Claudiu Zamfir

Noile reguli pentru vânzătorii independenți de pe platforme marketplace gen Amazon

Thumbnail

Comercianții independenți care vând pe platforme de marketplace gen Amazon vor beneficia de o serie de norme care le-ar fi mai favorabile, printr-o viitoare lege europeană pentr care decidenții din UE au ajuns la un acord.

Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene și Comisia Europeană au ajuns la un acord politic cu privire la primele norme menite să creeze un mediu de afaceri echitabil, transparent și previzibil pentru firme și comercianți atunci când utilizează platformele online, a anunțat Comisia Europeană într-un comunicat remis StartupCafe.ro.

Printre beneficiarii noilor norme convenite se vor număra:

  • comercianții care vând online prin intermediul marketplace-urilor de comerț electronic gen Amazon sau Alibaba,
  • hotelurile care utilizează platforme de rezervare a cazării (gen Booking.com)
  • sau dezvoltatorii de aplicații (care își urcă produsele în Google Play sau App Store).

„Noul regulament va crea un mediu comercial online mai previzibil și mai transparent și va oferi noi posibilități de soluționare a litigiilor și a plângerilor” - susține Comisia Europeană.

Parte a Strategiei privind piața unică digitală, noile norme se vor aplica întregii economii a platformelor online din Uniunea Europeană.

În UE sunt active aproximativ 7.000 de platforme și marketplace-uri online - printre care se numără atât giganți mondiali, cât și firme nou-înființate foarte mici, dar „care negociază adesea de pe o poziție de superioritate” cu comercianții independenți care le utilizează - susține CE.

Anumite dispoziții, mai ales cele privind transparența ierarhizării rezultatelor, se vor aplica și motoarelor de căutare.

De asemenea, Comisia va monitoriza îndeaproape evoluția acestui domeniu, inclusiv prin Observatorul privind economia platformelor online.

Noile norme vor intra în vigoare la 12 luni de la adoptare și publicare și vor fi revizuite în termen de 18 ani de la această dată.

Comisia susține că în special firmele mici vor avea imediat următoarele beneficii de pe urma viitorului regulament european, după ce va fi adoptat definitiv și publicat în Jurnalul oficial:

  • 1. Interzicerea anumitor practici neloiale

Conturile acestor întreprinderi nu vor mai putea fi suspendate brusc și fără justificări. Noile norme vor împiedica platformele digitale să suspende sau să închidă conturile vânzătorilor fără a oferi justificări clare și posibilități de a contesta astfel de decizii. Platforma va trebui, de asemenea, să redeschidă conturile vânzătorilor în cazul în care le-au suspendat din greșeală.

Termenele de utilizare vor fi simple și inteligibile, iar modificările vor fi notificate în prealabil. Termenele și condițiile trebuie să fie ușor accesibile și formulate într-un limbaj simplu și inteligibil. Modificările aduse termenelor și condițiilor vor trebui notificate cu cel puțin 15 zile înainte de a deveni aplicabile, pentru a le permite întreprinderilor să își adapteze activitatea în consecință. Dacă modificările necesită adaptări complexe, vor trebui notificate cu mai mult timp înainte de a deveni aplicabile.

  •  2. Un climat de transparență sporită pe platformele online

Ierarhizarea va fi transparentă. Piețele de comerț electronic și motoarele de căutare trebuie să comunice principalii parametri utilizați pentru a ierarhiza bunurile și serviciile în rezultatele căutării de pe site-urile lor, astfel încât vânzătorii să poată înțelege în ce mod își pot optimiza prezența. Normele sunt menite să vină în ajutorul vânzătorilor, dar fără a face posibilă inducerea în eroare a consumatorilor cu privire la sistemului de ierarhizare.

Obligația de informare cu privire la o serie de practici comerciale Unele platforme online nu numai că „constituie” piața, dar sunt, în același timp, și vânzători pe aceeași piață. În conformitate cu noile norme privind transparența, platformele trebuie să facă public, în mod exhaustiv, orice avantaj acordat produselor proprii față de celelalte produse. De asemenea, platformele trebuie să divulge datele pe care le colectează și modul în care le utilizează, în special modul în care aceste date sunt partajate cu parteneri de afaceri ai acestora. În ceea ce privește datele cu caracter personal, se aplică normele Regulamentului general privind protecția datelor.

  •  3. Se vor pune la dispoziție noi căi de soluționare a litigiilor.

În prezent, în caz de probleme, în numeroase situații vânzătorii au mâinile legate, neavând posibilitatea de a contesta sau de a soluționa plângerile. Noile norme vor schimba lucrurile.

Toate platformele trebuie să instituie sisteme interne de soluționare a plângerilor pentru a furniza asistență întreprinderilor utilizatoare. De această obligație vor fi scutite numai platformele cele mai mici ca personal sau cifră de afaceri.

Platformele vor trebui să ofere întreprinderilor mai multe opțiuni pentru a rezolva eventualele probleme, prin intermediul unor mediatori. Datorită acestor măsuri, din ce în ce mai multe litigii vor putea fi soluționate pe cale extrajudiciară, întreprinderile economisind astfel timp și bani.

  • 4. Asigurarea aplicării legii

Asociațiile de întreprinderi vor avea posibilitatea de a acționa în justiție platformele pentru a pune capăt încălcărilor normelor. Această măsură le va ajuta să își depășească teama de represalii și va contribui la reducerea cheltuielilor pe care le-ar fi suportat întreprinderile dacă ar fi introdus cu titlu individual o acțiune în justiție pentru nerespectarea noilor norme.. Mai mult, statele membre vor putea desemna, dacă vor dori acest lucru, autorități publice cu competențe de aplicare a legii, iar întreprinderile vor putea apela la aceste autorități.

Potrivit unui sondaj Eurobarometru, aproape jumătate (42 %) din întreprinderile mici și mijlocii din UE au declarat că apelează la marketplace-uri pentru a-și vinde produsele și serviciile.

Dintr-o evaluare a impactului efectuată de Comisie reiese că aproape 50% din firmele europene care desfășoară activități pe platforme întâmpină probleme.

Aproximativ 38% din problemele legate de relațiile contractuale rămân nerezolvate, iar 26% sunt soluționate, dar cu dificultăți; pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde EUR.

Parallax

Vizualizari
2265
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri