Denisa Crăciun
Pentru contractele de închiriere încheiate începând cu 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, trebuie să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți, prevede o OUG publicată în Monitorul Oficial în luna noiembrie 2024.
Este vorba despre OUG 128/2024, potrivit căreia cei care obțin venituri din chirii, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal.
Astfel, ANAF propune, printr-un proiect de ordin, modelul cererii de înregistrare a contractelor de locațiune pe care contribuabilii vor trebui să-l depună.
Aceasta se depune direct sau prin împuternicit, la registratura ANAF, prin poştă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare. Va trebui completată de:
Cererea se va completa în două exemplare: un exemplar al cererii, însoțită de copia contractului de locațiune, se depune la ANAF şi un exemplar se păstrează de contribuabil.