopul de a informa utilizatorii cu privire la produsele/serviciile unui site, dar și de a proteja afacerile online de eventuale utilizări necorespunzătoare ale site-urilor din partea clienților. 

"Nu există însă un model standard pe care să îl utilizeze toți furnizorii de comerț online, fiecare fiind nevoit să își adapteze această secțiune la prevederile legale imperative și la activitatea pe care o desfășoară", declară Ioana Pașniciuc avocat și expert în legilsația comerțului online românesc.

De altfel, Ioana Pașniciuc explică pentru StartupCafe.ro care sunt regulile și obligațiile legale care trebuie respectate de către site-uri astfel încât, acestea să nu intre în contradicție cu legea. 

"În conformitate cu Legea 365/2002 privind comerțul electronic (republicată) trebuie să pui la dispoziția clienților în mod permenent, gratuit și într-o formă clară și vizibilă în interiorul paginii web cel puțin următoarele informații:

  • numele sau denumirea furnizorului de servicii;
  • domiciliul sau sediul furnizorului de servicii precum și datele necesare contactării acestuia în mod direct şi efectiv;
  • numărul de înmatriculare în registrul comerţului și codul de înregistrare fiscală;
  • tarifele aferente serviciilor oferite, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum şi a cuantumului acesteia;
  • includerea sau neincluderea în preţ a cheltuielilor de livrare, precum şi valoarea acestora, dacă este cazul".

Avocatul susține că aceste informații trebuie puse la dispoziția publicului indiferent de aria de activitate a afacerii. "Există și cerințe specifice  pentru profesiile reglementare prin lege (ex.: profesiile liberale) sau pentru care este necesară o autorizare prealabilă. Acestea constau în principiu, în afișarea titlului profesional deținut și a organului profesional care l-a acordat pentru prima categorie, sau a autorizației și a autorității care a dispus autorizarea pentru cea de-a doua categorie", precizează avocatul.

Totodată pe lângă datele impuse de lege, secțiunea Termeni și Condiții ar trebui să stabilească parametrii în care se desfășoară relațiile dintre furnizor și clienți, pentru a-i putea proteja pe proprietarii de site-uri de abuzurile utilizatorilor, precum și pentru a limita răspunderea în cazul folosirii necorespunzătoare a acesteia sau a produselor/serviciilor pe care le comercializează", explică Ioan Pașniciuc.

Iată topul elementelor recomandate pentru secțiunea de termeni și condiții:

  • 1. Definirea noțiunilor utilizate

  • 2. Informații despre produsele/serviciile oferite

  • 3. Drepturile și obligațiile părților contractante

Aceasta sub-secțiune poate fi una destul de vastă, având în vedere faptul că esti direct interesat să reglementezi în detaliu modalitatea în care se desfășoară relația dintre tine și clienți, de la oferta apărută pe site până la livrarea efectiva a produselor/serviciilor. Tot în această secțiune îți poți atribui dreptul de a modifica datele de pe site sau conținutul acestuia fără vreo notificare prealabila a utilizatorilor, dreptul de a publica/șterge anumite comentarii sau conturi ale utilizatorilor, dar și de a impune acestora o serie de obligații (ex.: de a nu furniza informații false, de a nu înstrăina contul, de a nu utiliza serviciile în mod necorespunzător etc.).

  • 4. Drepturile de autor

Drepturile de autor protejate în general în cuprinsul secțiunii de termeni și condiții sunt logo-urile, designul, numele afacerii, numele produselor, conținutul site-ului, însă nu trebuie neglijate nici drepturile aferente comentariile utilizatorilor despre produsele/serviciile tale (care, deși sunt proprietatea intelectuală a utilizatorilor, pot fi folosite și de către afacerea ta în scop de promovare).

  • 5. Politica de facturare, plăți și livrare

Aici poți include modalitatea de plată și facturare, poți include obligația utilizatorul de a furniza date corecte pentru facturare și livrare și poți face trimitere la legea privind comerțul electronic.

  • 6. Politica de cookies

Trebuie să oferi informații permanente, clare, într-un limbaj accesibil utilizatorului referitoare la scopul procesării informațiilor de către terți.

  • 7. Datele cu caracter personal/Politica de confidențialitate

Trebuie să conțină obligatoriu scopul pentru care soliciți, stochezi și prelucrezi date cu caracter personal. Deoarece soliciți clienților să-și completeze datele personale în formularul de înscriere pe site, trebuie să obții o autorizație de la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Formularul pentru obținerea autorizației în vederea prelucrării unor astfel de date se completează on-line aici: http://www.dataprotection.ro/?page=formulare&lang=ro . Subiectul protecției datelor cu caracter personal este unul vast, și, în considerarea datei de 25 mai 2018, dată la care va intra în vigoare Regulamentul UE privind protecția generală a datelor (GDPR) acest subiect trebuie abordat pe larg intr-un articol viitor. 

  • 8. Soluționarea litigiilor

În primul rând trebuie să specifici legea aplicabilă; în cazul furnizorilor români care își desfășoară activitatea pe teritoriul țării, legea aplicabilă este legea română. Litigiile pot fi soluționate pe cale amiabilă, prin mediere sau prin recurgerea la instanțele judecătorești competente. De asemenea, din 2016 funcționează și SOL (platforma de soluționare on-line a litigiilor), iar pentru a evita amenzi din partea ANPC este necesar să faci trimitere la această platforma de soluționare on-line a litigiilor rezultate din tranzacționarea on-line, platforma o găsești aici

Tot în această secțiune poți include și link-ul către ANPC și referirea la dreptul utilizatorului de a informa această autoritate despre eventualele nemulțumiri la adresa produselor/serviciilor tale.

  • 9. Garanții și politica de returnare

Trebuie să precizezi clar condițiile de acordare/pierdere a garanției pentru categoriile de produse/servicii pe care le oferi. De asemenea, trebuie să faci trimitere la prevederile OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor care reglementează posibilitateatea clientului de a returna produsele în termen de 14 zile, fără a motiva în vreun fel această decizie.

  • 10. Limitarea răspunderii furnizorului

Există cazuri în care furnizorul își poate limita răspunderea (ex: în cazul înstrăinării parolei, a contului de utilizator, a furnizării de informații incorecte sau incomplete, în cazul utilizării produselor/serviciilor în alt scop decât acela pentru care au fost concepute etc.).

Câteva exemple de secțiuni de Termeni și Condiții ale unor companii mari: Google, Pepsi, Orange, Booking

"Deși exemplele conțin astfel de secțiuni concepute de armate de juriști competenți pe baza legislației în vigoare, dar și pe baza experienței dobândite în relațiile cu clienții de-a lungul timpului, nu te sfătuiesc să copiezi mot-a-mot termenii și condițiile acestora. În primul rând acest lucru nu este recomandat pentru că încalci prevederile legii drepturilor de autor (iar companiile mari sunt foarte atente atunci când este vorba despre astfel de încălcări) și în al doilea rând pentru că ai nevoie de termeni și condiții cât mai bine adaptate la specificul afacerii tale și la prevederile legale existente în domeniul în care îți desfășori activitatea, explică avocatul .

Citește și: 

Cum îți deschizi un magazin online. De ce acte, avize și autorizații ai nevoie 

Tot ce trebuie să știi despre gestiunea și contabilitatea unui magazin online. Documente financiare, tipuri de impozitare,TVA

Top probleme de contabilitate și gestiune ale magazinelor online. Soluții și sfaturi practice

 

 

Parallax

Vizualizari
11005
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri