Raluca Abrihan

Poliţia a început să amendeze şoferii care fac ridesharing. Legea salvatoare încă nu a fost promulgată

Thumbnail

Poliţia Municipiului Bucureşti a anunţat că a dat ieri şi azi mai multe amenzi şoferilor care fac transport alternativ (Uber, Bolt, Clever şi Yango) pentru lipsa autorizaţiilor necesare. Legea care prelungeşte perioada de graţie în care aceşti şofer pot intra în legalitate, până în februarie, votată în Parlament, nu a apărut încă în Monitorul Oficial. Reprezentanţii companiilor de ridesharin fac apel la noul Ministru de Interne.

Polţia a anunţat că a dat 16 amenzi pentru şoferii care fac transport alternativ pentru că nu aveau autorizaţiile necesare şi au reţinut placuţele de înmatriculare a 7 maşini care făceau ridesharing.

Iată mai jos anunţul poliţiei:

În zilele de 5 și 6 noiembrie a.c. colegii noștri, în colaborare cu specialiști din cadrul Registrului Auto Român, au acționat în vederea reducerii riscului rutier în rândul participanților la trafic, verificarea legalității efectuării transportului alternativ, verificarea stării tehnice a autovehiculelor, testarea conducătorilor auto cu aparatul alcooltest, precum şi sancţionarea celor care deşi sunt autorizaţi nu respectă calitatea serviciilor. La activitățile de control au fost aplicate 25 de sancțiuni contravenționale (16 transport alternativ, 9 OUG 195/2002) în valoare de peste 24.600 de lei. Totodată, au fost identificați 8 conducători auto ce efectuau în mod ilegal transport de persoane, fără a deține copie conformă a autorizației de transport, context în care s-a dispus suspendarea dreptului de utilizare a acestui autovehicul, prin reținerea certificatului și plăcuțelor de înmatriculare (7 transport alternativ + 1 taxi).

În cadrul activităților de control au fost retrase 14 certificate de înmatriculare (7 transport alternativ, 1 taxi, 6 alte autovehicule-pentru defecțiuni tehnice) și au fost reținute 2 permise de conducere în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru neacordarea priorității de trecere pietonilor și pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii pe drumurile publice, concomitent cu încălcarea unei alte reguli privind circulația vehiculelor.

Acest tip de acțiuni vor fi organizate în permanență de către Brigada Rutieră și vor fi vizați atât conducătorii auto ce efectuează transport alternativ, cât și cei care efectuează transport de persoane în regim taxi, în vederea impunerii unui climat de ordine publică și siguranță rutieră pe drumurile publice din Municipiul București.

Reprezentanţii Uber, Bolt şi Clever spun că în ciuda eforturilor făcute de autoritățile de reglementare de eliberare a tuturor documentelor necesare, lipsa capacității administrative a făcut ca acest lucru sa nu fie finalizat la 1 noiembrie, deși toți operatorii de transport alternativ sunt în diferite stadii de îndeplinire a condițiilor necesare.

"Parlamentul României a adoptat deja o lege care prelungește termenul de conformitate până în februarie 2020. Legea va ajunge pe masa Președintelui României pentru promulgare în această săptămână și suntem convinși că publicarea în Monitorul Oficial este o chestiune de zile. Până la soluționarea acestui aspect, însă, trebuie să găsim o soluție pentru a oferi pasagerilor servicii de transport, în condiții cât mai optime, astfel încât să nu ajungem din nou în situația din primăvară, când pasagerii așteptau zeci de minute pentru a găsi o mașină disponibilă, iar costul ajunsese să fie prohibitiv", spune Cătălin Codreanu, Președintele Asociației Coaliția pentru Economia Digitală.

De asemenea, Asociaţia face apel la ministrul de Interne:

"Avem încredere că noul Ministru al Internelor va acționa în interesul cetățenilor," a mai declarat Cătălin Codreanu.

Şoferii pot primi amenzi cuprinse între 1.000 lei și 5.000 lei pentru săvârșirea unor fapte precum efectuarea curselor fără a deține certificat de atestare profesională, fără a afișa ecusoanele pentru transport alternativ, fără a deține la bordul autoturismului copia conformă a autorizației pentru transport alternativ sau asigurările de răspundere civilă auto sau pentru persoane și bunuri, precum și efectuarea curselor cu un alt autoturism decât cel înscris pe platforma digitală, arată o analiză a companiei de consultanţă Deloitte.

Important de menționat este că persoanele sancționate cu aceste amenzi au posibilitatea de a achita, în termen de 15 zile de la data la care actul prin care a fost aplicată contravenția le-a fost comunicat, jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege pentru fapta respectivă.

Amenzile pot fi contestate

Amenzile, precum și celelalte sancțiuni aplicate prin proces – verbal de constatare a contravențiilor dispuse în temeiul legislației transportului alternativ se pot ataca direct în instanță în termen de 15 zile de la comunicarea sau înmânarea procesului-verbal, iar inițierea unui astfel de proces va suspenda automat executarea sancțiunilor. Plângerea contravențională se va judeca de judecătoria în circumscripția căreia a fost săvârșită contravenția, iar apelul față de soluția primei instanțe va fi de competența tribunalului, formularea căii de atac suspendând executarea hotărârii.

Există însă o serie de sancțiuni care nu vor urma regulile favorabile aplicabile plângerilor contravenționale. Spre exemplu, sancțiunile constând în retragerea autorizației de transport alternativ sau retragerea / suspendarea copiilor conforme ale autorizației de transport alternativ vor trebui atacate conform regulilor generale aplicabile contenciosului administrativ.

Față de această din urmă categorie de sancțiuni, acțiunea în instanța va putea fi inițiată doar după parcurgerea fazei obligatorii a plângerii prealabile, ce trebuie formulată în termen de 30 de zile de la data la care actul vătămător i-a fost comunicat persoanei sancționate.

În cazul primirii unui răspuns nefavorabil la plângerea prealabilă sau în lipsa oricărui răspuns, decizia de retragere a autorizației de transport alternativ (sau de retragere / suspendare a copiei conforme) poate fi contestată printr-o acțiune în contencios administrativ în fața Tribunalului din raza căruia își are domiciliul / sediul persoana sancționată. Acțiunea trebuie formulată în termen de 6 luni de la comunicarea răspunsului la plângerea prealabilă sau, în cazul lipsei unui răspuns, de la expirarea termenului de 30 de zile prevăzut de lege pentru soluționarea plângerii prealabile, mai arată specialiştii Deloitte.

Ordonanţa de Urgenţă care reglementează serviciile de ridsharing a fost modificată în Parlament, în sensul prelungirii perioadei de implementare până la 1 februarie 2020, însă aceste modificări nu au fost încă promulgate de Președintele României. În aceste condiții, începând cu data de 1 noiembrie, nu mai puțin de șase autorități diferite pot aplica sancțiuni în caz de neconformare cu noile reguli. Rezultă că șoferii și operatorii de transport alternativ trebuie să intre cât mai curând în legalitate, dar trebuie să fie pregătiți și să se apere în justiție împotriva sancțiunilor ce pot fi aplicate de autorități.

 

 

 

Parallax

Vizualizari
10025
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri