VIDEO Tutorial Google: ABC-ul promovarii pe internet - Introducere in online marketing.

de Ovidiu Popica 18 august 2015
Google Romania si Hotnews-StartupCafe.ro au deschis joi, 20 august, seria de tutoriale introductive in marketing si promovare online destinata antreprenorilor care vor sa invete cum isi pot dezvolta afacerile folosind internetul. Specialisti de la Google, Alexandru Victoriu, account strategist si Vlad Popa, associate account strategist, au prezentat instrumente utile si strategii de promovare si au raspuns la intrebari,  pe pagina dedicata transmisiunii, de pe StartupCafe. Transmisiunea LIVE s-a incheiat, dar poti urmari inregistrarea.


Editor Video: Balázs Nitsch-Petioky

Prima serie de tutoriale video, ”Introducere in online marketing” iti prezenta notiuni de baza despre metode de promovare precum marketing-ul afiliat, publicitatea pe display sau marketing-ul pe retele sociale.


Poti afla date despre profilul utilizatorului roman de internet: cati romani se informeaza online cand vor sa cumpere ceva, cum sta Romania la capitolul cumparaturi online cati utilizatori folosesc telefonul mobil si cati acceseaza continut video pe Internet.


Am discutat in studioul Startupcafe despre ce inseamna Pay Per Click, Email Marketing dar si cum te ajuta daca iti inscrii afacerea pe Harta Google.


Subiecte din video tutorial (click pe fiecare capitol video):

Aici ai capitole din tutorial si sub forma de playlist

Extrase din discutia LIVE

Introducere: Ce este, de fapt, marketingul online?
Alexandru Victoriu:

-marketingul online a inceput sa ocupe un loc central in strategiile de marketing ale marilor companii pentru ca vor sa fie unde este audienta, iar audienta, in ziua de astazi, este online;

-micii intreprinzatori sau startup-urile nu au un buget special alocat pentru strategiile de marketing online iar strategiile nu sunt neaparat coerente;

- marketingul online imbina atat partea tehnica, dar si partea de creatie

-exista cateva platforme care sunt destul de complexe din punct de vedere tehnic, care imbina acest aspect cu partea de creatie video, de imagine, mesajele pe care vrei sa le transmiti, cu partea de comunicare;

-in marketingul online lucreaza atat oameni foarte tehnici cat si oameni foarte creativi – un domeniu foarte interesant din acest punct de vedere, dar si foarte vast. Noi incercam prin aceast tutorial introductiv sa realizam o imagine de ansamblu a ceea ce inseamna marketingul online;

-este un domeniu care ar trebui sa fie folosit de toti agentii economici, fie ca vorbim de micii intreprinzatori, startup-uri sau chiar de ONG-uri;

-oricine se poate promova pe internet, este accesibil, iar online marketingul nu este un domeniu constrans de un buget, poti sa te promovezi foarte usor cu bugete foarte mici sau chiar gratuit;

-un lucru care diferentiaza online marketingul de alte metode de promovare sta in posibilitatea de a masura direct si imediat toate rezultatele. Exista platforme care fac acest lucru.

Pot sa incep cu 100 de lei pe luna, de exemplu?

Alexandru Victoriu: Da. Sunt variante de promovare care nu necesita un buget minim; pentru a crea un cont pe YouTube sau pe Twitter, de exemplu, sunt optiuni gratuite, drept urmare nu vorbim de o limita minima de buget.

-daca incepi cu un buget foarte mic s-ar putea sa nu ajungi la audienta pe care intentionezi sa o atingi prin campanii. Nu este necesar un buget foarte mare, dar un buget foarte mic, cel mai probabil, nu iti va aduce datele dorite.

Vlad Popa: In momentul in care iti planifici un buget, acesta trebuie planificat cu un anumit scop in minte. Nu conteaza bugetul daca reusesti in final sa atingi acel scop.

Ce canale de promovare avem la dispozitie?
Alexandru Victoriu:

-in partea de social media marketing, putem vorbi de Linkedin, YouTube, Facebook etc, cateva exemple de search media marketing, PPC sau Affiliate Marketing care se pot face pe Google sau pe Bing Ads;

-pe urma avem partea de direct marketing, partea de email si blogging si tot ce tine de content – mail marketing si newsletters;

-in cele din urma, vorbim si de o solutie mai avansata, care se adreseaza unei categorii specifice de adveriseri, solutiile de retargeting sau eMarketing, care sunt oferite de platforme precum Google, Criteo sau AdRoll.

-exista multiple canale de promovare, dar noi recomandam tuturor sa foloseasca canalele de promovare care au cel mai mult sens pentru afacerea lor, pentru obiectivul lor de marketing si pentru audienta pe care vor sa o atinga cu mesajele, anunturile, strategiile lor de promovare.

Exista un set de canale cu care ar trebui sa ma imprietenesc prima data?
Alexandru Victoriu:

-pentru un startup, probabil, bugetul de marketing sau cash-flow-ul nu va suficient incat sa intram in partea de promovare platita si atunci este recomandat sa incercam strategiile care nu necesita un cost sau un buget alocat pentru asta;

-mi-as putea deschide un blog (un business blog) si sa fac ceea ce se numeste inbound marketing si sa ofer continut gratuit si infomatii despre business, despre piata, astfel incat sa atrag cititori fideli.

-as incerca sa ma promovez pe canalele de social media, daca are sens, sa trimit mesaje utilizatorilor printr-un cont de Twitter; daca am material video, printr-un canal de YouTube; sunt lucuri care pot fi facute fara un cost initial.


Care sunt metodele de promovare?
Alexandru Victoriu:


-metodele de promovare se folosesc de unul sau de mai multe canale pentru a ajuge la audienta respective

-categoriile mari: marketingul afiliat care se face printr-o retea sau printr-un program de afiliere. In acest tip de marketing, un comerciant (advertiser) plateste unul sau mai multi afiliati (publisheri) care fac reclama pentru mine si imi generaza vanzari. In Romania cunosc doua platforme de afiliere: 2Parale si Profitshare (de la Conversion), care intermediaza relatia dintre comerciant, dintre retailer si categoria de afiliati.

-exista o intersectie intre metodele de promovare, poti sa faci promovare de tip PPC, search engine marketing prin afiliere.

-marketingul afiliat este o metoda de promovare foarte orientata catre rezultate. Afiliatii primesc bani in momentul in care generaza direct vanzari pentru comercianti. Daca nu obtii acele vanzari, nu primesti banii.

-avem apoi publicitatea pe display – anunturi de tip imagine, anunturi animate, clipuri video, care sa fie afisate pe alte site, nu doar pe cele ale comerciantului. Exista si aici mai multe retele de publicitate pe display, de exemplu Affiliate Google Display Network, care este tot o retea de afiliere. Afiliatii iti pun la dispozitie site-urile, iar Google pune anunturi tip banner.

-apoi, avem partea de social media – promovarea pe retelele sociale. Crearea de conturi pe aceste canale este gratuita, iar promovarea aici este gratuita, dar majoritatea retelelor au si o parte de anunturi platite.

-mai exista si inbound marketing, care are un rol principal de fidelizarea audientei publicului; presupune oferirea de continut gratuit pentru a determina publicul sa interactioneze cu site-ul. Spre exemplu, un business blog poate fi util in acest scop.

Ce putem obtine de la search engine marketing, search engine optimization?
Alexandru Victoriu:

-search engine marketing se referea la promovarea unui business prin anunturi platite, servite dupa cautari specifice pe motoarele de cautare (Google, Microsoft Bing);

-pe motoarele de cautare se fac anumite cautari in functie de anumitit termeni, anumite cuvinte care ii intereseaza pe utilizatori, iar un comerciant poate alege sa liciteze anumite cheie astfel incat in afisarea rezultatelor pe motoarele de cautare sa apara si anuntul comerciantului daca el este relevant pentru ceea ce cauta persoana respectiva cand face acea cautare

-din aceeasi categorie este partea de search engine optimization, care prezinta, in mare, incercarea de a optimiza continutul site-ului, astfel incat rezultatele de cautare organice (naturale) afisate de motoarele de cautare in unrma unui query sa plaseze site-ul cat mai sus in lista SERP (Search Engine Results Page); este o metoda de promovare platita pentru ca ai nevoie de experti care sa te ajute sa faci aceste lucruri, ai nevoie sa apelezi la consultanti.

Pana la ce punct pot sa o fac asta de unul singur?
Alexandru Victoriu:
Nu poti sa o faci de unul singur, decat daca te documentezi foarte serios in prealabil, iar rezultatele aici nu sunt garantate pentru ca motoarele de cautare schimba algoritmul si il optimizeaza destul de des si atunci atunci ce incerci tu sa faci pe partea de SEO poate sa fie redundant dupa un anumit punct.

Avantaj! Promovarea online nu pune limite de timp si arie geografica
Alexandru Victoriu:
Da. Promovarea online nu tine cont de anumite bariere, de exemplu, un magazin online este deschis 24 din 24, 7 zile din 7; livrarea se face foarte usor, chiar in aceeasi zi, in unele cazuri.

-nu esti limitat doar la o tara, la Romania, sau la un anumit oras. Daca ai un produs care se poate vinde oriunde in lume, internetul te poate ajuta sa ajungi oriunde in lume.

Capitolul costuri poate sa fie o problema?
Alexandru Victoriu
: Depinde de ce buget ai la dispozitie pentru promovare, cat de mult vrei sa te promovezi si la cine vrei sa ajungi;

-daca ai o strategie de marketing online care vrea sa atinga tot globul pentru ca ai un produs universal,  spre exemplu un software, atunci trebuie sa te pregatesti cu un buget sa poti sa atingi o audienta globala,

-daca ai un business local, sa spunem de patiserie, care vrea sa se promoveze doar in zona Clujului, atunci, evident, bugetul va fi mai mic, pentru ca audienta pe care o poti atinge in Cluj este mult mai mica; bugetul trebuie sa fie direct proportional.

-trebuie sa vezi si cat efort si timp esti dispus sa investesti in acest process; pentru a construi o strategie de marketing ai nevoie de timp si de anumite cunostinte.

In cat timp pot sa ma astept sa vad primele rezultate?
Alexandru Victoriu:


-daca vorbim de metodele de promovare directe, care urmaresc obtinerea de rezultate imediate, probabil in cateva saptamani;

-daca vorbim de strategii care vor sa construiasca un brand, strategii de popularizare, de awarness, atunci rezultatele se vor vedea intr-o perioada de timp mai lunga.

Ce ne poti spune despre personalizarea ofertelor?
Alexandru Victoriu:

-ca sa fii in online marketing, conditia principala este sa ai un site. Site-ul este sub controlul tau si asta inseamna ca poti sa modifici continutul site-ului, poti sa il imbunatatesti, tu decizi cum arata el, ce oferte sunt publicate si trebuie sa fie facut astfel incat sa atraga audienta pe care ti-o doresti.

-oamenii pot comunica, iti pot lasa comentarii pe site, iti pot da un feedback, iti pot lasa recenzii.

Consumer Barometer, resursa despre profilul consumatorilor online din Romania.
Alexandru Victoriu:

-ce ne arata Consumer Barometer este faptul ca viitorul este mobil; utilizatorii sunt conectati in special prin dispozitivele mobile si le recomand celor care ne urmaresc sa lucreze la o prezenta pe dispozitive mobile, sa isi optimizeze site-ul.

-apoi, oamenii cumpara online; in Romania, numarul cumparatorilor online este in crestere.

-mai bine de o treime dintre cumparaturi se fac online si este important ca majoritatea romanilor se informeaza folosind internetul inainte de a face o achizitie.
-business-urile trebuie sa fie prezente online pentru ca un cumparator sa poata studia oferta si preturile; este important sa fim acolo.
-o alta particularitate este ca romanii consuma destul de mult video. Pentru afacerile care au ca particularitate continutul video interactiv este important sa investeasca in ramura aceasta. Sunt strategii de promovare care pot incepe printr-un video pe YouTube si sa continue apoi prin alte canale de marketing. Poti sa interactionezi cu audienta care ti-a vazut videoclipul, mediile de promovare sunt interconectate.








Citeste mai multe despre:   
10600 vizualizari
adauga comentariu 19 comentarii
Ce buget recomandati pentru promovarea unui magazin de accesorii pentru barbati (cravate, papioane, bastiste etc)?
Marcu [anonim]
Chiar daca sunteti de la Google va intreb: unde promovez mai bine, pe Adwords sau pe Facebook?
advert [anonim]
am incercat adwords la recomandarea unei cunostinte care are o mica agentie de turism dar mi se pare destul de complicat si mi-e teama sa nu cheltui banii aiurea. Ce trebuie sa fac?
buna ziua [anonim]
Avem o aplicatie pentru restaurante si are putine descarcari in IOS, G Play. Ce metode de promovare recomandati?
anonim [anonim]
Eu am incercat adwords la recomandarea unei cunostinte care are o mica agentie de turism dar mi se pare destul de complicat si mi-e teama sa nu fi cheltuit banii aiurea. Ce trebuie sa fac sa ies in fata?
anonim [anonim]
Display este publicitate prin bannere? E mai buna decat Adwords?
anonim [anonim]
Pentru a concepe strategia de marketing a unei firme, evident voi tine seama de OBIECTIVUL firmei si de INDUSTRIA in care activeaza.

Intrebarea este UNDE gasesc o SURSA DE DOCUMENTARE care sa ma invete cum se alcatuiesc o strategie de marketing online tinand cont de obiectivul si industria firmei angajatoare?

Multumesc!
Alexandru [anonim]
Ce soft-uri recomanzi pentru editarea video, in cadrul Video Micro Blogging?


Alexandru [anonim]
Bună ziua! Numele meu este Cornelia si sunt editor video. As dori sa aflu mai mult despre marketul afiliat din Romania si despre functionarea platformei 2Parale. Mai exista si alte platforme asemănatoare in tara noastra? Cum putem folosi clipurile video in marketingul afiliat? Ce gen de clip video trebuie sa folosim pentru a creste vanzarile? Cum sa-mi aleg o nisa in asa fel incat sa folosesc des clipurile video. Intr-un articol de blog personal, care este proportia corecta intre textul scris si video, atunci cand vrei sa promovezi un produs sau serviciu.
Camelia Naescu [anonim]
Este relevant s afolosesc statisticile de termeni de cautari din interiorul Google Adwords pentru a ma orienta in strategia SEO?
Mircea [anonim]
Salut, Mircea,

Multumesc pentru intrebare si pentru ca ne-ai urmarit. SEO nu este aria mea de expertiza, dar iti recomand sa folosesti toate instrumentele pe care Google le pune la dispozitie pentru a optimiza site-ul. Google Webmaster Tools este un astfel de exemplu.

Alexandru
Alexandru Victoriu [anonim]
majoritatea produselor de pe site-ul nostru apar deja pe primul loc in cautarea google pentru cuvintele cheie cele mai relevante, mai are sens sa ma promovez cu google? sau ce altceva poate face google pentru afacerea noastra?
Anca [anonim]
Buna ziua, Anca,

Multumesc pentru intrebare si pentru ca ne-ai urmarit.

Exista si alte metode de promovare pe Google AdWords, spre exemplu publicitatea pe Display, publicitatea de tip Remarketing, Anunturi Dinamice etc. In emisiunile ulterioare vom vorbi mai in detaliu despre acestea.
Poti avea si o strategie pe Search, cu anunturi text, in combinatie cu rezultatele organice returnate de catre motorul de cautare. Cele doua strategii nu se exclud reciproc.

Alexandru
Alexandru Victoriu [anonim]
multumesc pentru raspuns! astept tutorialele urmatoare
Anca [anonim]
Am 2 intrebari, va rog:
1. Am citit despre update-ul Panda, din iulie. Deocamdata nu am vazut efecte asupra site-ului pe care il administrez, la ce ar trebui sa ma astept?

2. Administrez o platforma de joburi, cu continut in mai multe limbi. Cum
Multumesc,
Adela
Ada [anonim]
Buna ziua, Adela,

Multumesc pentru intrebari si pentru ca ne-ai urmarit.

1. Aria mea de expertiza nu este in zona organic search, deci din pacate nu ma pot pronunta.
2. Intrebarea este incompleta, iti raspund cu placere daca revii cu o completare.


Alexandru
Alexandru Victoriu [anonim]
Daca platforma are continut in mai multe limbi straine, ce pot sa fac pentru optimizarea SEO incat sa imi apara in primele rezultate in Google?

Multumesc,
Ada
Ada [anonim]
Buna, Ada,

Nu pot spune cu exactitate, pentru ca este in afara zonei mele de competenta, dar banuiesc ca, aceeasi strategie pe care o folosesti pentru limba romana ar trebui aplicata si pentru celelalte limbi.

Cele bune,


Alexandru
Alexandru Victoriu [anonim]
Multumesc pentru raspuns, astept cu interes urmatoarele prezentari.
Ada [anonim]

Recomandari

Nu exista niciun articol recomandat