Google împlinește 20 de ani: Cum a modelat o companie internetul așa cum îl știm astăzi

Google împlinește 20 de ani: Cum a modelat o companie internetul așa cum îl știm astăzi

Thumbnail

Google, una dintre companiile responsabile pentru modelarea internetului așa cum îl știm astăzi, a împlinit 20 de ani. Compania, care a început ca un motor de căutare, gestionează acum opt produse cu mai mult de 1 miliard de utilizatori fiecare.

Mulți dintre aceștia folosesc software-uri deținute de Google pentru a căuta servicii, informații sau produse, pentru a comunica și naviga, pentru a face schimb de fișiere sau pentru a consuma mass-media, scrie The Verge

Iată câteva momentele din trecutul Google care au condus compania spre poziția sa din prezent — în topul industriilor precum cartografierea, autoturismele autonome și sisteme de operare pentru smartphone-uri. 

August 1996: Larry Page și Sergey Brin lansează Google la Universitatea Stanford

Inițial cunoscut sub numele de BackRub, Google a început ca un proiect de cercetare al lui Larry Page, care s-a a început în 1995 cursurile de științe informatice la Universitatea Stanford. Acolo l-a întâlnit pe alt student — Serghei Brin. Larry Page a conceput un sistem prin care să poată determina ce pagini web fac trimitere spre alte pagini web, considerând că acest lucru ar putea duce la crearea unui nou tip de motor de căutare.

Împreună cu expertiza matematică a lui Brin, cei doi au creat algoritmul PageRank, numit după Larry, pentru a clasifica rezultatele căutării pe baza legăturilor dintre pagini. Astfel, cei doi studenți au realizat fundamentul celui mai puternic motor de căutare din lume al timpului său, lansat în rețeaua privată a Universității Stanford în august 1996.

Septembrie, 1998: Înregistrarea companiei și o investiție de 100.000 de dolari 

Inspirat de numărul mare de legături dintre pagini și de modul în care motorul lor de căutare realizează task-uri mai precise și mai utile — pe măsură ce numărul utilizatorilor de internet a continuat să crească — Page și Brin și-au redenumit compania după termenul matematic googol (1 urmat de 100 de zerouri). 

Thumbnail
primul design al paginii de pornire a Google (sursă imagine: Wikipedia)

Echipa s-a mutat în garajul lui Susan Wojcicki, care ulterior va deveni CEO al YouTube. Ei au înregistrat compania ca Google, cu o investiție de 100.000 de dolari de la co-fondatorul Sun Microsystems, Andy Bechtolsheim.

2002: Yahoo încearcă (dar nu reușește) șă cumpere Google pentru 3 miliarde de dolari

Începutul anilor 2000 s-au dovedi a fi cea mai importantă perioadă pentru Google. Cu mult înainte ca Google să devină un verb (google it), Yahoo a fost primul motor de căutare pe internet. Pe măsură ce Google a început să câștige popularitate, a devenit chiar și furnizorul de motoare de căutare din Yahoo în 2000. Până în vara lui 2002, Yahoo a încercat să achiziționeze Google pentru 3 miliarde de dolari, dar Google a refuzat tranzacția, considerând că ar merita cel puțin 5 miliarde de dolari.

În același an, compania a lansat Google News, un serviciu de agregare a conținutului online care va schimba modul în care știrile sunt publicate și difuzate în mediul online. 

Astăzi, Google și compania mamă Alphabet au o capitalizare de 840 miliarde dolari. Yahoo, pe de altă parte, a fost vândut companiei de telecomunicații Verizon în 2017 pentru — ironic — puțin sub 5 miliarde de dolari.

Iulie 2003: Google se mută în GooglePlex

După ce și-a desfășurat activitatea în birourile din Palo Alto și din alte localități din apropierea Silicon Valley, Google a închiriat un complex de clădiri pe Amphitheatre Parkway. Compania avea nevoie să aducă la un loc cei peste 1.000 de angajați din acel moment. Acesta a devenit de atunci cunoscut sub numele de Googleplex — și este cel mai mare campus al companiei după mai multe extinderi și achiziții de clădiri.

1 aprilie 2004: Compania lansează Gmail cu 1GB spațiu de stocare 

În 2001, angajatul Google, Paul Buchheit, a început să lucreze la un produs de e-mail conceput pentru a răspunde nevoilor interne de comunicare și stocare a fișierelor. 

Având experiență în crearea de servicii de e-mail la începutul anilor ’90, Buchheit a decis să construiască un serviciu mai rapid și mai receptiv, folosind Ajax (un set de tehnici de dezvoltare web care permite produsului să primească informații de la un server fără a trebui să reîncarce întreaga pagină). 

La 1 aprilie 2004, Gmail a fost lansat pentru public o capacitate de stocare de 1 GB și capacități de căutare avansată. Asfel, noul serviciu al companiei a fost adoptat rapid, deoarece alte servicii de e-mail concurente de atunci ofereau doar câțiva MB spațiu de stocare.

19 August 2004: Google se listează pe bursă

După o investiție inițială de 100.000 de dolari de la Bechtolsheim, Google a mai primit câteva investiții de la o serie de alți investitori de tip angel, inclusiv una de la fondatorul și CEO-ul Amazon, Jeff Bezos. 

Aceste investiții au precedat o rundă de finanțare mai formală de 25 milioane de dolari în 1999 de la firmele tradiționale de capital de risc din Silicon Valley — cum ar fi Kleiner Perkins și Sequoia Capital. 

Produsele de publicitate web ale companiei au făcut-o extrem de profitabilă, ducând la o eventuală ofertă publică inițială cinci ani mai târziu. Google a lansat acțiunile la prețul de 85 de, ceea ce a dus la o valoare a companiei de 27 de miliarde de dolari. Astăzi, Google este acum pe cale să devină una dintre companie care valorează un triliard de dolari.

8 februarie 2005: Lansarea Google Maps

"Hărțile pot fi utile și distractive", au declarat reprezentanții Google atunci când a lansat Maps în 2005. 

Hărțile Google puteau fi mărite și aveau introduse un număr mare de firme cum ar fi hoteluri sau magazine. În 2009, Google lansează un sistem de navigare bazat pe GPS pentru Maps (pe smartphone-uri) — ceea ce a făcut ca aplicația să devină foarte folosită de utilizatori, dar a încetinit alți jucători de pe piața sistemelor de navighare precum TomTom și Garmin.

9 octombrie 2006: Google cumpără YouTube

După ce a oferit mai mulți bani decât companii precum Microsoft, Viacom și Yahoo, Google a cumpărat YouTube pentru suma de 1,65 miliarde de dolari. 

Afacerea a fost avantajoasă pentru ambele părți: Google a câștigat războiul pentru traficul video online, iar YouTube - cu doar un an vechime pe piață în 2006 - a obținut acces la resursele deținute de Google.

Achiziția sa dovedit a fi una dintre cele mai importante instrumente Google, pe măsură ce YouTube a devenit o piatră de temelie a culturii moderne și a vieții online, creând o întreagă industrie.

2 septembrie 2008: Lansarea Google Chrome

Google a angajat mai mulți dezvoltatori de la Mozilla Firefox și, împreună, au făcut Chrome pentru Windows, care a fost lansat ulterior și pentru alte sisteme de operare. Era încă o versiune beta, dar deja aveau file de tip sandbox pentru o navigare mai rapidă și mai stabilă. 

În decursul a patru ani, browserul Google a devenit mai popular decât Firefox și Internet Explorer. Zece ani mai târziu, Chrome este acum browserul web dominant al lumii, cu o cotă de utilizare de 60% în întreaga lume, și este cea mai mare forță care păstrează Google Search mai relevant astăzi decât a fost vreodată.

Citește și Chrome a împlinit 10 ani. Ce update îi face Google

23 septembrie 2008: Android ajunge pe smartphone-uri

După ce a cumpărat Android pentru 50 de milioane de dolari în 2005, sistemul cel mai folosit de operare din prezent pe telefoanele inteligente a debutat cu pe T-Mobile G1 și HTC Dream.

5 ianuarie 2010: Lansarea primului smarphone Google — Nexus One

Primele zile ale Android au fost dominate de multe experimente ciudate. Companiile precum Motorola, primele modele de Samsung Galaxy și dispozitivele Evo ale lui HTC rulează același software Android, dar designul Google a fost adesea schimbat.

Nexus One a fost construit de HTC, dar a fost proiectat de Google pentru a prezenta a ceea ce ar putea fi un dispozitiv Android.

Octombrie 2010: Google începe să lucreze la mașini autonome

În 2010, Google a lansat un produs foarte diferit: o flotă de șapte Toyota Prius. Vehiculele hibride au fost dotate cu senzori și inteligență artificială. Acest departament a evoluat în următorii ani și a devenit în cele din urmă o afacere independentă cunoscută sub numele de Waymo.

Iunie 2012: Lansarea Google Glass

Alături de smartphone-uri și servicii web, Google a început de asemenea să dezvolte hardware experimental. Cel mai faimos produs este Google Glass, un calculator (sub forma unor ochelari) care poate fi purtat.

Parallax

Vizualizari
1126
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings