Denisa Crăciun
Guvernul a aprobat, miercuri, o de modificări fiscale privind e-Factura, e-TVA, e-Transport, chirii și altele, care vor intra în vigoare din 2025, a anunțat Ministerul Finanțelor.
Update: Ordonanța de urgență nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri s-a publicat în Monitorul Oficial.
---
Știrea inițială:
Iată ce schimbări fiscale au fost aprobate:
În ceea ce privește sitemul național RO e-TVA, se amână până la 1 iulie 2025, dispozițiile privind obligația transmiterii de către contribuabili a rezultatului verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate de către ANAF prin ”Notificarea de conformare RO e-TVA”, precum și a sancțiunii pentru neîndeplinirea acestei obligații.
OUG clarifică evidențierea TVA colectate prin autofacturare, în cazul obiectivelor de investiții din cadrul unor programe de interes public sau social, finanțate din fonduri publice, care sunt predate gratuit beneficiarilor, în sensul că persoanele impozabile care implementează astfel de programe și au dedus TVA pentru achiziții, trebuie să emită o autofactură (CNI).
În ceea ce privește e-Transport, se amână intrarea în vigoare a sistemului național e-Transport pentru operatorii economici autorizați până la 31 martie 2025.
În ceea ce privește impozitul pe profit, contribuabilii care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.
În ceea ce privește impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru dezvoltarea agriculturii autohtone, s-a stabilit un venit neimpozabil pentru stimularea comasării terenurilor dacă nu se plătește sultă și activitățile care se desfășoară sunt destinate agriculturii, respectiv atunci când nu se obține un câștig din comasare.
În ceea ce privește impozitul pe venit, s-au stabilit următoarele:
Reglementarea regulilor privind calculul și declararea impozitului pe venit în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, în situația în care venitul este plătit exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție, utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.
În aceste situații obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.
Măsura are în vedere faptul că în aceste situații plătitorul de venit se află în imposibilitatea reținerii la sursă a impozitului pe venit.
Măsura are în vedere necesitatea aplicării unitare a regimului fiscal în această situație.
S-a reglementat modalitatea de declarare și stabilire a impozitului pe veniturile realizate din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, ulterior autentificării actului de transfer. Astfel, se propune ca persoana fizică beneficiară a veniturilor sau plătitorul de venit, în situația în care veniturile sunt plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, să calculeze și să declare impozitul pe venit datorat, sens în care se stabilesc regulile necesare calculului, declarării și plății.
Din 2025 sunt multe schimbări în Legea contabilității, conform HotNews.ro. Astfel, conform OUG, pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate, lunar se întocmește balanța de verificare.
Instituțiile publice vor trebui să întocmească situații financiare trimestriale și anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finanțelor, și să le păstreze timp de 10 ani.
Lunar, contabilii trebuie să întocmească balanța de verificare. (Motivarea MF este aceasta: întrucât contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică şi sistematică a tuturor operațiunilor întocmirea balanței lunare pe baza informațiilor deja existente în contabilitate reprezintă un instrument util atât la nivel intern managerial al entității cât și eventualelor organe de control).
Referitor la termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale, acesta este data 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de categoria entității raportoare, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
Termenul de depunere a raportărilor contabile anuale este data 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.
În cazul în care datele prevăzute sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la încheierea exercițiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.
Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situațiilor financiare, rapoartele de situații financiare, notele, precum și alte documente care însoțesc situațiile financiare la instituțiile publice se transmit exclusiv în format electronic.
De asemenea, începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificațiilor publicate pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile începând cu situațiile financiare anuale corespunzătoare primului exercițiu financiar astfel ales, care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.