Denisa Crăciun
Cea mai mare provocare a antreprenorilor serioși din HoReCa este creșterea evaziunii, a spus pentru StartupCafe.ro Ion Biriș, fondatorul clubului Loft și vicepreședinte al Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA). Acesta este de părere că patronii din acest sector „au de-a face cu o concurență neloială”.
Antreprenorul a declarat că anul 2024 a fost slab pentru HoReCa și „nu neapărat din prisma schimbărilor fiscale”.
„A fost un an foarte prost. Și aici vă spun, pentru că sunt și acționar într-o companie de distribuție de băuturi la nivel național, vânzările către HoReCa sunt undeva, în anumite zone, chiar cu 50% mai mici. În alte zone avem scăderi de 20% - 30%. Dar absolut în toate zonele țării, inclusiv în cele turistice, munte, litoral, anul 2024 a adus o scădere dramatică a vânzărilor către HoReCa. Nu e bine”, a afirmat Biriș.
Patronul susține că pentru companiile serioase din industria HoReCa, creșterea evaziunii a fost și va fi cea mai mare provocare.
„Din ce în ce mai mulți operatori nu se conformează și atunci avem de-a face cu o concurență neloială. Vă dau ca exemplu miile de apartamente care sunt folosite pe perioada verii pe litoral. Total nefiscalizate. Este logic că hotelurile, restaurantele hotelurilor nu au cum să facă față unei concurențe neloiale făcute de mii de persoane care se cazează în spații de cazare nefiscalizate”, a declarat fondatorul Loft.
În plus, pentru perioada care urmează, patronii de hoteluri, restaurante, cafenele sunt „extrem de îngrijorați de perspectivele unor creșteri de taxe și impozite care nu vor face decât să încurajeze și mai mult” evazioniștii, spune el.
„Cu cât taxele vor fi mai mari de plătit de către companiile serioase din domeniu, cu atât discrepanța, diferența de preț va fi în favoarea evazioniștilor. Dacă mă întrebați pe mine, asta este cea mai mare provocare pe care o vom avea în viitor. Această creștere de taxe nu va face deloc să colecteze mai mulți bani la buget, ci doar va aduce din ce în ce mai mulți operatori către evaziune”, a explicat Ion Biriș.
Antreprenorul a vorbit, de asemenea, despre o posibilă creștere de TVA în 2025.
„Acest TVA redus în industria ospitalității este o practică întâlnită peste tot. Dacă ei (n.r. guvernanții) vor reuși să crească și vor crește TVA-ul înapoi la 19% va fi un dezastru. Și va fi un dezastru pentru companiile serioase pentru că evazioniștii își vor vedea în continuare de treabă”, a declarat Biriș pentru StartupCafe.ro.
Patronul susține că anul 2025 va fi sumbru pentru industria ospitalității românești.
„Planează această amenințare a creșterii fiscalității, a acestei inflații pe care ba o ponderăm, ba ne scapă de sub control. Avem în continuare probleme cu lipsa forței de muncă. Nu e nimic care să ne facă să avem o perspectivă mai roz”, a afirmat Ion Biriș.
Antreprenorii din HoReCa întâmpină în continuare dificultăți legate de Sistemul de Garanție - Returnare (SGR), potrivit lui Ion Biriș. El susține că patronii de restaurante și alte unități din domeniu se confruntă cu probleme logistice în privința colectării ambalajelor.
„Sunt probleme logistice, gândiți-vă că în toate unitățile serioase vorbim de metri cubi de ambalaj, de lipsa de ridicării. Asta ne-a forțat pe noi să ne creștem spațiile de depozitare, să ne angajăm personal suplimentar care să manipuleze. Adică toate aceste măsuri pe care le iau (n.r. cei de la Ministerul Mediului) se transpun în viața reală în costuri care pe noi doar ne afectează și ne cresc cheltuielile. Eu nu-i condamn pentru că e o operațiune mare, dar era clar că ea va necesita ani de zile. A necesitat ani de zile într-un stat bine organizat, într-un dezastru cum e țara noastră, probabil că va dura triplu”, a declarat Biriș.
Antreprenorul susține restaurantele întâmpină probleme în depozitarea sacilor cu ambalaje.
„Orice spațiu suplimentar înseamnă chirie plătită în plus. Înseamnă oameni care trebuie să manipuleze”, a afirmat Ion Biriș. Potrivit lui, RetuRO, administratorul SGR, are un ritm încet de colectare a sacilor de la restaurante. „Am restaurante unde ajung (n.r. cei de la RetuRO) o dată pe săptămână”, a declarat patronul.
El a mai afirmat că procentul ambalajelor cu siglă SGR colectate - din totalul celor puse pe piață - este mic. „Asta este o povară, un organism impus de lege și de stat” și „din cauza faptului că nu-și face treaba competitiv și performant tot companiile private suferă”, a spus Biriș.
„Diferența de bani între ce reușesc ei să colecteze și ce se pune pe piață trebuie plătită de către importator sau producător. Deci este o incompetență a statului, care este din nou plătită de companiile private”, a încheiat antreprenorul.
Amintim că SGR vizează plata unei garanţii de 50 de bani la achiziția de băuturi de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalajele primare neutilizabile din sticlă, plastic și metal, cu volum între 0,1 litri și 3 litri.
Cu cit mai multi clienti, cu atit mai bine pentru hotel. Decit 50% ocupat cu preturi in cer, nu-i mai bine 85% ocupat cu preturi decente? Si apropos. Mai scoliti si personalul din restaurante. Un serviciu bun faca sa sara bacsisul din buzunar.