Redacția StartupCafe.ro
O firmă de avocatură explică, într-o analiză transmisă, vineri, StartupCafe.ro, ce este acordul de restructurare și ce ar trebui să știe firmele din România despre etapele de încheiere a unui astfel de acord.
Potrivit noilor reglementări, acordul de restructurare este una din cele mai recente proceduri de prevenire a insolvenței introduse prin legea insolvenței 85/2014, care permite restructurarea activității firmei aflate în dificultate financiară, dar care nu se află încă în insolvență.
„Prin încheierea unui acord de restructurare negociat cu creditorii ale căror creanțe sunt afectate, se urmărește redresarea activității societății aflate în dificultate, dispunând de numeroase avantaje, precum faptul că debitorul își păstrează dreptul de administrare al activității, intervenția instanței este redusă, iar procedura insolvenței nu poate fi deschisă cât timp acordul de restructurare este în curs de derulare”, arată firma de avocatură Pavel Mărgărit și Asociații.
Procedura de încheiere a unui acord de restructurare: Etape
„Prima etapă implică formularea unui acord de restructurare care este întocmit de administratorul restructurării sau de debitor cu asistenţa administratorului restructurării și care este transmis creditorilor ale căror creanţe sunt afectate de instabilitatea financiara a debitorului, prin orice mijloace de comunicare care permit confirmarea primirii.
După comunicarea acordului de restructurare, urmează negocierile între debitor și creditorii ale căror drepturi sunt afectate, care se finalizează cu procesul de votare și aprobare a acordului de restructurare, ce urmează a fi transmis spre confirmare către judecătorul-sindic. Cererea se soluționează în camera de consiliu, fără citarea părților, fiind vorba despre o procedură necontencioasă.
Dacă un acord de restructurare este confirmat de judecătorul-sindic, activitatea debitorului va trebui restructurată în conformitate cu prevederile acestuia. Administratorul restructurării va furniza creditorilor afectați rapoarte trimestriale privind implementarea acordului, evidențiind viabilitatea afacerii, iar debitorul are obligația de a oferi administratorului toate informațiile necesare pentru rapoarte, în caz contrat, lipsa acestor informații fiind considerata eșec al acordului.
Procedura acordului de restructurare încetează prin pronunțarea unei hotărâri de închidere a procedurii de către judecătorul-sindic, în ipoteza îndeplinirii prevederilor acordului de restructurare, la cererea oricărei părți sau a administratorului restructurării sau a eșuării îndeplinirii prevederilor acordului de restructurare.
De la confirmarea acordului de restructurare și până la închiderea acestei proceduri de prevenire a insolvenței, debitorul este protejat de posibilitatea de a fi supus altor proceduri de prevenire a insolvenței sau chiar de deschiderea procedurii insolvenței la cererea unui creditor afectat.
Acordul de restructurare oferă avantajul de a se desfășura în procedură necontencioasă, judecător-sindic intervenind doar în urma etapei negocierilor și a votului creditorilor. Totodată, legea insolvenței nu stabilește o limită de timp pentru negocieri sau pentru elaborarea acordului de restructurare, însă supravegherea administratorului restructurării este obligatorie pentru o perioadă de trei ani.
Debitorul păstrează dreptul de administrare asupra activității, conform reglementărilor din dreptul comun, iar drepturile salariaților rămân neschimbate conform legii și contractelor colective de muncă. În final, dacă nu se efectuează acordul de restructurare efectul este renașterea creanțelor reduse ca urmare a plăților efectuate pe durata acestei proceduri, iar în cazul realizării acordului, creanțele rămân stinse.
„Înțelegerea profundă a legislației în materie de insolvență și experiența vastă în domeniu permit echipei noastre de avocați specializați în insolvență, procedura falimentului și procedurile de prevenire a insolvenței în România să ofere clienților servicii de consultanță și reprezentare de înaltă calitate în toate aspectele prevăzute de legea insolvenței 85/2014”, a declarat Avocatul Coordonator, Dr. Radu Pavel, al Societății Românești de avocatură Pavel Mărgărit și Asociații.
Noile reglementări au introdus acordul de restructurare ca o procedură esențială de prevenire a insolvenței conform legii 85/2014, pe lângă concordatul preventiv, care permite restructurarea activității unei companii aflate în dificultate financiară. Prin negocierea unui acord de restructurare cu creditorii afectați, se obțin numeroase avantaje, precum păstrarea dreptului de administrare al societății pentru debitor, limitarea intervenției instanței și evitarea deschiderii procedurii de insolvență pe durata derulării acordului”, susține firma de avocatură.