Claudiu Zamfir
Restaurantele din România care livrează mâncare la domiciliul clienților cu oamenii lor sau prin servicii externalizate cum ar fi aplicațiile Uber Eats, Glovo ori Foodpanda, se confruntă cu o dilemă: ce taxă pe valoarea adăugată (TVA) se aplică mâncărurilor „servite” astfel.
Florin Jianu, liderul principalei organizații de patroni cu firme mici și mijlocii, Consiliul Național al IMM-urilor, a atras atenția vineri că deși a scăzut TVA pentru serviciile restaurantelor de la 9% la 5%, de la 1 noiembrie 2018, pentru mîncarea livrată la domiciliu TVA a rămas tot de 9%, iar antreprenorii nu mai știu cum să-și organizeze activitatea.
„Întreprnzătorii din servicii au mulțumit pentru scăderea TVA pentru restaurante dar, cu un ochi rând, iar cu altul plâng. Am primit telefoane, se întrebau ce fac cu TVA pentru delivery, pentru că mâncarea pe care o scot din restaurante are 9% TVA și, săracii de ei, nu știau cum să-și organizeze munca”, a spus Jianu, la evenimentul Topul Firmelor private din România.
Practic, TVA suportată în final de client este mai mare pentru mâncarea pe care o comandă acasă decât TVA pentru aceeași mâncare, dar pe care ar consuma-o în restaurantul de la care comandă.
El a mai cerut guvernanților ca „politicile publice să se concentreze pe”:
Pe 1 noiembrie, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a venit cu un proiect de ordin referitor la reducerea TVA la 5% în zona de servicii de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, altele decât berea. Pentru livrarea de alimente, inclusiv băuturi, cu excepţia băuturilor alcoolice, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, se aplică cota de TVA de 9%.
Ordin TVA Restaurante by Claudiu on Scribd