Claudiu Zamfir

Verificări în comerțul online: Aproape două treimi dintre platforme nu au putut demonstra autenticitatea recenziilor

Thumbnail

Platforme de comerț online, marketplace-uri, site-uri de rezervări și comparatoare de prețuri care operează în România și alte 25 de state membre UE, plus Islanda și Norvegia, au fost verificate de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, pentru depistarea review-urilor înșelătoare, a informat, joi, Comisia Europeană, care a coordonat controalele.

Au fost verificate 223 de site-uri importante, pe parcursul anului 2021, pentru a se constata dacă există recenzii înșelătoare ale consumatorilor, conform unui comunicat CE transmis StartupCafe.ro.

Aproape două treimi din magazinele și piețele online, site-urile de rezervări, motoarele de căutare și site-urile de servicii de comparare analizate au generat îndoieli cu privire la fiabilitatea recenziilor: pe 144 dintre cele 223 de site-uri verificate, autoritățile nu au putut confirma că respectivii comercianți au depus suficiente eforturi pentru a se asigura că recenziile sunt autentice, și anume că au fost postate de consumatori care chiar au utilizat produsul sau serviciul pe care l-au evaluat.

Analiza tip „sweep” a autoritățile a vizat 9 categorii generale de produse scoase la vânzare online și care fac oboectul recenziilor:

• îmbărăcminte și încălțăminte (24%),
  • cosmetice, produse de îngrijire personală (17%),
  • călătorii (4%),
  • auto (3%),
  • furnizare de energie (6%),
  • electro (5%),
  • echipamente de uz casnic (14%),
  • produse alimentare (12%),
  • altele (15%).

Thumbnail

Alte constatări în urma verificării site-urilor web cu privire la recenziile online:

1. 104 dintre cele 223 de site-uri examinate nu informează consumatorii cu privire la modul în care se colectează și prelucrează recenziile. Numai 84 de site-uri fac astfel de informații accesibile consumatorilor chiar pe pagina de recenzie, în timp ce restul le menționează cu „caractere mici”, de exemplu în secțiunea de termeni și condiții juridice.
  2. 118 site-uri nu conțineau informații cu privire la modul în care se previn recenziile false. În aceste cazuri, consumatorii nu au posibilitatea de a verifica dacă recenziile au fost scrise de consumatori care au utilizat efectiv produsul sau serviciul.
  3. 176 dintre site-urile web nu menționează faptul că recenziile stimulate (care sunt recompensate financiar, de exemplu) sunt interzise prin politicile lor interne sau, dacă nu este cazul, nu menționează în ce mod site-urile se asigură că există o indicație că recenziile sunt stimulate.
  4. Autoritățile de protecție a consumatorilor au concluzionat că cel puțin 55 % dintre site-urile web verificate ar putea încălca Directiva privind practicile comerciale neloiale, conform căreia consumatorilor trebuie să li se prezinte informații veridice care să le permită să aleagă în cunoștință de cauză. Autoritățile au avut îndoieli și cu privire la restul de 18 %.

Mai departe, autoritățile naționale vor contacta comercianții în cauză pentru a-și rectifica site-urile web și, dacă este necesar, pentru a iniția acțiuni de asigurare a respectării legislației în conformitate cu procedurile lor naționale. Comisia va continua să colaboreze cu rețeaua CPC (rețea de autorități publice însărcinate cu aplicarea legislației în materie de protecție a consumatorului) cu privire la această chestiune importantă și va sprijini autoritățile naționale în acțiunile lor de asigurare a respectării legislației.

Parallax

Vizualizari
1749