Lucrezi cu zilieri? 10 lucruri pe care trebuie sa le stii daca ai în firma astfel de angajați

Lucrezi cu zilieri? 10 lucruri pe care trebuie sa le stii daca ai în firma astfel de angajați

Imagine principala
10 lucruri pe care trebuie sa le stii daca ti-ai infiintat o firma si ai angajat zilieri
In Monitorul Oficial a fost publicat prin ordin de ministru un act normativ ce reglementeaza procedura de completare a registrului zilierilor respectiv de declarare la inspectoratul de munca a eventualelor evenimente in care sunt implicati acestia. Ordinul aduce ca noutate si ca punct de substanta respectarea muncii
din punctul de vedere al procedurilor respectiv identificam elemente noi
privind cooperarea cu autoritatile daca exista accidente de munca si
alte cazuri similare.


Iata cele 10 lucruri de care trebuie sa tii cont:
  •  Evidenta activitatii zilierilor se realizeaza prin completarea Registrului special de evidenta a zilierilor, formular cu regim special, in care se completeaza in ordine cronologica toate angajarile de zilieri.
  • Registrul se achizitioneaza de la inspectoratul teritorial de munca si va fi numerotat, parafat si legat.
  •  Inregistrarea unui ziler in registru se face folosind litere mari de tipar cu mentiunea numelui si prenumelui, respectiv a initialei tatalui.
  • Registrul se intocmeste zilnic cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la zilieri, fara a se lasa pagini sau pozitii libere in curpinsul registrului.
  • Plata zilierului se face in fiecare zi lucrata, la sfarsitul programului de lucru. Prin exceptie, partile pot agrea plata remuneratiei zilierului fie la sfarsitul saptamanii, fie la sfarsitul perioadei de angajare, caz in care se va semna un acord intre angajator si zilier, acord tipizat reglementat de actul analizat astazi.
  •  Din punct de vedere declarativ, venitul zilierului este supus impozitului pe venitul din salarii, impozitat cu procentul de 16%. Desigur, legea de baza, nr. 52/2011 stabileste faptul ca nu se datoreaza asigurari sociale pentru veniturile incasate de un zilier si implicit acesta nu va beneficia de prestatii sociale.
  • Procedura prevazuta de actul normativ este dezvoltata in cazul in care a avut loc un incident in care au fost implicati zilierii din perspectiva protectiei muncii.
  • Orice eveniment in care a fost implicat un ziler va fi comunicat de angajator catre inspectoratul teritorial de munca sau catre organele de urmarire penala, dupa caz. Prin eveniment declarabil intelegem accidente produse in timpul procesului de munca, care au antrenat decesul sau vatamari ale organismului zilierului, ce au condus la o incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice. Tot eveniment raportabil este si situatia in care o persoana este data disparuta.
  • Inspectoratul teritorial de munca analizeaza aceste evenimente si sesizeaza inspectia muncii tinand cont de efectele incidentului, astfel:
a)evenimentul care a avut ca urmare un deces;
b)evenimentul care a avut ca urmare un accident colectiv;
c)evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate;
d)evenimentul care a avut ca urmare disparitia unei/unor persoane.

  • Fiecare dintre aceste situatii sunt dezvoltate din punct de vedere normativ, legiuitorul adoptand o procedura de aplicare. (Material rezlizat cu s[prijinul consultantului fiscal Adrian Benta)
Vizualizari
37
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings