Claudiu Zamfir

Schema HoReCa: De ce nu se prea înscriu firmele. 5 cauze întâlnite

Thumbnail

S-a consumat peste jumătate din perioada de înscrieri la Schema de ajutoare de stat HoReCa, dar până sâmbătă seara, 10 iulie, nu s-au înscris decât vreo 5.400 de aplicanți, nici 10% din numărul total de firme eligibile după codurile CAEN prevăzute în legislație. Care sunt principalele piedici în calea solicitanților la Schema HoReCa.

Consultantul de finanțări Răzvan Gălățan, director operațional al firmei GW Consulting, a întâlnit, în practică, 5 tipuri de probleme care îngreunează înscrierea la Schema HoReCa.

1. Lipsa autorizațiilor

Unii dintre doritori nu s-au putut înscrie la Schema HoReCa pentru că nu aveau autorizații pe anul 2020.

Unii nu aveau autorizație ISU, alții au funcționat pe propria răspundere sau nu au mai plătit autorizația pe anul 2020, în condițiile în care guvernul tot închidea restaurantele și alte localuri în cadrul măsurilor de limitare a epidemiei COVID-19. Nici instituțiile care eliberau autorizațiile nu prea au funcționat în perioada lockdown-ului.

Conform Legii 159/2021, care a modificat Ordonanța de Urgență 224/2020, firmele aplicante la Schema HoReCa trebuie să fi fost autorizate în anii 2019 și 2020. „Activitățile sunt eligibile dacă sunt desfășurate în baza unor licențe de turism, certificate de clasificare, autorizații de funcționare sau atestate de ghid de turism valabile” - prevede legea.

Această condiție nu se regăsea în prima ordonanță de urgență, prin care s-a instituit Schema HoReCa, OUG 224/2020, care fusese elaborată de vechiul Minister al Economiei și Energiei, în fosta guvernare Orban. OUG 224/2020 a fost aprobată de noul guvern Cîțu în prima sa ședință, în 30 decembrie 2020, așa cum o primise din vechea guvernare. Ulterior, Ministerul Economiei, cu noul ministru la conducere, Claudiu Năsui, a venit cu un nou proiect de OUG, de modificare a OUG 224/2020, dar nici acest draft din minister nu conținea această condiție cu autorizațiile. Modificarea a fost introdusă în forma finală în care a ieșit OUG 10/2021 din Guvernul Cîțu, care a modificat OUG 224/2020.

„Nu a fost decizia pe care am luat-o noi, este o decizie luată în Guvern” - s-a scuzat, vineri, secretarul de stat din Ministerul Economiei Paul Ene, la o reuniune a femeilor de afaceri membre ale organizației patronale UGIR.

„Știm de problema autorizațiilor de funcționare pentru restaurante. Ceea ce ține de partea de hotel sau restaurant care au certificate de clasificare obținute de la Ministerul Economiei, acolo nu este nevoie să depună niciun document, pentru că noi avem această bază de date. Știm de problema autorităților locale, care nu emit la timp aceste autorizații de funcționare. De aceea, am spus public că vom accepta inclusiv dovada plății acestor autorizații de funcționare” - a mai spus Ene.

„Nu am reușit să le scoatem din lege (autorizațiile pe 2019 și 2020 - n.r.), a fost o presiune destul de mare să existe în lege” - a spus, la rândul său, ministrul Claudiu Năsui.

2. Experți contabili lipsă din aplicație

Solicitanții de ajutoare de stat prin Schema HoReCa trebuie să selecteze în sistemul electronic al Ministerului Economiei, dezvoltat de Servicul de Telecomunicații Speciale, datele de identificare a experților contabili sau auditorilor financiari care au ceritificat baza de calcul a sprijinului gvernamental pentru firmele respective. La rândul lor, experții trebuie să semneze electronic rapoartele.

Problema este că mulți dintre experți nu se regăsesc în baza de date preluată în portalul de înscriere la Schema HoReCa, iar oamenii nu pot aplica. Ministerul Economiei a găsit „buba”: „a descoperit împreună cu conducerea Corpului experților contabili că baza de date cu experți contabili pusă la dispoziție inițial de CECCAR omitea un număr de aproximativ 2.500 de experți contabili”.

În fine, aplicanții au fost puși mai întâi să trimită datele de identificare, inclusiv CNP, ale experților contabili la o adresă de mail a Ministerului Economiei. Adresa s-a blocat după o zi, din cauza numărului mare de mailuri, iar apoi Ministerul i-a pus pe oameni să dicteze datele la call center: 021-795.00.98 .

„Sunt erori privind semnăturile electronice la anexa 7 (raportul sinteză) și raportul expertului contabil” - s-a plâns mai un cititor StartupCafe.ro.

3. Unii experți contabili sunt supra-solicitați

Pe lângă autorizațiile pe 2019 și 2020, în schemă se solicită un raport din partea uni expert contabil sau a unui auditor care să certifice proveniența pe conduri CAEN a cifrei de afaceri a firmei aplicante.

Unii dintre experții contabili sunt însă supra-solicitați și întârzie cu rapoartele - o altă cauză a înscrierilor anevoioase la Schema HoReCa.

Ministrul Năsui s-a scuzat, spunând că, dacă nu introducea experții contabili independenți, plătiți de beneficiari, ar fi trebuit să folosească funcționarii din minister, ceea ce ar fi îngreunat și maimult schema.

„Această informație (cifra de afaceri defalcată pe codurile CAEN - n.r.) nu se regăsete în bilanț. Și, dacă nu puneam această cerință, ar fi trebuit ca funcționarii din minister să trebuiască să facă această alocare a cifrei de afaceri pe CAEN-uri, ceea ce ar fi durat foarte mult și ar fi fost anevoios. Și asta în condițiile în care există o armată de experți contabili și auditori care pot să ajute și să facă poate mai bine decât funcționarii această alocare pe CAEN-uri” - a spus Claudiu Năsui.

Lucrurile au fost îngreunate și de faptul că mulți dintre experții contabili sau auditori nu au știut de la bun început că trebuie să menționeze defalcat pe codurile CAEN proveniența cifrei de afaceri a firmelor. Abia cu o zi înainte de demararea înscrierilor, într-un tutorial online publicat de Ministerul Economiei, au văzut că e nevoie ca cifra de afaceri să fie defalcată.

Reamintim că, inițial, în OUG 224/2020 nu era prevăzută certificarea aceasta a bazei de calcul a ajutorului HoReCa, dar apoi, Ministerul Economiei condus de Claudiu Năsui a introdus prin OUG  10/2021 obligația certificării bazei de calcul pe cheltuiala beneficiarului.

4. Nici consultanții nu se prea grăbesc

Nici consultanții pentru finanțări nu se prea grăbesc să înscrie firmele la finanțare. Unii dintre consultanții cu experiență preferă să stea până în ultimul moment, să vadă ce clarificări mai apar. Și aceasta mai ales că la Schema HoReCa, așa cum au arătat cei de la Ministerul Economiei, nu contează deloc când se depun cererile de finanțare în cadrul perioadei de înscrieri.

„Vă transmit încă o dată să nu vă grăbiți cu aplicarea. Platforma este deschisă până pe data de 20 iulie. Ordinea înscrierilor nu are impact asupra plăților. Toți cei declarați eligibili vor primi ajutorul de stat conform pro ratei, contractele vor fi trimise tuturor celor acceptați în aceeași zi. Banii se încasează în ordinea în care se întorc contractele semnate de la beneficiari” - spunea secretarul de stat Paul Ene, săptămâna trecută.

Prin urmare, bugetul schemei se va împărți la toți solicitanții, pro - rata, în funcție de suma care i se cuvine fiecăruia, ca urmare a scăderii cifrei de afaceri în anul 2020 față de 2019. Se va da 20% din suma cu care a scăzut cifra de afaceri pe codurile CAEN eligibile, iar dacă suma totală solicitată de aplicanți va fi mai mare decât bugetul disponibil, ajutorul individual va scădea proporțional, astfel încât toți solicitanții să ia bani.

Nota StartupCafe.ro pentru cititorii noștri: Totuși, graba se mută de la sesiunea de înscrieri la faza de semnare și încărcare a contractelor în sistem, pentru că una este să primești acum banii și alta este să-i primești după o lună, de exemplu.

5. Firme cu cod CAEN neautorizat

Și la Schema HoReCa se repetă cazurile din trecut, de la alte finanțări, cum a  fost Start-Up Nation, de exemplu: codurile CAEN neautorizate.

Persistă cazurile în care firmele și-au trecut în statut anumite coduri CAEN eligibile, dar nu au fost autorizate la Registrul Comerțului, din diverse motive. „Unii au mers și au depus declarație să adauge un alt cod CAEN și, dacă atunci când faci declarația, nu treci toate codurile, inclusiv pe cele pe care le-ai avut, cei de la registru îți trec autorizat doar codul nou” - exemplifică acum Răzvan Gălățan.

Câți bani se dau - sunt hoteluri care pot cere până a 800.000 euro

Pentru anul 2021, Guvernul a bugetat doar 1 miliard de lei (circa 200 milioane euro) sub formă de credite bugetare - adică bani pentru plăți, la schema HoReCa. Încă 1,5 miliarde de lei (300 milioane euro) sunt credite de angajament, care necesită o rectificare bugetară pentru a fi puși banii în buget, sub formă de credite bugetare.

Dacă luăm totuși bugetul maxim prevzut, de 2,5 miliarde de lei (500 de milioane euro) și îl împărțim la ce 74.000 de beneficiari posibili conform celor prevăzute de lege, rezultă o finanțare medie de 6.756 de euro de fiecare. Totuși, recent, Ministerul Economiei a estimat că vor fi de fapt vreo 30.000 de solicitanți, ceea ce ar însemna o medie de 16.600 de euro pe firmă.

Problema este că Schema HoReCa este destinată unei plaje largi de categorii de firmă, ca dimesiune: de la microîntreprinderi cum ar fi un mic bar de la sătesc până la hoteluri cu sute de angajați.

Ne-am uitat pe lista de aplicanți și chiar pe prima pagină am găsit, la nimereală, un  hotel din Satu Mare. Acesta a avut în anul 2019 o cifră de afaceri de 2,3 milioane de lei, iar în anul 2020 a avut numai 833.000 de lei. Așadar, peste 60.000 de euro ar veni ajutorul de stat HoReCa - despăgubire din schema guvernului.

Și acesta este doar un hotel dintr-o zonă cu afuență turistică relativ redusă. Dar la schema HoReCa aplică lanțuri horeliere mari, cu mii de angajați, cu unități în zone turistice care au fost solicitate masiv în anul 2019, iar în 2020 activitatea le-a scăzut mult.

Și vorbim de firme care chiar au fiscalizat veniturile. În anul 2019, industria hotelieră a beneficiat de voucherele de vacanță pe care le-au primit bugetarii și care trebuia înregistrate în contabilitate pentru a fi decontate ulterior de hoteluri. În 2020, când a venit criza, turismul s-a blocat, iar diferența de cifră de afaceri față de anul precedent este mare. De altfel, Guvernul nici nu a mai emis noi vouchere de vacanță pe anul 2021, prelungind valabilitatea celor din 2020, care au rămas nefolosite.

Ajutorul HoReCa este limitat la 800.000 de euro per solicitant, cu un maximum de 1,8 milioane de euro cu toate ajutoarele de stat cumulate per solicitant.

Schema HoReCa s-a deschis pe 29 iunie,iar termenul de înscrieri este 20 iulie, ora 20.00.

Înscrierile se fac AICI.

Beneficiarii eligibili la ajutoarele HoReCa- codurile CAEN

Prin Legea de aprobare a OUG 10/2021, s-a introdus un al 13-lea cod CAEN în rândul beneficiarilor: 8230 - activitati de organizare a expozitiilor, târgurilor si congreselor. Aici sunt inclusee organizarea, promovarea și/sau administrarea de evenimente, cum ar fi congrese, convenții, conferințe si întruniri, fie că include sau nu administrarea și asigurarea personalului necesar pentru a opera facilitățile în care au loc aceste evenimente.

În rest, avem ca beneficiari:

  • ghizii de turism care au desfășurat activități pe codul CAEN 7990,
  • agenții de turism licențiate care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990,
  • structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590,
  • structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630.

Perioada de menținere obligatorie a activității

Conform legii, beneficiarii schemei de ajutor de stat au obligația menținerii activității pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 6 luni sau 12 luni de la data  primei plății, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro, dacă prin acte normative nu se instituie restricții de natură a impune suspendarea ori întreruperea activității comerciale. Perioada de suspendare ori întrerupere a activității comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni, respectiv 12 luni de la data primei plăți.

Alte prevederi ale schemei HoReCa:

  • Se vor acorda ajutoare de stat HoReCa plafonate la 800.000 de euro fiecare, dar ajutoarele însumate primite de o firmă și prin alte scheme nu trebuie să depășească 1,8 milioane de euro (noul prag setat de Comisia Europeană în cadrul temporar).
  • Valoarea ajutoarelor va fi de 20% din scăderea activității beneficiarului în anul 2020 comparativ cu anul 2019.
  • Ca modalitate de atribuire a ajutoarelor, dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare depășește creditul de angajament sau bugetar alocat pentru schemă, angajarea, respectiv plata către beneficiari se va face proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare aprobate - conform noii OUG 10/2021.
  • Astfel, dacă volumul solicitărilor depășește bugetul alocat schemei vor scădea și ajutoarele obținute individual.
  • Bugetul total al schemei de ajutoare HoReCa este de 2,5 miliarde de lei, dar numai 1 miliard de lei este acum asigurat în buget sub formă de credite de plată. Restul de 1,5 miliarde de lei sunt credite de angajament, care necesită o rectificare bugetară pentru transfoartea lor în credite bugetare, care să permită plățile.

Beneficiarii trebuie să-și facă rapoarte pe banii lor pentru accesarea ajutoarelor de stat

Ministerul Economiei a anunțat că aplicanții trebuie să-și certifice baza de calcul pentru ajutor cu un expert contabil sau un auditor financiar.

Potrivit Ordonanţei de urgenţă nr. 224/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice și organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare, baza de calcul a ajutorului va trebui certificată şi asumată de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă, membri CECCAR, selectați şi remunerați de către aplicant.

La alegere, baza de calcul poate fi certificată de către un auditor financiar sau o firmă de audit, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectați şi remunerați de către aplicant.

În aceste condiții, Ministerul Economiei a făcut apel la potențialii beneficiari să pregătească din timp raportul de expertiză contabilă, întocmit conform reglementărilor CECCAR – Standardului profesional nr. 35 „Expertize contabile” sau, după caz, a raportului de audit, întocmit conform ISRS 4400 „Misiuni pe baza procedurilor convenite”.

Alături de raport, ar trebui întocmită și anexa la acesta (raportul sinteză), asumat de expertul contabil/auditorul financiar. Anexa la raport va fi realizată conform Anexei nr. 7 la procedura de implementare a schemei, care este în consultare publică.

Cursul de schimb și alte precizări oficiale

Ministerul Economiei face următoarele precizări, în acord cu legislația care îndrumă schema HoReCa - ajutor de stat de 20% din diferența între cifra de afaceri din 2020 și cea din 2019, pentru CAEN-urile legale eligibile:

  1. „Cursul de referință pentru proiect, stabilit de BNR luni 28 iunie 2021 la ora 13.00 va fi verificat automat din aplicație. În cursul zilei de azi se va modifica Anexa 7, astfel încât să nu mai fie solicitată suma în EUR”.
  2. „Ordinea în care se înscriu potențialii beneficiari ai schemei nu este relevantă. Numărul RUE nu este criteriu de eligibilitate. Schema nu este făcută pe principiul primul venit, primul servit. Întreaga suma alocată se împarte proporțional tuturor beneficiarilor eligibili”.
  3. „Expertul contabil, membru CECCAR, care se află în relație contractuală cu beneficiarul și a întocmit evidența contabilă, poate semna certificarea cifrei de afaceri pe anii 2019 și 2020, în sensul stabilirii diferenței de cifră de afaceri remunerabilă în cadrul schemei”.

Ministerul Economiei a făcut apel către firmele cu CAEN-uri eligibile să pregătească raportul privind proveniența pe CAEN-uri a cifrei de afaceri, tocmai pentru a se pregăti pentru această schemă ușor de accesat.

---

Citește și:

 

 

Parallax

Vizualizari
11418
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
De ce
nu merge?
Mai este lume plecata in vacanta (contabili si consultanti), iar HORECA este in sfarsit la treaba. Nu prea e timp pentru putinul care il da statul prin aceste granturi.
Partea cu autorizatiile restaurantelor pentru 2019 si 2020 are un oarece impact, dar mai mult in București și foarte puțin in restul țării. Putin bombastic sa ai o astfel de cerinta atata timp cat si cei care nu au fost autorizati au platit taxe la stat.
Raportul de expertiza extrajudiciara - o birocratie in plus. Anexa 7 era suficienta.
poza de profil
Florentin
Panait
Astazi 12.07.2021 pe siteul CECCAR / Tablou Membrii (https://ceccar.ro/ro/?page_id=97) singura informatie este:
Warning: require(/bootstrap.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/searchc/public_html/index.php on line 51

Warning: require(/bootstrap.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/searchc/public_html/index.php on line 51

Fatal error: require(): Failed opening required '/bootstrap.php' (include_path='.:/usr/local/lib/php') in /home/searchc/public_html/index.php on line 51

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri