Claudiu Zamfir
Au trecut 1 an și 4 luni de când antreprenorii IMM au încheiat sesiunea de depunere a proiectelor pentru granturile PNRR de câte 20.000-100.000 EUR promise de guvernanți, iar acum Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a mai dat o instrucțiune, pentru „atenționarea beneficiarilor în vederea respectării prevederilor referitoare la determinarea valorii estimate a achizițiilor din contractele de finanțare”.
Foarte pe scurt, pentru cei care nu-și mai amintesc, încă din anul 2022 Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene le-a tot promis antreprenorilor IMM ajutoare de maximum 100.000 de euro pe firmă, să-și digitalizeze afacerile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, vestitul PNRR.
După o sarabandă de amândări, MIPE a deschis o sesiune de înscrieri la Programul de Digitalizare IMM, în perioada 15 februarie-30 iunie 2023. Antreprenori cu microîntreprinderi și firme mici și mijlocii din toată România au depus, atunci, 7.188 de proiecte la MIPE, pentru a avea șanse la granturi de câte 20.000-100.000 EUR.
De atunci și până acum, MIPE a publicat o listă de firme respinse și 4 liste de firme admise la finanțare. În total, listele cuprind 3.683 de firme, cu o valoare totală a ajutoarelor PNRR atribuite de 136.890.449 EUR, adică mai puțin de jumătate din bugetul disponibil pentru acest program (347,5 milioane euro, echivalentul în lei).
Luni, 28 octombrie 2024, ministerul condus de Adrian Câciu a mai dat o instrucțiune în acest program, a patra, care prevede încetarea aplicabilității insctrucțiunii 3 din 21 august 2024.
Fără să intrăm prea mult în amănunte, noua Instrucțiune 4/2024 privește modalitatea de actualizare a graficului de implementare și atenționarea beneficiarilor în vederea respectării prevederilor referitoare la determinarea valorii estimate a achizițiilor din contractele de finanțare semnate în cadrul acestei linii de finanțare IMM.
E vorba de modificarea cererilor de finanțare și o serie de termene la care trebuie să fie atenți beneficiarii selectați la finanțare, să nu rateze banii europeni. Oamenii se plâng, la StartupCafe.ro, că în faza de evaluare și contractare sunt puși să facă o serie întreagă de actualizări, în condițiile în care au depus proiectele de mai bine de un an, spre doi ani, unii dintre ei.
După ce banca parteneră le verifică și le confirmă în lista de beneficiari încadrați în categoria IMM, firmele confirmate trebuie să primească de la MIPE o notificare cu privire la rezultatul acestei verificări, în termen de max. 45 de zile de la semnarea contractului de fiananțare.
După ce primesc notificarea de la MIPE, beneficiarii sunt obligați să transmită la minister Cererea de finanțare (Anexa 1) actualizată, în termen de max. 5 zile. Beneficiarii vor corela informațiile, respectiv vor actualiza și Planul achiziţiilor proiectului din Anexa 1 - Cererea de finanțare, corelând perioadele calendaristice conform Graficului de implementare a activităților.
Data primei activități legate de realizarea proiectului, din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte.
Pentru derularea procedurilor de achiziții beneficiarii vor respecta prevederile Ordinului MIPE nr.372 / 08.02.2024 privind aprobarea modalității de derulare a procedurii de achiziție pentru atribuirea contractelor de furnizare de produse, prestare de servicii, execuție de lucrări finanțate din fondurile externe nerambursabile și rambursabile aferente Mecanismului de redresare și reziliență, alocate prin Planul național de redresare și reziliență, aplicabilă beneficiarilor privați care nu au obligația respectării prevederilor legale aplicabile în domeniul achizițiilor, precum și a listei utilizate pentru verificarea achizițiilor derulate de aceștia.
Pentru evitarea subevaluării valorii estimate prin divizarea procedurilor de achiziție, „beneficiarul privat nu are dreptul de a diviza contractul de achiziție în mai multe contracte distincte de valoare mai mică și nici de a utiliza metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate a achiziției, cu scopul de a evita aplicarea prevederilor privind procedura de achiziție”.
----