Raluca Abrihan
Serviciul de muzică prin streaming Spotify, recent lansat şi în România, se listează la bursa din New York. Această listare neconvenţională i-ar putea aduce firmei suedeze, care încă nu a reuşit să facă profit, o evaluare de 20 de miliarde de dolari.
Startup-ul nu va avea o listare prin IPO (ofertă publică iniţială), ceea ce ar presupune o majorare de capital, alegând listarea directă, o modalitate de listare aleasă în general de firme mici şi fonduri de investiţii imobiliare şi ar fi o premieră pentru bursa din New York, nota Bloomberg.
De asemenea, nu va emite acţiuni noi, ci vor fi făcute disponibile acţiunie deţinute de investitori, mai scrie bbc.com.
Potrivit celor mai recente evaluări, valoarea Spotify a ajuns la circa 15 miliarde de dolari şi este cea mai mare companie de audio-streaming, având concurenţi precum Apple Inc., Amazon.com Inc. şi Alphabet Inc. Însă o listarea i-ar putea aduce o evluare de 20 de miliarde de dolari.
Până în prezent costurile texelor pe care le plăteşte firma către casele de discuri pentru drepturile de preluare a melodiilor au depăşit mai bine de jumătate din venituri, drept urmare startup-ul continua să fie pe pierdere. Dar analiştii consideră că această listare ar putea să îi grăbească drumul spre profit, mai notează bbc.com.
Serviciul a fost lansat recent şi în România. Are contracte cu casele de discuri de la noi, iar artiştii românia au acces la platformă şi la date privind publicul care le ascultă muzica.
Preţul unui abonament premium pentru utilizatorii români este de 4,99 euro, dar există şi varianta gratuită.
Startup-ul nu lucreza direct cu artiștii independenți, care nu sunt au un reprezentant precum o casa de discuri, ceea ce potrivit presei de speicialitate s-ar putea schimba pe viitor. “Spotify ar putea începe să ofere în platformă un loc artiştilor care vor să îşi facă propriul spaţiu crativ şi pagini de profil astfel încât aceştia să poată trece de casele de discuri şi să ajungă direct la fani”, spune Mark Mulligan, reprezentant MIDia Research.
Spotify oferă posibilitatea de a căuta, descoperi, alcătui playlist-uri şi construi propria colecție muzicală, dar și de a distribui conținutul către alți utilizatori.
Baza sa de date conține peste 35 de milioane de melodii, disponibile atât pentru utilizatorii variantei gratuite, dar şi celor care au optat pentru varianta Premium.
Unul dintre principalele atuuri ale serviciului Spotify este personalizarea, ce permite utilizatorilor să găsească muzica preferată pe baza preferințelor și a modului în care obișnuiesc să asculte muzică.
Când un utilizator nou se alătură comunităţii Spotify, el este invitat într-un proces numit ‘Taste Onboarding’, ce ajută platforma să înţeleagă mai bine muzica pe care acesta o apreciază.
Căutarea personalizată ce include opțiuni precum Daily Mix (o serie de playlist-uri ce îmbină melodiile preferate cu noutăţi ce ar putea fi pe gustul utilizatorului), Release Radar (un playlist format din melodii noi, în baza artiştilor cei mai ascultaţi, conţinut actualizat în fiecare zi de vineri) şi Discover Weekly (un playlist creat în funcţie de obiceiurile specifice utilizatorului, disponibil în curând).
Spotify în cifre:
Peste 159 de millioane de utilizatori activi
Peste 71 de millioane de utilizatori plătitori
Peste 30.000 de melodii adăugate în fiecare zi
Peste 2 miliarde de playlist-uri disponibile, cu 2 milioane de playlist-uri nou create în fiecare zi
Peste 8 miliarde de euro plătiţi către deţinătorii drepturilor de autor, de la lansarea
serviciului în octombrie 2008
Prezenţă în 62 de pieţe