Denisa Crăciun
Majoritatea companiilor întâmpină dificultăți de aprovizionare și resimt creșterile de prețuri la materiile prime, conform unui sondaj realizat în rândul investitorilor români și germani din România.
Materii prime precum lemnul, oțelul și masele pastice sunt cele care pun blocaje la livrare și, totodată, cele care au înregistrat creșteri semnificative de prețuri.
Companiile consideră că problemele legate de aprovizionare și creșterea prețurilor la materialele de contrucții au cauze legate de: oprirea producției la furnizori (aproape 60%), cererea crescută/capacitatea de producție insuficientă (aproximativ 65%) și probleme la transport (circa 33%), potrivit unui studiu AHK (Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană).
Firmele precum cele de construcții, industria chimică, auto, industria lemnului sau electrotehnică au răspuns la un sondaj AHK și au arătat care sunt materiile prime inaccesibile în această perioadă.
Topul materiile prime care pun probleme de aprovizionare sau creșteri semnificative ale prețurilor:
Blocajele de aprovizionare au efecte asupra companiilor, astfel că prețurile de achiziție mari (peste 78%), timpii mari de așteptare (62,50%) și efortul sporit de planificare (aproximativ 47%) sunt principalele urmări.
În multe cazuri, comenzile existente nu pot fi procesate (37,5%), iar dificultățile de livrare duc la scăderea vânzărilor (40,6%). 28% dintre companii au fost nevoite să reducă sau chiar să oprească producția.
„Această problemă devine din ce în ce mai mult un factor limitativ pentru activitățile comerciale ale companiilor și, prin urmare, și în dezvoltarea economică ulterioară. Și, bineînțeles, are și un impact foarte direct asupra numeroaselor proiecte de investiții ale administrațiilor publice, în special în ceea ce privește investițiile în extinderea infrastructurii, de exemplu în cadrul programelor de reconstrucție și redresare la nivelul UE”, spune Sebastian Metz, director general AHK România.
Mai mult de jumătate consideră oprirea producției la furnizori ca motiv al lipsei de materii prime (58,8%) din cauza închiderilor legate de pandemie sau a măsurilor de igienă, a concediilor medicale și a problemelor de transport (32,4%).
Ca urmare a lipsei de aprovizionare, 78% dintre companii se confruntă în prezent cu prețuri de achiziție mai mari pentru produsele și serviciile lor.
Ce fac firmele pentru a combate problema
Companiile au luat măsuri pentru a combate blocajele în lanțul de aprovizionare. Peste 60% au crescut prețurile la produsele lor, aproximativ 53% caută noi furnizori și aproape 45% au crescut stocurile, în timp ce 3% nu au luat încă nici un fel de măsură.
85% din firmele care au răspuns la sondaj spun că sunt în căutare de furnizori noi sau suplimentari în Uniunea Europeană, 45% în restul Europei (inclusiv Rusia) și 20% în Germania.
Sondajul a fost coordonat de către Uniunea Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK) și au fost intervievate aproape 3.000 de companii din înreaga lume. Din România au participat 43 de companii.
AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România. Înființată în 2002, AHK numără peste 550 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe.