Powered By
Constantin Pescaru

Dispozitivele .lumen vor ajunge (aproape) gratis la nevăzători prin programe guvernamentale. Startup-ul românesc are un nou investitor

Thumbnail

„Ochelarii” .lumen vor ajunge la nevăzători prin intermediul programelor și subvențiilor guvernamentale destinate persoanelor cu dizabilități, astfel încât să fie gratis ori foarte accesibili pentru aceștia, a declarat Cornel Amariei, fondatorul startup-ului, pentru StartupCafe.ro. Totodată, proiectul are un nou investitor: compania de training Ascendis a anunțat că intră în acționariat.

Invenția cu sorginte românească folosește tehnologii asistive avansate, care se bazează pe inteligență artificială și robotică, pentru a reproduce principalele caracteristici ale unui câine-ghid. Scopul final este ca nevăzătorii să aibă o mobilitate mai bună, ajutându-i astfel să aibă acces mai ușor la educație și apoi la locuri de muncă, contribuind astfel la îmbunătățirea vieții lor sociale.

Deși costă 4.999 de euro, utilizatorii finali nu vor achita acest preț: de fapt, ideea este ca ochelarii .lumen să ajungă la ei (aproape) gratis, prin intermediul programelor guvernamentale sau subvențiilor acordate de stat. Motivul? „Scopul nostru nu este ca nevăzătorii să plătească pentru sistem - ei au nevoie de acesta și trebuie să-i ajutăm și să găsim mecanismele care să le permită să primească sistemul fie gratuit, fie la un preț foarte accesibil”, ne-a explicat Cornel Amariei.

Bineînțeles că modalitățile de finanțare vor fi personalizate în funcție de specificul local, iar discuțiile sunt deja avansate cu unele state: „Da, suntem în discuții și negocieri cu guverne în alte țări, dar și în România”, ne-a confirmat Cornel Amariei, care a avansat un număr de 10.000 de precomenzi pentru ochelarii .lumen.

Și în România există programe de asistență pentru persoanele cu dizabilități. De exemplu, acum câțiva ani a fost programul voucherelor de 5.000 de euro, prin care acestea puteau să-și achiziționeze sisteme de tehnologie asistivă. Erau bineînțeles niște condiții cam restrictive - dar asta ține deja de domeniul trecutului. Cornel Amariei e încrezător că vor urma destul de curând noi astfel de programe și la noi - chiar mai mai mari și mai ușor accesibile.

În practică, .lumen îndeplinește aceeași funcție ca un câine ghid pentru nevăzători, însă la costuri mult mai mici, fără să necesite același grad de îngrijire. Dacă antrenamentul unui câine ghid durează ani de zile, ochelarii pot fi produși rapid, în serii mari, la cerere: „Din 1930 și până astăzi s-a reușit scalarea soluției câinilor-ghizi până la 28.000. A durat aproape 100 de ani. Însă noi vom reuși într-un timp mult mai scurt scurt să ajungem la acest număr”, ne-a mai spus Cornel Amariei.

„Empowering the blind”

Deviza .lumen e transformată în realitate atât prin ochelarii cu tehnologie asistivă, cât și printr-o abordare holistică a misiunii startup-ului, de a îmbunătăți viața persoanelor nevăzătoare.

„În .lumen avem o bună parte de dezvoltare a sistemelor care folosesc cele mai avansate tehnologii - și e foarte multă cercetare și dezvoltare în direcția asta. Însă nu e vorba numai de asta - noi lucrăm, de fapt, în toate direcțiile care au legătură cu viziunea noastră: Empowering the blind. Adică: căutăm modalități prin care nevăzătorii pot să acceseze sistemul (subvenționare, gratuit etc.) și căutăm moduri în care putem să ne asigurăm că îl folosesc cu adevăratul lui potențial.

Lăsând la o parte produsul, noi vom livra la nivel mondial inclusiv partea de antrenare a nevăzătorilor. În toate aspectele în care e nevoie și putem ajuta, noi vom ajuta. (...) Nu creăm doar un produs; da, produsul e un facilitator, dar creăm un întreg ecosistem care are în centru ideea de cum să le putem face viața mai bună persoanelor nevăzătoare”, ne-a explicat Cornel Amariei.

Thumbnail

Despre Ascendis și motivul pentru care a decis să investească în .lumen 

Ascendis este o companie 100% românească, fiind liderul pieței de training și dezvoltare organizațională din Europa de Est. Cu peste 20 de ani de experiență, lucrează cu peste 550 de companii din regiune. În ultimii trei ani s-a dezvoltat accelerat, deschizând birouri și construind echipe locale în Ucraina, Serbia, Croația, Slovenia, Muntenegru, Republica Moldova, Macedonia, Bosnia și Herțegovina.

„Am fost atrași de misiunea .lumen de a ajuta persoanele nevăzătoare”, spune Andrei Goșu, Managing Partner Ascendis, în comunicatul de presă remis StartupCafe.ro. „În fiecare an, investim o parte din profitul realizat de Ascendis în start-up-uri în care credem. Ne-am dorit mult să contribuim la această idee, iar când s-a ivit ocazia de a investi nu am stat pe gânduri. Cornel și echipa sa au dezvoltat un produs extraordinar în domeniul atât de promițător al tehnologiilor inteligente de asistare a mobilității, care va ușura viața unui număr important de persoane cu deficiențe de vedere. Suntem încrezători că .lumen va fi un jucător global pe această nișă.”

Când va începe producția în masă

Dispozitivele .lumen se află în acest în moment în faza de „design for manufacturing”, în care se fac pregătirile pentru lansarea în producție, planificată pentru a doua jumătate a acestui an. În cursul dezvoltării, proiectul a traversat deja opt generații de produs care au trecut prin faza de optimizare de design. Anul trecut, compania a atras finanțări de peste un milion de dolari din surse private.

Proiectul este dezvoltat de o echipă formată din peste 30 de experți din domenii diferite precum inginerie, științe, psihologie, design industrial sau business development. .lumen este fondat de antreprenorul Cornel Amariei, CEO, (fondator, fost Head of Innovation în cadrul companiei Continental Automotive Systems) și Gabriel Chindriș (CTO), conferențiar în cadrul Departamentului de Electronică Aplicată al Universității Tehnice Cluj-Napoca. Alături de cei doi se află Mihai Ivașcu, cu rol de Chairman. Mihai este fondator și CEO al grupului de companii fintech M3 Holdings și al grupului de software Ingenium, cu birouri la Londra, București și Washington

În prezent, ochelarii .lumen sunt în teste continue de utilizare reală cu peste 200 de nevăzători. „Feedback-ul lor este atât util, cât și impresionant”, spune Cornel Amariei. „Ca să dau un exemplu, avem nevăzători care ne-au spus că își puteau imagina că o astfel de soluție va putea exista cândva în viitor, dar nu în timpul vieții lor”, a adăugat acesta.

---

Citește și:

INTERVIU: Invenția românească ce va schimba viața nevăzătorilor. Cât costă „ochelarii” .lumen

Parallax

Vizualizari
1460
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri