Claudiu Zamfir
Ministerul Finanțelor a publicat, miercuri, în dezbatere, un proiect de ordonanță de urgență-„trenuleț”, prin care urmează să se opereze o serie de modificări fiscale din anul 2024, care se referă, printre altele, la impozitul în HoReCa, condițiile pentru patronii de microîntreprinderi, introducerea caselor de marcat electronice la automatele de cafea.
Principalele modificări, conform Notei de Fundamentare a proiectului de OUG privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene:
În scopul întăririi regulilor de prevenire a fragmentării afacerilor prin care se urmărește accesul la aplicarea regimului de impozitare a microîntreprinderilor, se extinde analiza condiției actuale de deținere directă de către asociaţi/acţionari a peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot și la deținerea indirectă.
În același timp, pentru că sistemul de impozitare este unul favorabil, Ministerul Finanțelor propune și reducerea numărului de microîntreprinderi deținute de un acționar/asociat, pentru aplicarea acestui sistem de impozitare la o singură microîntreprindere.
Proiectul de OUG propune instituirea unei condiții legate de obligația depunerii la termen a situațiilor financiare anuale pentru încadrarea în sistemul fiscal al microîntreprinderilor. Verificarea aplicării condiției se efectuează pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.
Se va reglementa ca în cazul în care o microîntreprindere se găsește în relații speciale, cu alte persoane juridice române, care conduc la încadrarea acestora în categoria «întreprinderilor legate», definite potrivit Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, condiția legată de stabilirea valorii plafonului de 500.000 euro să se verifice pe baza veniturilor însumate pentru toate întreprinderile legate, inclusiv cu cele ale persoanei care verifică îndeplinirea condițiilor de microîntreprindere.
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, se abrogă prevederile speciale referitoare la persoanele juridice române care desfășoară activități în domeniul HoReCa. Se propune ca aceste firme să aplice regulile generale ale sistemului de impunere pentru microîntreprinderi, inclusiv în ceea ce privește verificarea condițiilor de încadrare sau de ieșire din sistemul de impunere pentru microîntreprinderi.
Întrucât pentru anul fiscal 2023 microîntreprinderile din domeniul HoReCa au fost exceptate de la îndeplinirea condițiilor de încadrare în acest sistem, se propune ca microîntreprinderile care au desfășurat activități în domeniul HoReCa, până la data de 31 decembrie 2023, să aplice condiția de a nu mai fi fost plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, începând cu anul fiscal 2024.
Pentru persoanele juridice care realizează venituri conexe din activități de asigurare şi reasigurare, se propune introducerea unei reguli pentru păstrarea acestora în sfera de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, în situația în care au realizat venituri din activitatea de distribuție de asigurări/ reasigurări în proporție de până la 15% inclusiv din veniturile totale.
Se propune o regulă fiscală pentru persoana juridică aflată în inactivitate temporară, respectiv că acestea rămân în sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor pentru întreaga perioadă în care înregistrează această situație de inactivitate, urmând ca la data înscrierii în Registrul Comerțului a mențiunii de reluare a activității, să verifice dacă îndeplinește condițiile prevăzute pentru aplicarea acestui sistem.
Ministerul Finanțelor propune o reglementare privind eliminarea scăderii din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sponsorizărilor și a burselor acordate elevilor școlarizați în învățământul dual.
Se propune:
Se propune ca, după obținerea unei derogări de la aplicarea Directivei 2006/112/CE, să se limiteze la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe și a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spații de locuit, în cazul în care acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice.
Se propune eliminarea facilității de amânare de la plata în vamă a TVA pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316, care au obținut certificat de operator economic autorizat conform art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului. Ministerul Finanțelor crede că eliminării acestei facilități ar conduce la reorientarea acestori operatori către utilizarea cu preponderență a procedurilor simplificate de vămuire, respectiv depunerea unei declarații vamale prin utilizarea vămuirii centralizate sau a înscrierii în evidențele declarantului, cu efecte asupra facilitării comerțului și asupra reducerii timpilor de așteptare în vamă.
Se propune ca, în vederea obținerii certificatului de amânare de la plata TVA în vamă, pentru anumite obligații bugetare restante solicitanții să pună la dispoziția autorității vamale o declarație pe propria răspundere potrivit căreia nu înregistrează astfel de obligații.
Sistemul facturilor electronice RO e-Factura, în tranzacțiile între firme (B2B) intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024. Acum Ministerul Finanțelor propune o serie de modificări:
Referitor la obligația operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale:
Se propune amânarea cu 9 luni a aplicării sancțiunii pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale ( raportat la termenul obligatoriu de dotare în vigoare la această data), pentru a permite producerea, achiziționarea și fiscalizarea acestor dispozitive.
Astfel, se propune amânarea aplicării sancțiunii prevăzute la art. 11 alin.(1) lit.f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, până la data de 1 octombrie 2024. După expirarea acestui interval, sancțiunea poate fi aplicată doar pentru faptele săvârșite începând cu data de 1 octombrie 2024.
Având în vedere că la această dată operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale, riscă să fie sancționați pentru nerespectarea obligaţiei de dotare a acestora cu aparate de marcat electronice fiscale, în condiţiile în care obligaţia nu a putut fi adusă la îndeplinire din motive care nu le sunt imputabile, se impune adoptarea măsurilor necesare astfel încât sancțiunile prevăzute de lege să nu poată fi aplicate pentru o perioadă limitată de timp.
Se propune prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din învăţământul primar de stat, privat şi confesional până la data de 1 ianuarie 2025.
Se propune prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 236/2020 pentru stimularea producătorilor agricoli care comercializează produsele agricole primare, produse pescărești și de acvacultură până la data de 1 ianuarie 2025.