Claudiu Zamfir

Un ordin bizar al ministrului Finanțelor publicat vineri seara inainte de mini-vacanta de Craciun a restricționat unele plăți în Start Up Nation și alte programe de finanțare IMM, dar și în primării

Thumbnail

Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, a dat chiar înainte de Crăciun un ordin de ministru pe care și l-a modificat a doua zi printr-un alt ordin. Efectul acestei mișcări bizare este că unele plăți așteptate de antreprenori în programul Start Up Nation și în alte programe de finanțare a IMM-urilor din bugetul de stat pe anul 2017 vor fi blocate cel puțin temporar, au declarat, pentru StartupCafe.ro, surse din sistem. Micii antreprenori sunt victime colaterale, cei vizați de măsură fiind de fapt primarii, care se văd în imposibilitatea de a face platile de final de an. În schimb, Guvernul mai economisește niște bani, bineveniți pentru a se încadra în limita de deficit bugetar de sub 3% din PIB. Și Ministerul Dezvoltării se confruntă cu probleme la plățile pe final de an, potrivit unor surse oficiale.

  • Ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, nu a putut fi contactat pentru lămuriri, în pofida apelurilor telefonice repetate ale StartupCafe.ro.

Cronologia faptelor:

Joi, 21 decembrie 2017, ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa, a publicat în Monitorul Oficial Ordinul nr. 3244/2017 - aprobarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2017.

Prin acest ordin, s-au stabilit termenele până la care ordonatorii de credite, cum sunt ministerele, agențiile guvernamentale sau primăriile, pot efectua ultimele plăți din banii primiți de la bugetul de stat pe anul 2017. Cine nu termină de efectuat plățile până la termenele stabilite prin ordin va trebui să dea înapoi banii la bugetul de stat.

In anexa nr. 1 a acestui ordin, care detaliază programul calendaristic pentru efectuarea prin unităţile Trezoreriei Statului a principalelor operaţiuni de încheiere a exerciţiului bugetar al anului 2017, este prevăzută, printre altele, următoarea operațiune cu termenul aferent:

Prezentarea la Trezoreria Statului a documentelor prin care instituţiile publice dispun plăţi către beneficiari cu conturi deschise la instituţii de credit - până la 29 decembrie 2017, ora 10,00. Adica ultima zi oficiala de lucru din acest an. Motivul pentru care, de altfel, ministerele si agentiile guvernamentale au avut program de lucru in zilele de 27-29 decembrie a fost tocmai acela de a face plati in aceste zile.

Surse oficiale au declarat pentru StartupCafe.ro că aici intră agențiile pentru implementarea programelor naționale IMM, din subordinea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.

Bizareria este că a doua zi, vineri  22 decembrie 2017, același ministru Mișa a venit cu un nou ordin de modificare a ordinului precedent.

Ordinul 3315/2017 pentru modificarea Normelor metodologice privind încheierea exerciţiului bugetar al anului 2017, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.244/2017, devansează termenul de prezentare a documentelor la Trezorerie.
 
Astfel, noul termen a fost fixat la 27 decembrie 2017, ora 12,00, conform anexei modificate.

Noul ordin a aparut in Monitorul Oficial in seara zilei de vineri, 22 decembrie, adica exact la inceputul mini-vacantei de Craciun.

Această devansare de termen i-a luat prin suprindere pe mulți funcționari și șefi din autoritățile centrale și locale, care se bazau pe primul termen anunțat de Mișa pentru a-și termina plățile de efectuat pe final de an 2017. Oamenii știau de la ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, că tocmai pentru plățile de final de an Guvernul a refuzat să le dea liber bugetarilor între Crăciun și Revelion.

"27, 28, 29 decembrie NU vor fi zile libere. Ministerul Muncii si Justitiei Sociale nu a elaborat vreo hotarare de guvern in acest sens si nici nu intentioneaza sa o faca. Aceste zile sunt foarte importante pentru ordonatorii de credite care trebuie sa inchida anul bugetar si este necesar ca Trezoreria sa lucreze", a anunțat Olguța Vasilescu pe facebook, în 19 decembrie.

Potrivit surselor StartupCafe.ro, au rămas unele plăți neefectuate pentru antreprenori care au aplicat în programul Start Up Nation, la Agenția IMM Brașov. Aici este vorba de firme beneficiare din mediul urban, care s-au calificat pentru finanțarea din fonduri europene.

De asemenea, unele plăți ar fi rămas neefectuate de la agențiile teritoriale pentru IMM-uri Cluj-Napoca și Craiova , în programele Microindustrializare și Comerț.

Și la agenția Timișoara ar fi probleme cu plățile în programe de sprijin pentru IMM.

La programele naționale de finanțare a IMM-urilor, derulate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, în general, funcționarii din agenții ar fi putit să depună ordinele de plată la Trezorerie până miercuri, 27 decembrie, din câte spun sursele consultate de StartupCafe.ro.

Problema este însă că este nevoie de anumite proceduri tehnice în sistemul electronic de raportare FOREXBUG, al Ministerului Finanțelor, prin care se asigură raportarea execuţiei bugetare şi a situaţiilor financiare depuse de către fiecare instituţie publică. Surse oficiale au declarat pentru StartupCafe.ro că pentru a depune ordinele de plată în trezorerie, cu cel puțin o zi două înainte, agențiile IMM trebuia să introducă în FOREXBUG următoarele plăți. Dar nu a mai fost timp din cauza devansării termenului prin cel de-al doilea ordin al ministrului Mișa.

Din această cauză există riscul ca antreprenorii beneficiari ai programelor IMM să se confrunte cu întârzieri la plata ajutoarelor de minimis.

Conform surselor noastre, estimările preliminare arată că sunt aproximativ 60 de milioane de lei alocați pe anul 2017, pe programe de sprin IMM, care se vor întoarce la bugetul de stat, din cauza neefectuării plăților la termen.

Pentru a se evita pe cât posibil întârzierile, Ministerul pentru Medidul de Afaceri va trebui să reloce bani din alocările bugetului primit pe anul 2018 pentru plățile urgente care ar trebui să fie făcute în ianuarie 2018 către antreprenori.

Thumbnail
Anexa modificata, cu noile termene de efectuare a platilor - Monitorul Oficial

Primarii - principala țintă a măsurilor restrictive

Oamenii de afaceri cu firme mici și mijlocii sunt însă „victime colaterale” ale unei dispute mai ample, care vizează mai ales primarii.

Pe fondul mutării contribuțiilor sociale de la angajatori la angajați și al reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10%, mulți primari s-au plâns că vor primi în anul 2018 bani mai puțini de la Guvern, din cotele defalcate din impozitul pe venit. Guvernul le-a promis o suplimentare in 2018 a veniturilor platite de la bugetul central, dar aceasta suplimentare de venituri scade daca primariile inregistreaza excedent bugetar. Stiind acest lucru, multi primari si-au programat pentru decembrie plati pe proiecte, unele chiar si in avans, astfel incat sa nu fie prinsi cu excedent.

Acum, unii dintre primari s-au trezit ca nu au putut face la timp platile dorite si au ramas cu excedent, ceea ce se va traduce in sume mai mici platite de guvern in 2018. Potrivit informatiilor HotNews.ro, printre primariile afectate de aceasta schimbare subita se afla Constanta si Bucuresti.

"Efectul acestui ordin? S-a dorit blocarea primariilor care si-au propus diminuarea soldului la finalul anului. Cu alte cuvinte, guvernul nu a vrut sa lase primariile sa-si cheltuie fondurile, dintr-un motiv foarte simplu. Odata cu diminuarea veniturilor primariilor prin scaderea impozitului pe venit - adica bani produsi in local, guvernul a "bandajat" problema prin alocari catre primarii. Dar aceste alocari scad daca primariile au sold (sau excedent) la final de an. Or, stiind acest lucru, primariile au inceput sa faca plati in decembrie pentru a nu ramane cu bani in conturi. Guvernul a vazut acest lucru si a luat decizia, vineri noaptea inainte de Craciun, de a limita posibilitatea ca primariile sa faca plati, astfel incat guvernul sa plateasca in 2018 cat mai putini bani catre primarii", a declarat Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea, pentru HotNews.ro. Primaria Oradea nu a fost afectata, spune Bolojan, pentru ca si-a luat din timp masurile necesare pentru a face platile pana la termenul-limita. "Dar stiu sigur ca sunt colegi din alte primarii care nu au reusit sa se incadreze in noul termen anuntat vineri seara, inainte de Craciun", spune Ilie Bolojan.

În ordinul ministrului Ionut Mișa din 21 decembrie se prevedea:

„Începând cu data de 27 decembrie 2017 inclusiv, ordonatorii principali de credite ai bugetului local pot prezenta cereri pentru deschiderea de credite bugetare astfel:

— În perioada 27 decembrie 2017—29 decembrie 2017 — pentru sumele pentru care în luna decembrie 2017 au fost aprobate acte normative care prevăd acordarea acestora şi efectuarea de plăţi din bugetul local aprobat pe anul 2017, precum şi pentru alte sume, pe bază de fundamentări justificate, semnate de ordonatorul principal de credite, cu aprobarea conducătorului unităţii Trezoreriei Statului la care sunt deschise conturile de venituri şi cheltuieli ale bugetului local şi a trezorierilor-sefi ai activităţilor de trezorerie și contabilitate publică sau a persoanelor care exercită atribuţii de trezorier-şef”.

A doua zi, prin Ordinul din 22 decembrie, Mișa le-a scurtat primarilor termenul de conformare:

În data de 27 decembrie 2017 ordonatorii principali de credite ai bugetului local pot prezenta cereri pentru deschiderea de credite bugetare astfel:
    – pentru sumele pentru care în luna decembrie 2017 au fost aprobate acte normative care prevăd acordarea acestora şi efectuarea de plăţi din bugetul local aprobat pe anul 2017”.

Și plata unor restanțe salariale pe care statul le are la anumite categorii de bugetari va fi întârziată din cauza devansării cu o zi a termenului de la Trezorerie.

Liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iaşi, Laviniu Lăcustă, a afirmat miercuri că mii de dascăli din judeţ sunt afectaţi de el de-al doilea ordin al o ministrului Finanţelor, din 22 decembrie.

"Foarte multe unităţi şcolare aveau programări făcute pentru ziua de astăzi. Vineri, în Monitorul Oficial a apărut ordinul ministrului de Finanţe cu nr. 3315 prin care trezoreriile încheie programul de plăţi pe 27 decembrie, ora 12,00. Ceea ce este revoltător este faptul că această tranşă de bani a intrat foarte târziu în cont, adică joi şi vineri, după care s-a intrat în concediu. Nu era timpul fizic să luăm aceşti bani. Şcolile erau programate pentru joi, pentru vineri dar au fost anunţate la ora 10,00 că programul este până la ora 12,00. Practic, au virat banii joi, 21 decembrie, sau vineri, 22 decembrie, iar acum îi iau înapoi. Prin urmare, oficialii statului român îşi bat joc de angajaţii din învăţământ ce au de primit hotărâri judecătoreşti. Banii din conturi se vor întoarce la bugetul statului. Nu vor putea fi viraţi în ianuarie", a declarat profesorul Laviniu Lăcustă, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, angajaţilor din sistemul de educaţie ieşean li s-a promis că în urma unor decizii judecătoreşti li se vor plăti restanţele la majorările salariale neacordate începând cu anul 2009. Suma totală pe care dascălii ieşeni o au de recuperat este de aproximativ 11 milioane de lei.

Și la Ministerul Dezvoltării Regionale sunt unele probleme legate de plățile de final de an, au declarat, pentru StartupCafe.ro, surse oficiale.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
10570
Conţinut
Adauga comentariu