Claudiu Zamfir

Obligațiile pe care le vor avea magazinele din România privind sticlele goale, PET-urile și dozele de bere cu garanție

Thumbnail

Magazinele alimentare vor avea o serie de obligații privind preluarea sticlelor goale, PET-urilor, dozelor de bere și a altor ambalaje, de la 1 octombrie 2022, comercianții mici având totuși posibiliatea să adere la puncte de returnare a ambalajelor organizate cu autoritățile locale.

Potrivit Hotărârii de guvern 1074/2021, sticlele goale, PET-urile, cutiile de bere și alte astfel de ambalaje vor fi purtătoare de garanție (de 50 de bani în prima fază). Consumatorul va suporta în costul produsului garanția și o va putea recupera returnând ambalajul la magazin.

Magazinele alimentare vor fi obligate să organizeze puncte de returnare, la care consumatorii să poată aduce sticle goale, PET-uri, cutii de bere și alte astfel de ambalaje supuse sistemului de garanție-returnare (SGR).

Astfel, comercianții care vând produse în abmalajele supuse sistemului de garanție vor fi obligați „să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali și să restituie acestora valoarea garanției la momentul returnării ambalajelor SGR”.

Totuși, magazinele mici, cu suprafață sub 200 mp, nu vor fi obligate neapărat să-și amenajeze  ele propriul punct de returnare, în care să primească ambalajele goale. Acești comercianți vor putea adera la puncte de returnare organizate în parteneriat cu consiliile locale și județene.

Micile magazine, care optează pentru organizarea punctelor de returnare în parteneriat cu unitățile administrativ-teritoriale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară, vor afișa pentru clienți următorul text: „Acest magazin nu funcționează ca punct de returnare a ambalajelor”, precum și informația privind localizarea punctelor de returnare puse la dispoziție.

La punctele de returnare, consumatorii vor preda ambalajele goale și vor primi garanția de 50 de bani pe fiecare ambalaj fie în numerar, fie sub formă de voucher de consum.

La punctele de returnare unde ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali în numerar sau prin transfer electronic;

Dar se vor putea amplasa la punctele de returnare și automate de preluare a ambalajelor. Aici, valoarea garanției va fi returnată consumatorilor fie prin voucher, fie în numerar prin transfer electronic.

Consumatorii vor putea preschimba voucherul în numerar sau îl vor putea utiliza la cumpărături în magazinul respectiv, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului. Aici e vorba de hipermarketuri, de exemplu.

De asemenea, consumatorii vor putea returna ambalajele SGR, pentru a-și primi garanția, la orice punct de returnare de pe teritoriul României, indiferent de unde și-au făcut cumpărăturile.

Alte obligații ale magazinelor alimentare:

  • Magazinele care vând produse în ambalaje supuse sistemului de garanție-returnare (SGR) vor fi obligate să încheie contracte cu administratorul de sistem de garanție-returnare, în vederea îndeplinirii obligațiilor ce decurg din gestionarea ambalajelor. Administratorul SGR este  o companie înființată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera și a asigura finanțarea sistemului de garanție-returnare. Administratorul SGR este constituit de către structurile asociative ale producătorilor de băuturi și alte produse în ambalaje SGR. Doar administratorul SGR va putea prelua ambalajele SGR de la punctele de returnare.
  • Magazinele vor trebui să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR;.
  • Comercianții NU vor avea voie să vândă produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători.
  • Magazinele vor mai trebui să țină și evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin on-line pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material și volum, precum și evidența garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor și returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR.

Începând cu data de 1 octombrie 2022 valoarea garanției este în cuantum de 0,5 lei pentru toate tipurile de ambalaj SGR. Începând cu data 1 octombrie 2023, administratorul SGR are dreptul de a solicita autorității publice centrale pentru protecția mediului modificarea valorii garanției, inclusiv diferențiat pe tip de ambalaj, respectiv pe tip de material.

Dispozițiile acestei hotărâri se vor aplica tuturor ambalajelor primare nereutilizabile SGR introduse pe piața din România după data de 30 septembrie 2022. Aceste măsuri se vor aplica ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.

sgr by claus_44 on Scribd

Parallax

Vizualizari
3311
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri