Claudiu Zamfir

Afacerea care nu necesită multă creativitate. „Refuzăm oameni care au 100.000 de euro, pentru că nu au profil de franciză”. Mituri despre francize

stup franchwise

Mai peste tot am putut auzi că în afaceri trebuie să fii foarte creativ. Uite că există și un tip de business în care nu e nevoie de multă creativiate: afacerile în franciză. Într-un workshop la Stup, un consultant de francizare a explicat totuși cam cât de creativ îți permiți să fii cu francizele și a demontat mituri din domeniu. „Astăzi refuzăm oameni care au 100.000 de euro, pentru că nu au profil de franciză, nu sunt oameni care să stea într-un sistem” - a spus Raluca Voicu, de la Franchwise.

La Stup, hub-ul de business dezvoltat de Banca Transilvania la București, antreprenorii români vin la cursuri gratuite, să învețe de la experți în diverse domenii de afaceri. Marți seara a fost workshop despre francize, cu Raluca Voicu, de la Franchwise, o firmă de consultanță pentru procesul de francizare.

„Definiția francizei, pentru mine, este antreprenoriat colaborativ. Nu putem crește, în niciun business, decât dacă suntem dispuși să colaborăm - cu partnerii noștri, cu echipa noastră, cu furnizorii noștri. Același lucru este și în franciză. Ai un francizor - cel care deține și dezvoltă conceptul - și ai un francizat. Rețeta de succes este dacă cei doi își pun obiectivele și interesele în comun și lucrează împreună, să fie mai buni. Francizorul vine cu know-how-ul, dezvoltă produsul sau serviciul, iar francizatul vine cu partea de operare - crește afacerea respectivă pe bucățica lui” - a explicat ea.

Avantajul francizei este că oferă un model de business testat. „Relația între părți este independentă. Investiția pe care o face francizatul este pe SRL-ul propriu și atunci este o relație comercială între două entități juridice independente. Francizorul îi oferă francizatului acces la tot ce a dovedit el, adică acest pachet de know-how - ce a învățat el - să-și poată vinde produsul sau serviciul pe care îl deține, într-o anumită arie” - a mai spus experta.

 

 

stup mare.jpg

 

Raluca Voicu a demontat câteva mituri care circulă în domeniul francizelor, dar a și confirmat parțial unul dintre ele:

  • Mitul 1: Franciza îți limitează creativitatea

Acest mit „este pe jumătate adevărat” - potrivit Ralucăi Voicu. „Da, o franciză te limitează în zona aceasta de branding, identitate vizuală, servicii, produse, în propritie de 80%. Și ai libertatea în proprție de 20% să localizezi. Dar ingeniozitatea ta sau creativitatea ta nu poate fi pusă în practică decât în îmbunătățirea fluxurilor, ce se întâmplă în interior și ce se întâmplă în activitatea ta să obții cea mai bună performanță și dezvoltare de produs sau serviciu nou”.

Există antreprenori foarte creativi, care nu își găsesc locul în francize și poate ar trebui să-și dezvolte propriul concept de afacere.

„Astăzi refuzăm oameni care au 100.000 de euro, pentru că nu au profil de franciză, nu sunt oameni care să stea într-un sistem. Poate business-ul ăla nu li se potrivește, sunt mult prea creativi și nu ai loc în franciză să fii atât de creativ și atunci ne strângem mâna, le spunem asta, dar ne mulțumesc mai târziu. (...) Interacționăm cu 1500 de antreprenori pe an și punem pe piață cam 50 de proiecte” - a mai explicat Raluca Voicu.

Sunt și exemple de succes în care creativitatea unui antreprenor francizat care avea o mică afacere a influențat decisiv întregul sistem al francizorului.

„Știti că BicMac a fost inventat de un francizat? Ați văzut campania cu McMici românești? Acelea sunt invențiile partenerilor locali. Unde nu te lasă brandul să faci invenții este zona de caracter unitar: identitate vizuală, logo, culorile brandului, toată zona asta trebuie să fie la fel. Este o disciplină necesară pentru că, atunci când luăm o franciză, când intră clientul în magazinul nostru, să nu facă diferența că eu sunt francizatul X sau francizatul Y”.

  • Mitul 2: Franciza este ușoară

O greșeală este să nu facem diferența între ușor și simplu.

„O altă convingere limitativă este că franciza este ușoară. Nu este ușoară, este simplă. Simplitatea vine din faptul că primiți acces la o rețetă de business care este deja testată: A+B mă duc la C. Nu e simplu de operat pentru că nu e suficient să primești rețeta. De fapt, tu ai primit rețeta dar modul în care tu o pui în practică și obții rezultate din ea e strict contribuția ta ca francizat” - a arătat experta Franchwise.

Antreprenorii care vor să preia o franciză trebuie să se pregătească pentru muncă multă.

„Dacă tu visezi că îți iei o franciză și stai acasă, din roulul de investitor nu poți să obții performanță. Poți să-ți pui un manager, dar o să ai șapte mii de probleme. Noi le spunem oamenilor că în general în primele 12 luni e bine ca tu să faci toate lucrurule care trebuie făcute în acel business și abia apoi să delegi cuiva, pentru că atunci știi să-i spui acelui om ce să facă” - a avertizat consultantul.

  • Mitul 3: E scump să investesc într-o franciză

O companie francizoare, care oferă concepte de business, are și ea o grămadă de costuri, care se regăsesc în redevențe, taxe de franciză, bugete de marketing, pe care le plătesc antreprenorii francizați.

„Când deschizi o locație a ta, nu ai costuri? Nu ai niște oameni care fac niște lucruri? Nu cred în francizele cu zero taxe de intrare, zero redevențe. Dacă în momentul în care, când semnezi un contract, ai taxă de franciză zero, trebuie să te întrebi care este echipa francizorului și cum te asistă omul acela să-ți facă transferul de know-how. Și dacă insistă că nu-ți ia niciun procent din cifra ta de afaceri și redevența este zero, trebuie să te întrebi unde face marjă francizorul tău. Pentru că nu există o relație comercială între părți în care ambele părți să nu facă bani” - spune Raluca Voicu.

În orice caz, și dacă începi o afacere în franciză trebuie să fii pregătit să faci investiții. „Trebuie să investești niște milioane ca să faci milioane” - concluzionează ea.

stup curs francize
  • Mitul 4: Trebuie să ai experiență

„Foarte multă lume ne spune că, dacă vrei să iei o franciză, trebuie să ai experiență. Păi dacă ai experiență, de ce mai iei o franciză? Nu trebuie să fii expert într-o franciză. Trebuie să fii deschis să primești transferul de know-how. Tu, ca francizat trebuie să fii ca un burete și să absorbi maximum de efort al francizorului, pe care ți-l pune pe masă” - le spune experta antreprenorilor la început de drum.

Mare atenție, totuși, să-ți alegi domeniul potrivit. Și sunt francize de cafenele, pizzerii, gelaterii, comerț de proximitate, dar și de servicii educaționale sau profesionale. În România, se pot implementa cu bugete de la 50-80.000 de euro până la 100-150.000 de euro sau mai mult.

„Pentru oamenii din HoReCa, am o întrebare: dacă le place să primească oameni acasă la cafea. Și dacă răspunsul este nu, îmi pare rău, nu vă băgați, nu e de voi!” - atrage consultantul atenția.  

În toată această călătorie, antreprenorul debutant ar trebui să beneficieze de asistența din partea francizorului. „Trebuie să vă căutați în francizor rolul de consultant de business, el este antrenorul vostru de business”.

  • Mitul 5: Domeniile sunt limitate

„Ne mai spune lumea că este foarte limitată alegerea domeniului. Nu este limitat. Ai o paletă foarte mare din care să alegi, sunt 450 de francize. Ideea e să te cadrezi cu industria în care vrei să fii - servicii, HoReCa, retail - să o mufezi cu trendurile din piață pe industria respectivă și să înțelegi, dincolo de bani, cu ce trebuie să vii tu să faci management în business-ul acela” - este sfatul Ralucăi Voicu.

stup intrare
  • Mitul 6: Franciză vs. concept propriu de business

Românii care vor să ia calea antreprenoriatului se pot întreba de ce dau francizații bani unui francizor pentru un concept de afacere, în loc să-și dezvolte propria idee de business.

„Idei avem foarte mulți, implementarea sucks. Sunt foarte puține business-uri care ajung să fie consolidate. Și atunci sunt niște operatori care, pe niște nișe, își fac treaba foarte bine. Totuși și economia noastră s-a dezvoltat și cred că sunt tot mai puține provocări în care să o iei de la zero și piața să te lase să o dovedești” - răspunde Raluca Voicu.

Te-ai plictisit de jobul bine plătit, la corporație, iar acum ai decis că vrei să o iei pe cont propriu? Chiar dacă franciza este un model de business testat, poate ar fi bine să știi ce te așteptă la început...

„Munca voastră începe fix de la momentul acela în care ați semnat contractul cu francizorul și ați intrat în locație și ați început cu nebunia. De atunci, 12 luni să vă așteptați să câștigați mai puțin decât înainte, să dormiți mai puțin decât dormeați înainte. Dar să vă așteptați să fiți propriul vostru stăpân și să începeți să vă dezvoltați propriile abilități, pe care nicio corporație n-o s-o v-o dea vreodată” - a mai avertizat consultantul Franchwise.

Vezi programul evenimentelor de la Stup și înscrie-te gartuit unde mai găsești locuri libere!

----

Citește și:

Antreprenorii pot merge la Stup fără taxă de membership. De ce a investit BT 3 milioane EUR în centrul antreprenorial din București

Parallax

Vizualizari
6112
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri