Unul dintre co-fondatorii Facebook cere spargerea companiei: Puterea lui Mark Zuckerberg este fără precedent
Claudiu Zamfir

Unul dintre co-fondatorii Facebook cere spargerea companiei: Puterea lui Mark Zuckerberg este fără precedent

Thumbnail

Unul dintre co-fondatorii Facebook, Chris Hughes, cere autorităților americane să spargă compania în mai multe firme mai mici, avertizând că în acest moment șeful rețelei sociale, Mark Zuckerberg, are o „putere fără precedent”, „ne-americană” și o „influență uluitoare” în societate și în politică, pe seama monopolului în domeniul social network. UPDATE: Răspunsul Facebook: Trebuie introduse noi reguli pentru internet.

„E timpul să spargem Facebook” - este titlul unui comentariu publicat joi în New York Times, de Chris Hughes, care și-a vândut în 2012 și ultimele acțiuni pe care le mai deținea la Facebook.

El compară Facebook, ce deține și Instagram și WhatsApp, cu marile companii care au avut monopol și care au fost divizate de autoritățile americane din acest motiv: Standard Oil, compania petrolieră a lui John D. Rockefeller, și AT&T, compania de telecomunicații înființată de Alexander Graham Bell, inventatorul telefonului.

„Cum ar funcționa o divizare? Facebook ar avea o perioadă scurtă pentru a vinde afacerile Instagram și WhatsApp, iar cele trei vor deveni companii distincte, cel mai probabil tranzacționate pe bursă. Acționarii Facebook ar deține la început acțiuni în noile companii, deși Mark și alți executivi ar fi probabil obligați să renunțe la acțiunile lor care le dau putere de decizie”, spune Hughes.

Co-fondatorul rețelei sociale crede că aceasta este singura soluție în urma scandalului Cambridge Analytica și a celorlalte controverse legate de datele personale și viața privată a utilizatorilor și de modelul de business al Facebook și Instagram, bazat pe captarea atenției utilizatorilor pentru cât mai mult timp. .

„Mark Zuckerberg nu poate repara Facebook, dar guvernul nostru o poate face” - crede Chris Hughes.

El povestește că a vorbit ultima dată cu Mark Zuckerberg în 2017, când l-a vizitat acasă pe CEO-ul Facebook.

„De atunci, reputația personală a lui Mark și reputația Facebook s-au scufundat. Greselile companiei - practicile de confidențialitate slabe care au trimis datele a zeci de milioane de utilizatori la companie de consultanță politică; răspunsul lent față de agenții ruși, retorica violentă și știrile false; dorința nemărginită de a ne capta din ce în ce mai mult timpul și atenția - domină titlurile presei. (...) Am un sentiment de furie și de responsabilitate” - mai spune acum Hughes.

Ce mai spune Chris Hughes despre Facebook și Mark Zuckerberg:

„El a rămas aceeași persoană care tot amâna să învețe pentru teste, care se îndrăgostea de viitoarea sa soție în timp ce aștepta la coadă la toaletă, la o petrecere, și care dormea pe o saltea pe podea într-un mic apartament cu ani buni după ce și-ar fi permis mult mai mult. Cu alte cuvinte, este om. Dar tocmai umanitatea lui este cea care face ca puterea sa necontrolată să fie atât de problematică.

Influența lui Mark este uluitoare, mult mai mare decât a oricui altcuiva din mediul privat sau din guvern. El controlează trei platforme principale de comunicații - Facebook, Instagram și WhatsApp - pe care le folosesc miliarde de oameni în fiecare zi. Board-ul Facebook  funcționează mai mult ca un comitet consultativ decât ca un supraveghetor, pentru că Mark controlează aproximativ 60% din acțiuni, ca drept de vot. Numai Mark poate decide cum să configureze algoritmii Facebook pentru a stabili ce văd oamenii în newsfeed-urile lor, ce setări de confidențialitate pot utiliza și chiar ce mesaje le sunt livrate. El stabilește regulile după este făcută distincția între discursul violent și incendiar și discursul abia  ofensator, și poate alege să închidă un concurent, prin achiziționarea, blocarea sau replicarea  lui.

Mark este o persoană bună. Dar m-a întristat că focalizarea sa asupra creșterii l-a determinat să sacrifice securitatea și civilitatea în schimbul clicurilor. Sunt îngrijorat de faptul că Mark s-a înconjurat de o echipă care îi întărește convingerile în loc să i le conteste.

Guvernul trebuie să-l tragă la răspundere pe Mark. De prea mult timp legiuitorii se miră de creșterea explozivă a Facebook și și își neglijează responsabilitatea de a se asigura că americanii și piețele concurențiale sunt protejați. Cu fiecare zi care trece, Comisia Federală pentru Comerț este așteptată să aplice companiei o amendă de 5 miliarde de dolari, dar acest lucru nu este suficient.

Puterea lui Mark este fără precedent și ne-americană. Este timpul să spargem Facebook. Pentru că Facebook domină rețelele sociale, nu se confruntă cu nicio responsabilitate bazată pe piață. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când Facebook face o prostie repetăm același model obositor: prima dată indignarea, apoi dezamăgirea și, în cele din urmă, resemnarea.

Facebook valorează 500 de miliarde de dolari și, după estimarea mea, controlează mai mult de 80% din veniturile din rețelele sociale din întreaga lume. Este un monopol puternic, eclipsând toți rivalii și eliminând concurența din sectorul social network. Acest lucru explică de ce, chiar și în negrul an 2018, câștigurile pe acțiune ale Facebook au crescut cu 40% față de anul precedent. (Mi-am lichidat acțiunile Facebook în 2012 și nu investesc direct în nici o companie de social media).

Modelul de afaceri Facebook este construit pe captarea cât mai mult posibil a atenției pentru a încuraja oamenii să genereze și să distribuie mai multe informații despre cine sunt și cine ar vrea să fie. Plătim pentru Facebook cu datele și atenția noastre, iar prețul nu e deloc mic.

Uneori, stau pe podea, lângă fiul meu de 1 an și, în timp ce el se joacă cu dinozaurii lui, mă ia valul dând scroll pe Instagram, așteptând să văd dacă următoarea imagine va fi mai frumoasă decât precedenta. Ce fac? Știu că nu e bine pentru mine sau pentru fiul meu și totuși o fac oricum”.

Rețeaua socială Facebook a fost înființată în anul 2004 de 5 tineri, care erau studenți la Harvard: Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz și Chris Hughes.

Chris Hughes (35 de ani) și-a lichidat acțiunile la Facebook în anul 2012, iar acum are o avere estimată la circa 400 de milioane de dolari.

UPDATE Reacția Facebook: Trebuie introduse noi reguli pentru internet

Vicepreședintele Facebook pentru comuncare publică, Nick Clegg, fost viceprim-ministru al Marii Britanii, a răspuns opiniilor lui Chris Hughes.

Facebook acceptă că odată cu succesul vine răspunderea. Dar nu tragi la răspundere cerând desființarea unei companii americane de succes. Responsabilitatea companiilor de tehnologie poate fi reazliată numai prin introducerea, cu sârguință, a unor noi reguli pentru internet. Acesta este exact ceea ce a cerut Mark Zuckerberg. Într-adevăr, el se întâlnește cu liderii guvernului săptămâna aceasta pentru a continua această treabă”, a spus Clegg într-un răspuns transmis publicației The Verge.

Citește și:

Vizualizari
5945
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu