Firma in apartament: S-au publicat oficial modificarile la normele care arata cum se calculeaza impozitul pe cladire

de Ovidiu Popica 21 martie 2016
Monitorul Oficial a publicat luni 21 martie 2016, hotararea care modifica si completeaza normele de aplicare a codului fiscal referitoare, printre altele, si la modul de calcul al impozitului pentru locuintele persoanelor fizice care gazduiesc sedii sociale ale firmelor.

Modificarile confirma informatiile facute publice anterior, potrivit carora proprietarii de apartamente care gazduiesc sedii sociale de firme nu platesc impozit diferentiat daca firmele gazduite nu inregistreaza cheltuieli cu utilitatile. ”Prin sintagma <<cheltuieli cu utilitatile>> se intelege: cheltuieli comune aferente imobilului, cheltuieli cu energia electrica, gazele naturale, cheltuieli de termoficare, apa si canalizare”, specifica textul publicat in Monitorul Oficial.

Numarul Monitorului Oficial: 208 din 21 martie 2016
Numarul hotararii de guvern: HG 159 din 11 martie 2016

Acceseaza link-ul versiunii oficiale din Monitorul Oficial nr. 208: Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015, privind Codul Fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

Modificarile din 2015 aduse Codului Fiscal au introdus o noua abordare a impozitului pe care persoanele fizice trebuie sa il achite pe cladirile in care functioneaza sedii ale firmelor.

Resursa oficiala: Legea 227/2015 privind Codul Fiscal

Practic, incepand din 2016, anul aplicarii noilor reglementari, fiscul face diferenta intre:
  • o cladire utilizata in scop rezidential (adica, doar ca locuinta)
  • o cladire in care este gazduit si sediul unei firme

Resursa oficiala:
Capitolul II din Codul Fiscal, Impozitul pe cladiri si taxa pe cladiri

A aparut astfel notiunea de "cladire cu destinatie mixta" iar antreprenorii, , in special cei cu firme mici sau Persoanele Fizice Autorizate, PFA, s-au trezit ca trebuie sa scoata mai multi bani din buzunar, daca au sediul firmei in propriul apartament, de exemplu. Asta pentru ca, in Codul Fiscal, autoritatile locale au la dispozitie un interval, 0,2 - 1,3%, din valoarea de impozitare a cladirii respective.

In unele localitati, autoritatile locale au ales sa fixeze impozitul la limita inferioara (0,2%), mai mare oricum decat in 2015. In alte localitati insa, consiliile locale au mers catre limita superioara (1,3%) ceea ce, fata de anul interior inseamna o majorare semnificativa a impozitului.

In acelasi timp insa, codul fiscal 2016 a mai introdus o distinctie in ce priveste cladirile persoanelor fizice care gazduiesc sedii de fime (adica, cele numite mai sus cladire cu destinatie mixta):
  • domiciliul fiscal la care nu se desfasoara activitate economica
  • domiciliul fiscal la care se desfasoara activitate economica si sunt inregistrate pe firma cheltuieli cu utilitatile.
Normele completate si modificate prin HG 159 din 11 martie 2016, publicate in Monitorul Oficial 208 din 21 martie 2016 explica ce inseamna cheltuieli cu utilitatile:
  • cheltuieli comune aferente imobilului,
  • cheltuieli cu energia electrica,
  • cheltuieli cu gazele naturale,
  • cheltuieli de termoficare, apa si canalizare
Pentru o firma de apartament, cele de mai sus inseamna, de regula, facturile platite catre asociatia de proprietari plus factura de curent. Ca o observatie, nu sunt mentionate, de exemplu, cheltuielile cu conexiuni fixe de internet sau telefonie ori televiziune prin cablu.

La fel, sunt antreprenori care ar putea presupune ca alte cheltuieli cum ar fi, de pilda, amenajari, reparatii sau dotari ale apartamentului  in care se afla sediul firmei n-ar intra sub definitia care indreptateste fiscul sa considere ca la acel sediu se desfasoara activitate economica si sa pretinda impozitare diferentiata.

Alte Resurse:
 

Cele mai importante articole din codul fiscal, in privinta impozitului pe tipuri de utilizare a cladirii:



101025 vizualizari
adauga comentariu 4 comentarii
nu e diferentiat, daca firma nu plateste utilitatile, doar in cazul in care suprafetele nu sint delimitabile, exact ca inainte. deci, unde scrie ce spuneti voi?

au promis una:
""461
(1) In aplicarea prevederilor art. 459 alin. (3) din Codul fiscal, pentru calcularea impozitului pe cladirile cu destinatie mixta, aflate in proprietatea persoanelor fizice, unde este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 457."
dar n-au facut nimic. absolut nimic. in cazul suprafetelor diferentiabile ce se intimpla, deci? asta era problema care trebuia rezolvata/clarificata.
gabiiiii [anonim]
Multumim si pe aceasta cale Guvernului Romaniei pentru sprijinul deosebit aratat antreprenorilor!!!
Andreea [anonim]
Cum recuperez banii dati pe impozitul platit in februarie , majorat dupa noul cod fiscal, si inainte de modificarile aparute im martie?
ovidiu ovidiu [anonim]
Cam de cand ar trebui si aplicate noile norme? De publicat s-au publicat, dar la taxe si impozite sector 3 se cer in continuarea aceleasi acte.
Mi-au solicitat azi, pentru o II in apartament, cu contract de comodat pe o camera, fara a se specifica exact suprafata, printre toate copiile posibile si imposibile si raport de evaluare.
Ce e de facut mai departe?
Ioana Iordache [anonim]