Claudiu Zamfir
Firmele mici și mijlocii (IMM) din diverse domenii, de la restaurate și hoteluri până la service auto, confecții și IT, vor putea obține noi granturi pentru investiții în 6 județe, prin două linii de finanțare în valoare totală de 620 de milioane de euro, susținute din fonduri europene, prin Programul Tranziție Justă (PTJ), pentru care, joi, s-au lansat proiectele de ghiduri.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat joi ghidurile solicitantului pentru 2 linii de finanțare, care vor oferi granturi de câte 200.000 - 5 milioane de euro, destinate IMM:
Cele 6 județe menționate sunt cele cuprinse în Programul de Tranziție Justă, prin care se urmărește atenuarea efectelor negative în plan social și economic, ca urmare a reducerii și închiderii unor activități industriale poluante.
Condițiile de finanțare sunt aproape similare la ambele scheme, diferența constând în bugetele disponibile, valoarea fiecărui grant acordat și numărul de locuri de muncă pe care antreprenorul trebuie să le creeze. Interesant este că de la ambele finanțări sunt excluse microîntreprinderile (0-9 angajați), deși, în decembrie 2022, un secretar de stat din MIPE spunea că și firmele micro vor putea primi granturi de cel puțin 200.000 EUR, dar sub 2 milioane EUR.
După terminarea perioadei de consultare publică, Autoritatea de management (AM) a PTJ, din subordinea MIPE, va publica forma finală a ghidurilor de finanțare și va anunța cînd va deschide sesiunile de depunere a proiectelor.
Proiectele se vor depune online, în sistemul MYSMIS2021, aflat încă în lucru.
Între timp, poți contribui și tu cu sugestii și propuneri la ghiduri, la adresele de mail: contact.por@mfe.gov.ro și secretariat.dgdrtj@mfe.gov.ro . Perioada de consultare publică ține 2 luni începând cu data de 27 aprilie 2023.
Pe scurt, acestea vor fi alocările pe cele două linii de finanțare pentru antreprenori, în cadrul PTJ:
Pentru Acțiunea Dezvoltarea întreprinderilor și a antreprenoriatului – Proiecte cu finanțare nerambursabilă mai mică de 2 milioane euro în județele Gorj, Hunedoara, Dolj, Galați, Prahova și Mureș, va fi un buget disponibil de 330 de milioane de euro, din fonduri europene și de la bugetul de stat.
Acest buget va fi împărțit astfel, pe județe:
Din acești bani, firmele mici și mijlocii vor putea obține granturi cu valoare minimă de 200.000 EUR și valoare maximă de 1.999.999 EUR, sub formă de ajutor de minimis și ajutor regional de stat.
Partea de ajutor de minimis este de maximum 200.000 de euro, iar intensitatea sprijinului este de 90%. Aceasta înseamnă că beneficiarul trebuie să pună și el 10% din cheltuielile eligibile aferente ajutorului de minimis.
Pe partea de ajutor regional de stat, intensitatea variază între 60% și 75% în funcție de județ și de dimensiunea firmei. Restul de 25%-40% din cheltuielile eligibile aferente ajutorului regional trebuie acoperit de beneficiar.
De asemenea, firmele beneficiare au obligația să creeze noi locuri de muncă, iar suma maximă solicitată depinde de numărul de joburi create, astfel:
Practic, avantajul acestei linii de finanțare, comparativ cu cealaltă, constă în faptul că permite și firmelor mici, cu resurse reduse pentru cofinanțare și creare de locuri de muncă noi, să ia bani europeni.
Pentru Acțiunea Dezvoltarea întreprinderilor și a antreprenoriatului –Proiecte cu finanțare nerambursabilă între 2 – 5 milioane euro în județele Gorj, Hunedoara, Dolj, Galați, Prahova și Mureș s-a prevăzut un buget total de aproape 290 milioane de euro pentru investiții în cele 6 județe eligibile.
Acest buget este împărțit pe județe, astfel:
Din acești bani, firmele mici și mijlocii vor putea accesa granturi de câte 2-5 milioane de euro pe proiect, sub formă de ajutor de minimis și ajutor regional de stat.
Partea de ajutor de minimis este de maximum 200.000 de euro, iar intensitatea sprijinului este de 90%. Aceasta înseamnă că beneficiarul trebuie să pună și el 10% din cheltuielile eligibile aferente ajutorului de minimis.
Pe partea de ajutor regional de stat, intensitatea variază între 60% și 75% în funcție de județ și de dimensiunea firmei. Restul de 25%-40% din cheltuielile eligibile aferente ajutorului regional trebuie acoperit de beneficiar.
Suma maximă pe care o va putea obține o firmă beneficiară va depinde, și în acest caz, de numărul de locuri de muncă noi pe care le va crea:
Așa cum se observă, avantajul acestei linii de finanțare constă în valoarea mare a granturilor care vor putea fi luate. Firmele mai mici sunt, însă, dezavantajate aici, pentru că valoarea minimă a grantului este totuși mare și atunci necesită și cofinanțare mare din partea antreprenorului. De asemenea, beneficiarul trebuie să creeze cel puțin 5 locuri de muncă noi pentru a avea vreo șansă la finanțare.
Pentru ambele linii de finanțare PTJ, firmele beneficiare trebuie să îndeplinească o serie de condiții cumulative, printre care:
La ambele scheme de granturi IMM, lista domeniilor eligibile pentru investiții cuprinde circa 280 de coduri CAEN de producție și servicii, printre care:
În cadrul celor două linii de finanțare IMM din cadrul Programului Operațional Tranziție Justă vor fi eligibile o serie întreagă de cheltuieli corporale și necorporale, de la construcții și instalații până la achiziții de bunuri și servicii, printre care:
- Cheltuieli pentru amenajarea terenului (finanțabile prin ajutor de stat regional)
- Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului (finanțabile prin ajutor de stat regional)
- Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (finanțabile prin ajutor de minimis):
- Cheltuieli pentru investiţia de bază (finanțabile prin ajutor de stat regional):
- Cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi şi active similare.
- Cheltuieli cu Certificarea / recertificarea produselor, serviciilor, proceselor, de către un organism de certificare acreditat;
- Cheltuieli cu Certificarea / recertificarea sistemelor de management al calității (ISO 9001), al mediului (ISO 14001), al siguranței alimentelor (ISO 22000), al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale (ISO 45001), al securității informaţiilor (ISO/IEC 27001), al energiei (ISO 50001), al calității pentru dispozitive medicale (ISO 13485), al serviciilor IT (ISO/IEC 20000), al responsabilității sociale (SA 8000), simple sau integrate
- Cheltuieli cu privind activităţi de formare profesională (finanțabile prin ajutor de minimis) - calificare, recalificare, formare continuă - perfecționare sau specializare, pentru activitatea de producţie, comercializare şi internaţionalizare, dezvoltare de competenţe privind managementul afacerii şi tehnologice pentru angajați, cu condiția ca ele să se concretizeze prin cursuri acreditate și prin care să se ofere participanţilor diplome recunoscute naţional şi în Uniunea Europeană.
- Cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului (finanțabile prin ajutor de minimis) - sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, în limita a 5000 lei fără TVA.