CZ

Finantari IMM 2017: Cei 44.000 Euro pentru deschiderea unei afaceri. Guvernul a adoptat Programul Start-Up Nation Romania

Imagine principala
Finantari IMM 2017: Cei 44.000 Euro pentru deschiderea unei afaceri. Guvernul a adoptat Programul Start-Up Nation Romania
Statul va oferi granturi de pana la 200.000 de lei (circa 44.000 euro) celor care isi vor deschide o mica afacere in Romania, incepand cu acest an, potrivit unei ordonante de urgenta adoptate vineri de Guvern pentru instituirea programului Start-up Nation Romania.
 



OUG-pag1



Prin Programul pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii, program care incurajeaza dezvoltarea spiritului antreprenorial - Start-up Nation - Romania - statul va acorda ajutor de minimis in suma maxima de 200.000 lei pentru un beneficiar, reprezentand 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, unui numar maxim estimat de 10.000 de intreprinderi mici si mijlocii, a anuntat Guvernul, intr-un comunicat remis StartupCafe.ro






OUG-pag2









Statul estimeaza crearea a minimum 20.000 de noi locuri de munca anual in cadrul celor 10.000 de intreprinderi nou infiintate care vor trebui sa angajeze minimum 2 salariati cu contract de munca pe durata nedeterminata si sa-i mentina in activitate cel putin 3 ani.

Conform schitei de buget initiale, de la Ministerul Finantelor, bugetul pe anul 2017 al acestui program va fi de 500 de milioane de lei - credite bugetare, cu posibilitatea de a urca imitele de cheltuieli la 1,7 milioane de lei, prin credite de angajament. Insa bugetul de stat pe anul 2017 nu a fost inca adoptat.

Programul nu este inca operationalizat. In termen de maxim 30 zile de la
intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta adoptate



OUG - pag3







vineri, Ministerul
pentru
Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat va elabora si supune
aprobarii Guvernului o hotarire a Guvernului privind aprobarea normelor
de implementare a schemei de ajutor de minimis.


Potrivit ministrului Florin Jianu, programul ar urma sa porneasca de la 1
mai.


"Romania porneste cel mai ambitios program de sustinere a start-up-urilor, program ce se aplica cu succes si in alte tari precum Israel sau Marea Britanie si face, astfel, un alt pas spre atingerea dezideratului - Romania, tara cu mediul de afaceri cel mai atractiv din Sud-Est-ul Europei. Start-up Nation - Romania va motiva tinerii sa ramana in tara si sa desfasoare activitati de antreprenoriat, va contribui la crearea de noi companii in domenii cu valoare adaugata ridicata, crescand astfel atractivitatea Romaniei in regiune. Acest program va crea companiile de succes de maine care vor consolida baza economiei romanesti", a spus Florin Jianu, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat.

Guvernul isi propune sa mentina acest program pana in anul 2020.

Cine va putea lua banii de la stat

Conform OUG, firmele beneficiare ale Programului "Start-up Nation - Romania" ar urma sa fie intreprinderile mici si mijlocii (IMM) infiintate dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in baza prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de
Urgenta nr.6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare sau Legii nr. 1 / 2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei,
cu modificarile si completarile ulterioare.

In forma initiala a proiectului de OUG se prevedeau cumulativ si alte conditii pentru firme, insa aceste conditii au fost lasate pentru viitoarea hotarare de guvern privind normele de aplicare a ordonantei de urgenta.

Conditiile suplimentare prevazute in proiectul initial de OUG erau:
  • sunt intreprinderi mici si mijlocii,
    denumite in continuare IMM, conform Legii nr. 346/2004 privind
    stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii,
    cu modificarile si completarile ulterioare,
  • au capital social integral privat;
  • sunt
    inregistrate la Oficiul Registrului Comertului si au sediul
    social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul
    Romaniei;
  • codul CAEN pentru care solicita finantare este
    eligibil in cadrul schemei de ajutor de minimis si autorizat la momentul
    depunerii cererii de finantare, conform art. 15 din Legea 359/2004
    privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul
    comertului a persoanelor fizice inregistrarea fiscala a acestora, precum
    si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si
    completarile ulterioare;
  • nu au datorii la bugetul general
    consolidat al statului si la bugetele locale, atat pentru sediul social,
    cat si pentru toate punctele de lucru;
  • nu se afla in stare de
    dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita,
    inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a
    activitatii;
  • nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a
    unui ajutor de stat sau de minimis sau, in cazul in care au facut
    obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si
    creanta integral recuperata, cu penalitatile aferente.
  • nu au
    depasit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei
    exercitii financiare consecutive pentru o intreprindere unica, asa cum
    este aceasta definita de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din
    18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul
    privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis si 100.000
    Euro pe durata a trei exercitii financiare pentru beneficiarii care
    desfasoara activitati de transport rutier de marfuri in contul tertilor
    sau contra cost. Plafoanele se aplica indiferent de forma ajutorului de
    minimis sau de obiectivul urmarit si indiferent daca ajutorul este
    acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.
  • firmele
    beneficiare va trebui sa angajeze, cu contract de munca pe durata
    nedeterminata si cu norma intreaga minim 2 salariati la momentul
    depunerii cererii de decont si sa-i mentina in activitate cel putin 3
    ani incepand cu anul urmator platii ajutorului de minimis asociatii;
  • actionarii care detin mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentei scheme decat cu o singura societate.

Ce isi vor putea cumpara firmele beneficiare cu banii de la stat

In Ordonanta de urgenta adoptata nu s-au mai pastrat nici aspectele legate de cheltuielile eligibile, care ar trebui astfel sa fie precizate mai departe in normele de aplicare.

Conform proiectului initial de OUG, obiectul finantarii va trebui sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:

  • Echipamente
    tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv
    software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a
    solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice,
    electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale;
  • Aparate
    si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare,
    cantare electronice cu/ fara printer pentru etichetare, aparate de
    marcat electronice fiscale;
  • Autoutilitare din categoria N1, N2,
    N3, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL
    211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, exceptand
    vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra
    cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de
    marfuri in numele tertilor sau contra cost. In cazul in care
    intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, pe langa activitatea
    eligibila pentru care solicita ajutor in cadrul schemei de minimis,
    desfasoara si activitati de transport rutier de marfuri in contul
    tertilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru
    achizitionarea de mijloace de transport rutier de marfuri, decat daca se
    asigura, prin separarea activitatilor sau o distinctie clara intre
    costuri, ca activitatea exclusa din domeniul de aplicare al schemei nu
    beneficiaza de ajutoare de minimis;
  • Investitiile in active
    necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse si
    servicii - francize, etichetare ecologica, licente-, software pentru
    comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatii pentru
    care se solicita finantare;
  • Echipamente IT tehnica de calcul -
    tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta
    /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente
    necesare desfasurarii activitatii. Nu se pot achizitiona mai multe
    echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa
    implementarea investitiei cu componenta nerambursabila, cu exceptia
    activitatilor care necesita acest lucru;
  • Achizitionarea de
    spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii
    si comert - cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru
    activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din
    elemente prefabricate-. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie
    sa aiba destinatie locativa, trebuie sa fie puse in functiune la locul
    implementarii proiectului, la momentul decontului;
  • Achizitionarea
    de bunuri prevazute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatura birotica
    si 3.3 sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, conform
    Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind
    clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu
    completarile si modificarile ulterioare;
  • Realizarea unei pagini
    web pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau
    serviciilor promovate -inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara
    hosting-, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care
    trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a
    ajutorului financiar nerambusabil, in limita maxima a 10.000 lei;
  • Achizitionarea
    de instalatii/ echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii
    de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de
    energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat
    finantare;
  • Achizitionarea de instalatii de incalzire sau
    climatizare aferente spatiului de desfasurare a activitatii de comert,
    productie sau servicii;
  • Cursuri de dezvoltare a abilitatilor
    antreprenoriale pentru asociatul/ administratorul societatii aplicante,
    curs organizat de catre un organism autorizat recunoscut de educatie
    antreprenoriala in limita a maxim 4.500 lei. Furnizorii de servicii de
    instruire eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation - Romania"
    pot fi numai organizatii furnizoare de instruire autorizate, care vor
    prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce
    realizeaza instruirea in domeniul respectiv;
  • Consultanta pentru
    intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul
    Programului "Start-up Nation - Romania" si implementarea proiectului -
    nu mai mult de 8.000 lei fara TVA. Aceasta activitate poate fi efectuata
    inainte de semnarea Contractului de finantare. Furnizorii de servicii
    de consultanta eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation -
    Romania" pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta autorizate,
    avand ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile
    incluse in cod CAEN clasa 70 (Activitati ale directiilor, birourilor
    administrative centralizate; activitati de management si de consultanta
    in management).

NOTA: Institutia responsabila pentru programul descris in acest articol de presa este Ministerul
pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Redactia
StartupCafe.ro NU gestioneaza programe de finantare si NU acorda
consultanta in domeniu. 

Vizualizari
3635
Conţinut
Adauga comentariu