Claudiu Zamfir
Un sondaj făcut de o asociație de femei de afaceri din Cluj relevă că „peste 90% dintre antreprenoarele din România” nu vor să aplice la programul Femeia Antreprenor 2024, „deoarece îl consideră puțin avantajos, cu multe condiții și restricții”, dar pe platforma oficială a schemei de finanțare numărul de aplicante depășește cu mult numărul de locuri bugetate, iar perioada de înscrieri la granturile IMM continuă.
În perioada 30 iulie - 5 septembrie 2024, până la ora 13.32, au fost depuse 1.932 de aplicații în programul Femeia Antreprenor 2024, în condițiile în care bugetul programului permite finanțarea a 1.000 de firme, la valoarea maximă a ajutorului nerambursabil, de 200.000 de lei pentru un beneficiar. Și asta în condițiile în care perioada de înscrieri, de 45 de zile lucrătoare, nu s-a încheiat (ultima zi este 4 octombrie). De precizat totuși că este posibil ca o parte din aplicații să fie fictive sau introduse „de probă” în sistem, însă experiența din edițiile precedente a arătat că aplicațiile introduse fictiv sunt în număr foarte mic,
Un sondaj recent realizat de Asociația Antreprenoare, arată însă că „peste 90% dintre antreprenoarele din România susțin că nu au aplicat și că nu vor aplica pentru programul Femeia Antreprenor 2024”, „deoarece îl consideră puțin avantajos, cu multe condiții și restricții”, se arată într-un comunicat transmis, joi, publicației StartupCafe.ro.
Organizația spune că sondajul său a fost realizat „într-o comunitate din care fac parte peste 15.000 de antreprenoare”.
Peste 60% dintre respondente au menționat că nu aplică din cauză că sunt prea multe condiții și restricții în program.
“În opinia celor mai multor antreprenoare din țară, programul Femeia Antreprenor 2024, care are ca scop susținerea și dezvoltarea afacerilor deținute de femei, nu reușește să atragă interesul majorității antreprenoarelor pentru că sprijinul financiar și facilitățile oferite sunt prea limitate. De asemenea, sondajul nostru mai arată că pentru 25% dintre ele aportul propriu de 30% din suma pentru care aplică este prea mare, iar peste 15% îl consideră mai puțin avantajos per total față de alte programe de finanțare sau alte metode de a obține fonduri nerambursabile”, declară Carmen Mihalca, antreprenor și fondatoarea Asociației Antreprenoare.
Româncele antreprenor au mai menționat că aleg din mai multe motive să nu aplice la programul „Femeia Antreprenor” 2024, printre care faptul că suma pe care o pot primi este mai mică decât prin alte programe. Multe dintre antreprenoare susțin că nu văd scopul acestui program, comparativ cu alte programe cum ar fi Start-Up Nation. De asemenea, unele antreprenoare care activează sub formă de PFA se simt discriminate având în vedere că programul “Femeia Antreprenor” finanțează IMM-urile cu angajați.
Întrebate cât de favorabil este mediul fiscal și de business femeilor din România, peste 33% dintre ele au răspuns că este un nivel mediu, iar 25% că este puțin favorabil, respectiv 25% încurajant. Peste 8% susțin că mediul fiscal și de business este deloc favorabil și descurajant pentru femeile antreprenor, mai arată sondajul realizat de Asociația Antreprenoare.
Potrivit comunicatului asociației de antreprenoare, p„ersoanele care doresc să se înscrie în program trebuie să atingă un anumit punctaj minim pentru a fi eligibile, iar firmele lor să îndeplinească următoarele criterii principale:
„Antreprenoarele din România se pot înscrie în programul Femeia Antreprenor până pe 12 septembrie 2024”, mai spune asociația în comunicat, dar perioada de înscrieri de 45 de zile lucrătoare ține, d efapt până pe 4 octombrie 2024. Finanțarea totală de anul acesta este de 200 milioane de lei (40 mil. euro), fiind estimat un număr de 1.000 de beneficiare.
Conform unui sondaj anterior, antreprenoarele din România se confruntă cu o serie de provocări în business, principala fiind faptul că trebuie să dovedească mai mult doar pentru că sunt femei, au răspuns aproape 42% dintre ele.
În continuare, aproape 17% afirmă că simt că negociază mai greu, respectiv că obțin câștiguri mai greu deși muncesc mult, doar pentru că sunt femei. Totodată, conform sondajului realizat de Asociația Antreprenoare, aproape 13% consideră că există manipulare sau desconsiderare din partea bărbaților în parteneriate în afaceri, iar peste 8% cred că femeile au mai multe provocări de rezolvat în business pentru că, pe lângă afacere, au și alte responsabilități, în special faptul că se dedică mai mult copiilor, și că iau decizii mai greu și riscă mai puțin în afaceri.
Fondată în 2018, Comunitatea Antreprenoare are drept scop declarat „schimbarea mentalității și prejudecăți privind rolul femeii în societate și de a încuraja și a sprijini femeile să își urmeze visul de a fi antreprenoare și de a dovedi că pot aduce o contribuție semnificativă mediului de business românesc”.