Claudiu Zamfir

Start Up Nation: Situația la zi și așteptarea antreprenorilor. Ce va fi în ediția 2018

Thumbnail

Programul de finanțare nerambursabilă pentru mici afaceri Start-Up Nation, ediția 2017, continuă cu certificarea cheltuileilor și efectuarea plăților, în anul 2018, după cum dă statul asigurări, în timp ce destui antreprenori care s-au calificat la finanțare, precum și consultanți se plâng de procesul greoi care le întârzie afacerile. În plus, Ministerul pentru Mediul de Afaceri susține că într-o nouă sesiune, 2018, a programului, urmează să ceară de la Guvern noi fonduri, peste nivelul de 700 milioane lei, credite de angajament prevăzute în bugetul de stat 2018.

Pornit anul trecut ca o promisiune electorală și anunțată în programul de guvernare al Guvernului PSD-ALDE, programul Start Up Nation promitea un buget total de 1,7 miliarde de lei pe anul 2017, din care să ofere granturi nerambursabile de maximum 200.000 de lei fiecare unui număr de cel mult 10.000 de firme mici și mijlocii noi.

În urma sesiunii de înscriere de o lună (15 iunie - 14 iulie 2017), a selecției automate și a evaluării planurilor de afaceri, au mai rămas pe lista celor calificați la finanțare un număr de circa 8.400 de firme.

În cele din urmă, pe bugetul 2017, Guvernul a alocat efectiv credite bugetare de numai 700 de milioane de lei, din care aproximativ 30 de milioane a și retras ca urmare a unui ordin bizar dat de ministrul de Finanțe, prin care a fost devansat termenul de efectuare a ultimelor plăți în sectorul bugetar, așa cum a relatat StartupCafe.ro.

Și cei 670 de milioane de lei au ajuns destul de târziu în piață, după rectificarea bugetară din septembrie 2017 și după finalizarea schemei de finanțare europeană de la Ministerul Dezvoltării, care a necesitat anumite termene.

Au fost și unele întârzieri în program. Pe fondul unei lipse acute de personal, oficiile teritoriale din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat au terminat evaluarea și semnarea contractelor de finanțare abia pe 15 noiembrie 2017, în loc de 29 septembrie 2017, cum prevedea termenul inițial.

În acest context, antreprenorii care au semnat contracte de finanțare nu au putut să-și înceapă implementarea planurilor de afaceri, decât după ridicarea clauzelor suspensive, adică până după alocarea banilor prin rectificare.

Potrivit Ministerului pentru Mediul de Afaceri, care gestionează schema de finanțare, situația la zi a programului era, luni, 8 ianuarie 2018, următoarea:

  • Până la sfârșitul anului 2017, au fost făcute plăți către 111 beneficiari, iar in cele trei zile lucrătoare ale anului 2018 au mai fost plătiți 34 de beneficiari. Total: 145 de firme au primit plăți în Start Up Nation 2017.
  • Programul se implementează pe parcursul a doi ani calendaristici, banii fiind primiți în baza solicitărilor beneficiarilor, după verificarea documentațiilor depuse și a certificării la fața locului a investițiilor din proiect. La acest moment, nu există cereri neplătite.
  • În anul 2017, au fost alocate credite bugetare in valoare de 670 milioane lei, urmând ca diferența sa fie alocata prin legea bugetului de stat pe anul 2018.

De asemenea, ministerul arată că până pe 29 septembrie 2018 firmele vor putea primi plăți în program.
 
Implementarea programului Start-Up Nation se face prin parcurgerea următoarelor etape:

⦁    Aprobarea schemei de minimis prin publicarea în Monitorul Oficial a Procedurii de Implementare,
⦁    Ordinul ministrului nr. 692/06 iunie 2017, publicat in Monitorul Oficial al României din 12 iunie 2017,
⦁    Înscrierea in cadrul programului timp de 30 de zile - 15 iunie-14 iulie 2017,
⦁    Verificarea planurilor de afaceri depuse si semnarea contractelor de finanțare 17 iulie-15 noiembrie 2017,
⦁    Efectuarea cheltuielilor si depunerea documentațiilor aferente cererilor de plata/rambursare (maxim 3 cereri) - 16 noiembrie 2017- 29 septembrie 2018.

 

„Prin urmare, in funcție de durata de efectuare a cheltuielilor si de data depunerii documentațiilor aferente cererilor de plata/rambursare, banii ajung in contul beneficiarilor intre data de 1 decembrie 2017 si 1 noiembrie 2018. Subliniem ca aceste etape sunt conform procedurii de Implementare publicate in Monitorul Oficial al României. Pentru efectuarea plaților, se parcurg următoarele etape: verificarea documentației depuse de către Agențiile pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului, realizarea vizitei de certificare a cheltuielilor de către banca selectata, întocmirea acordului de utilizare a ajutorului de minimis de către AIMMAIPE si efectuarea plații” - mai spune Ministerul pentru mediul de Afaceri.

 

Potrivit acestuia, în anul 2017, au fost aprobate peste 3.500 credite-punte la partenerii de finanțare, beneficiarii urmând să se prezinte pentru decont începând cu luna ianuarie 2018 la sediile Agențiilor pentru IMM, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului .

Întârzierile de care se plâng antreprenorii

StartupCafe.ro a contactat o serie de consultanți și antreprenori care s-au calificat la finanțare în programul Start Up Nation 2017, pentru a înțelege direct din teren de ce, la aproape jumătate de an de la finalizarea înscrierilor în program doar 145 de firme din circa 8400 calificate au ajuns să primească defectiv banii de la stat.

Din capul locului, trebuie precizat că firmele se confruntă cu diferite probleme, în funcție de agenția teritorială la care sunt arondate, dar mai ales de modalitatea de efectare a cheltuielilor:

  • cerere de plată - prin care firma ia echipamente de la furnizor, iar statul plătește apoi în contul acesteia.
  • cerere de rambursare - firma are deja banii pentru efectuarea cheltuielilor, face diversele achiziții eligibile și apoi vine cu documentația pentru rambursare la agențiile teritoriale pentru IMM, care le face plata din ajutorul nerambursabil.
  • credite-punte - firma apelează la una dintre cele 3 bănci partenere: Banca Transilvania, Banca Comercială Română și CEC Bank. Banca face o analiză a planului de afaceri și aprobă creditul, însă în acest proces sunt implicate și două institiții financiare ale statului: Fondul de Garantare și Fondul de Contragarantare, ambele aflate sub controlul Ministerului Finanțelor.

Florin Anghel, profesor la ASE București, consultant în program, a declarat, pentru StartupCafe.ro, că a avut aproximativ 40 de firme de care s-a ocupat pentru înscrierea în program.

Dintre acestea, 3 sunt cu cereri de plată depuse, iar 2 cu cereri de rambursare, ambele categorii fiind neîncasate până acum.

În schimb, cele mai mari întîrzieri sunt la firmele care au mers pe varianta creditului-punte.

„Majoritatea asteaptă aprobarea creditului-punte de către banca parteneră” - a spus Florin Anghel.

Uneori, însă, nici antreprenorii nu sunt foarte convinși că mai vor sau că mai pot să facă afacerea pentru care au cerut finanțare, fie pe fondul neîncrederii în sistem, fie din motive personale.

„Am vreo 4 proiecte în stand-by din diverse motive. Cineva vrea să renunte pentru că vrea să plece în străinatate, alți 2 nu știu dacă au capacitatea financiară să ducă proiectele la capăt, unul are probleme cu obținerea codului de TVA, deși domnul ministru Ilan Laufer a tot zis că va face demersurile la Ministerul Finanțelor pentru ca aplicanții din program să obțină de la ANAF mai ușor codul de TVA” - ne-a mai spus consultantul.

În experiența, unele blocaje au fost și la evaluarea efectuată de bancă la aprobarea creditului-punte, precum și la fondurile de garantare, până când aceste instituții financiare și-au creat mecanismele de lucru în program.

„Dar per ansamblu eu sunt multumit cum decurge programul” - concluzionează Florin Anghel.

La rândul lui, Valentin Duță, consultant de finanțări nerambursabile, se plânge de întârzieri la Fondul Național de Contragarantare. „Cel puțin asta le spun băncile aplicanților, că sunt întârzieri la Fondul de Contragarantare”.

Valentin Duță mai spune că firma sa de consultanță are 115 proiecte aprobate, cu acordurile de finanțare semnate deja cu agențiile teritoriale IMM ale statului.  Dintre acestea, 16 sunt cu credite-punte aprobate de băncile partenere, fiind în curs de implementare a planurilor de afaceri, 95 în asteptarea aprobarii creditului, iar 4 sunt  realizate din surse proprii de către antreprenori, unul dintre aceștia reușind să încaseze de la stat ajutorul nerambursabil.

Un alt consultant, de la Târgu Mureș, consideră că și antrenorii care au resurse proprii și apelează la soluția rambursării cheltuielilor întâmpină probleme. Și asta din cauza sistemului în care a fost gândit programul, din lipsă de personal. Practic, la Start Up Nation - o premieră - certificarea în teren a cheltuielilor efectuate de antreprenori nu este realizată de funcționarii agențiilor statului, ci de cele bănci partenere.

„Băncile nu știau că ele trebuie să facă certificarea în teren și, sincer, nu prea aveau de ce, pentru că nu erau implicate în cazul firmelor care nu aveau credite-punte. Așa că nu s-au grăbit sa meargă pe teren la cineva care nu era clientul lor. Asta e o gaselnita a programului pentru că ar fi trebuit, pentru cei ce nu au credit-punte, să mearga agențiile ministerului în control, la certificarea cheltuielilor. Dar, de exemplu, la Agenția Târgu Mureș sunt 7 oameni și ăia sunt aglomerați peste cap” - ne-a spus consultantul, sub protecția anonimatului.

Cu alte cuvinte, Guvernul și politicienii PSD-ALDE au promis un program de 1,7 miliarde de lei pe anul 2017 și câte 2 miliarde de lei pe 2018-2020, dar nu au venit și cu un aparat guvernamental eficient și dimensionat atât cât să facă față nevoilor unui astfel de program.

Și Dan Posea, un aplicant din Buzău, se plânge de ceea ce el numește o lipsă de predictibilitate în program. „Vrem mai multă predictibilitate în cadrul programului. Mulți s-au retras crezând că nu li se va deconta ajutorul financiar nerambursabil. Documentele într-o ediție viitoare a programului România Start Up Nation nu ar trebui să expire. Se pierde foarte mult timp”.

El se plânge și de faptul că la unele sucursale bancare durează prea mult aprobarea creditului-punte, bancherii considerând că trebuie să se asigure și ei de viabilitatea afacerii, chiar dacă statul a promis finanțare nerambursabilă.

În schimb, Mircea Stoica, din Ploiești, care face un business pe arhitectură, ne spune că la el a mers destul de rapid programul până acum: „Am semnat acordul de finanțare pe 29 septembrie 2017 și actul adițional de ridicare a clauzei suspensive pe 7 noiembrie. În acest interval banca a procesat dosarul de credit-punte și tot pe 7 noiembrie am semnat si contractul de credit. Am făcut achizitiile de atunci și până în Crăciun și am depus dosar  și cerere de rambursare pe 29 decembrie 2017. Acum aștept solutionarea cererii de rambursare și urmează angajarile in ianuarie - februarie 2018”.

Madalina Hulka, din județul Arad, își deschide o mică afacere în producția și imprimarea materialelor textile și se plânge de întârzieri în procesul de garantare a creditului-punte. „Dosarul nostru este blocat de 2 luni, timp în care ni se solicită în mod repetat documente care expiră ca urmare a lungii perioade de analiză. Ultima data ni s-a returnat la bancă dosarul în data de 28 decembrie 2017 pentru date incomplete, pe motiv ca în data de 4 ianuarie 2018 urma să expire o anexă din dosar. Între timp, am facut cele 2 angajări de personal prevazute în planul de afaceri și ne ocupăm de întocmirea dosarului de achiziții” - ne-a scris pe Facebook antreprenoarea.

StartupCafe.ro a făcut un apel pe grupurile depe Facebook destinate aplicanților în programul Start Up Nation și altor persoane interesate, să ne împărtășească experiențele lor. Am primit, în schimb, o sumedenie de răspunsuri, foarte la obiect, care descriau în amănunt problemele cu care s-au confruntat antreprenorii. Din păcate, într-un singur articol de presă nu putem cuprinde toate răspunsurile, deși au certă valoare informativă, însă vom utiliza experiența pentru materiale viitorare, dar și în interacțiunile noastre, ca jurnaliști, cu autoritățile implicate în programul de finanțare.

Start Up Nation 2018 - noi promisiuni ale guvernanților

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat recunoaște, luni, într-o adresă oficială, că a primit, prin bugetul propus de Guvern și aprobat de Parlament, doar 700 de milioane de lei, credite de angajament, pentru a deschide o nouă sesiune, 2018, a programului Start Up Nation, dar susține că va cere încă 1,3 miliarde de lei la rectificarea bugetară.

Ministerul a solicitat, pentru anul 2018, credite de angajament și bugetare în valoare de 2 miliarde de lei. Prin proiectul de lege a bugetului de stat, s-au alocat 700 milioane lei, urmând ca diferența până la 2 miliarde să fie solicitată la rectificarea bugetară” - a comunicat luni  Ministerul pentru Mediul de Afaceri.

Reamintim că pentru ediția 2017 a programului Start Up Nation, s-au alocat de la bun început în bugetul de stat pe anul 2017 fonduri de 500 milioane lei, credite bugetare și âncă 1,2 miliarde de lei, credite de angajament. Creditele de angajament au permis în spetmebrie alocarea de credite bugetare, însă această alocare nu s-a făcut la nivelul maxim al angajamentului, ci numai 250 de milioane de lei.

În schimb, în bugetul pe anul 2018 s-au alocat numai 700 milioane de lei, credite de angajament, pentru Start Up Nation, ediția 2018. Practic, în adresa de luni, ministerul susține că va putea să ceară Guvernului fonduri bugetare peste nivelul maxim prevăzut de creditele de angajament.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
5448
Conţinut
Adauga comentariu
poza de profil
Oleg
Mostovei
Acest proeiect este un dezastru total , ministrul Laufer cred ca e depasit de situatie si nici el nu mai tine cond de minciunile pe care le spune zilnic , bani nu sunt si nu vor fi , culmea e ca dupa catastrofa din 2017 nesimtiti astia promoveaza Start-Up Nation 2018 .Unica sansa de a lua banii de la guvernul/ministerul asta ratat este de ai actiona in instanta pentru frauda si inselaciune !