VIDEO Christopher Wylie, denunţătorul Cambridge Analytica: Ce s-a schimbat după marele scandal. "În reţelele de socializare este încă Vestul Sălbatic" - Afaceri, Colecție Video - StartupCafe.ro
Raluca Abrihan

VIDEO Christopher Wylie, denunţătorul Cambridge Analytica: Ce s-a schimbat după marele scandal. "În reţelele de socializare este încă Vestul Sălbatic"

Thumbnail

Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica şi cel care a scos la iveală problemele din spatele operaţiunilor psihologice făcute de companie cu ajutorul analizerlor de date, a vorbit despre ce s-a schimbat în urma scandalului Cambridge Analytica şi despre haosul care încă guvernează reţelele de socializare.

La mai bine de jumătate de an de la scandalul Cambridge Analytica – companie care se ocupa cu operaţiuni psihologice prin analize de date şi care a devenit cunoscută ca având o ifluenţă majoră în alegerea lui Trump la preşedinţia SUA şi în votul pentru Brexit, angajatul care a scos la iveală o mare parte din problemele companiei spune că încă sunt multe nereguli în ceea ce priveşte regelementarea folosirii datelor utilizatorilor, mai ales când vine vorba de reţelele de socializare.

De asemenea, el atrage atenţia că firmele dezvoltatoare de soft ar trebui să funcţioneze atât după un cod de etică bine pus la punct – să respecte viaţa personală, intimitatea şi independenţa utilizatorilor, cât şi după un set de reguli strict, pe care ar trebui să ocupe autorităţile. GDPR-ul (regulament european pentru protecţia datelor) este încă la început, nu putem să măsurăm efectele sale, dar acest regulament nu este suficient, spune Christopher Wylie.

Ştiinţa datelor şi analiza de date sunt extrem de importantă, cu ajutorul lor tehnologia poate dezvolta produse foarte utilie, dar toate aceste date trebuie folosite cu acordul utilizatorilor, mai susţine fostul angajat Cambridge Analytica. El arată cu degetul spre companii precum Facebook, pe care le acuza că sunt mai preocupate de imagine şi de campanii de relaţii publice decât de etică. (mai multe detalii aici)

Christopher Wylie, fost director de cercetare la Cambridge Analytica și cel care a făcut primele dezvăluiri privind folosirea ilegală a datelor Facebook în campanii electorale mai spune despre el că se simte privilegiat, chiar dacă viaţa lui s-a schimbat foarte mult în urma tuturor dezvălurilor făcute, făcând referire la alţi “denunţători”, precum Julian Assange (WikiLeaks, inculpat în SUA). El este cel care a lansat potrivit căreia predecesorul său în companie, românul Dan Mureșan, ar fi murit după ce a fost otrăvit în camera unui hotel din Kenya, după ce “o afacere a ieșit prost".

Interviu:

StartupCafe: S-a schimbat ceva după scandalul Cambridge Analityca?

Christopher Wylie: Pentru mine foarte multe lucruri s-au schimbat. Sunt acum implicat în diferite investigaţii, a trebuit să depun mărturie în Congresul Statelor Unite, în Parlamentul britanic, în Parlamentul European. Aşa că, pentru mine multe lucruri s-au schimbat acum, multe investigaţii. Dacă ne întrebăm dacă s-au schimbat unele companii, precum Faceebok – nu prea. Am văzut şi săptămâna trecută, după articolul din The New York Times, după ce povestea a ieşit la iveală, primul lucru pe care Facebook l-a făcut a fost să angajeze o campanie de PR pentru a-i convinge pe senatori să nu facă nimic. Mai e un drum lung de parcurs, dar pentru mine, eu sunt optimist pentru că am început o discuţie reală despre cum ar trebui să respectăm intimitatea oamenilor, datele lor şi de asemenea începem să înţelegem că datele şi informaţiile au un impact real asupra oamenilor şi asupra democraţiei. Este foarte important măcar să începem această conversaţie. Iar de aici să începem să analizăm de ce fel de reguli avem nevoie pentru a ne asigura că nu mai avem un “Vest Sălbatic” în companiile reţelelor de socializare.

StartupCafe: Asta avem acum, un “Vest Sălbatic” în zona reţelelor de socializare?

Christopher Wylie: Categoric. Ne uităm la o industrie care nu are o autoritate de reglementare, o industrie guvernată de cele mai puţine reguli. Din punctul meu de vedere este complet disproporţional cu mărimea impactului asupra persoanelor. Când ne gândim cât de des intrăm pe internet şi folosim Google, Facebook, Instagram sau Twitter, or alte aplicaţii de pe telefon, precum WhatsApp. Cât de des îţi verifici telefonul? Tot timplu. Toate aceste tehnologii sunt integrate în viaţa de zi cu zi a oamenilor, care îşi verifică telefoanele de mai multe ori pe oră, pe tot parcursul zilei. Având în vedere că aceste lucruri devin practic o parte din viaţa oamenilor într-un sens atât de intim, ar trebui să existe măcar standarde minime care să ne asigure că totul este sigur.

StartupCafe: Companiile au nevoie de date, au nevoie de analize de date. Cum ar trebui să facă aceste analize încât să rămâne etice?

Christopher Wylie: Datele personale folosesc la produse şi tehnologii foarte bune şi aş include aici şi reţelele de socializare, dar în esenţă trebuie să respectăm: 1. că oamenii sunt responabili, consimtământul lor trebuie să fie unul dintre lucrurile fundamentale în legătură cu orice fel de produs. Dacă nu ai acordul oamenilor nu ar trebui să faci lucrul respectiv. 2. Chiar dacă ai acordul lor, lucrurile pe care le dezvolţi trebuie să fe la nivelul aşteptărilor oamenilor, ei să nu fie surprinşi de acele produse, iar ceea ce construieşti să fie proporţional cu riscurile şi beneficiile acelor utilizatori şi 3. trebuie să respectăm independenţa oamenilor şi să prevenim dezinformarea care creşete în online, să nu afecteze percepţia oamenilor asupra realităţii. Respectarea independenţei, intimităţii – trebuie să fie în centrul dezvoltării oricărui produs, oricăuri tip de inovare. Putem inova şi în acelaşi timp să respectăm oamenii. Sincer, dacă dezvolţi o tehnologie în care nu poţi să respecţi intimitatea şi indipendenţa oamenilor atunci vorbim de o tehnologie care nu ar trebui construită.

Categoric avem nevoie de un cod de etică pentru cei care se ocupă de ştiinţa datelor şi inginerii software şi pentru standardele profesionale, exact aşa cum inginerii care construiesc poduri sau clădiri trebuie să respecte seturi de reguli, avocaţii, profesorii, doctorii, contabilii, asistentele medicale, orice exemplu – sunt profesii reglementate. Dacă ţinem cont că cei care lucrează în industria software construiesc lucruri care efectiv ating vieţile oamenilor în fiecare moment trebuie cel puţin să ţină cont de potenţialul negativ pe care ar putea să îl aibă acel produs. Cred că avem nevoie de o formă de reglementare, dincolo de coduri de etică şi standarde profesionale, aceste firme trebuie verificate pentru a ne asigura că se comportă cum trebuie în piaţă. Deci da, avem nevoie de amândouă.

StartupCafe: În Europa avem GDPR. Crezi că funcţionează?

Christopher Wylie: E în vigoare doar de câteva luni, aşa ca este o întrebare încă nedreaptă. Nu am avut suficient timp pentru a observa totul. Dar GDPR nu trece dincolo de protecţia datelor, aşa că multe din problemele pe care am început să le vedem nu ţin doar de protecţia datelor sau nu sunt legate de intimitate, sunt mai degrabă legate de ce fel de mediu informaţional creăm pentru oamenii şi pentru societate, nu doar pentru indivizi, care ar trebui să fie limitele potrivite legate de independenţa oamenilor. Trebuie să fie aduse în discuţie şi aceste lucruri şi avem nevoie de noi reguli, pe lângă GDPR.

Trebuie să discutăm despre cât de multă influenţă ar trebui să avem asupra vieţii unei persoane. Mai ales când ne gândim la câte tehnologii încep să aibă oamenii în casă, precum Google Home. Toate acestea încep să integreze intligenţa artificială în spaţiu nostru fizic. Dar ce se va întâmpla peste 5, 10 sau 20 de ani, când mediul nostru înconjurător va începe să se gândească la noi sau în locul nostru, nu doar în spaţiul online ci în spaţiul temporal. Trebuie să lucrăm la toate acestea acum pentru că este o problemă legată despre ce înseamnă să fim oameni când pentru prima oară în istoria speciei noastre creăm medii care se gândes la noi, care ne cunosc, care ne influenţează, care ne corectează comportamentul, bazat pe un set de reguli stabilit de cineva. Un sentiment de atotputenric, orecum, nu? - a spus Christopher Wylie, la How To Web.

 

 

Parerea ta despre articol
Vizualizari
2021
Conţinut
Adauga comentariu