Claudiu Zamfir

Microîntreprinderile scapă de „condica de prezență”. PLUS: verificarea angajaților în telemuncă, prin sisteme IT

Thumbnail

Microîntreprinderile din România, firme cu până la 9 angajați, scapă de obligația așa-numitei „condici de prezență” -  a decis, miercuri, guvernul, printr-o ordonanță de urgență. De asemenea, firmele de toate dimensiunile și alți angajatori vor putea putea folosi tehnologia informației și comunicațiile pentru a verifica activitatea angajaților, în telemuncă.

Potrivit Ministerului Muncii, o nouă OUG de modificare a Codului muncii prevede:

  1. Microîntreprinderile cu până la 9 angajați vor putea ține evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condiţiile stabilite cu aceștia prin acord scris.
  2. Specificarea atribuţiilor postului se va putea face atât verbal, cât și în formă scrisă, la solicitarea angajatului.
  3. Eliminarea obligației microîntreprinderilor de  a întocmi un  Regulament intern.

„Microîntreprinderile cu până la 9 salariați sunt cele mai afectate de lipsa de personal calificat în domeniile economic, juridic sau resurse umane, adică cele care desfășoară activități de natură administrativă. Costurile sunt și ele mari, birocrația este excesivă, dacă ne raportăm la dimensiunea acestor societăți, astfel că reducerea sarcinilor administrative inutile poate sprijini potențialul microîntreprinderilor de a menține locuri de muncă, mai ales în actualul context epidemiologic”, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Raluca Turcan.

Potrivit datelor deținute de Inspecția Muncii, în România există în prezent 445.491 de angajatori care au până la 9 salariați.

Săptămâna trecută, Turcan afirmase că măsurile se vor aplica firmelor cu mai puțin de 9 angajați, dar acum s-a corectat, arătând că vor beneficia și firmele cu 9 angajați.

În acest moment, până la intrarea în vigoare a noii ordonanțe de urgeță, angajatorii au obligația de „a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orei de începere şi a celei de sfârşit al programului de lucru, şi de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidenţă, ori de câte ori se solicită acest lucru”, conform art. 119 din Codul muncii.

De asemenea, Inspecția muncii amendează firmele care primesc la muncă un salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial, cu amendă de 10.000 lei pentru fiecare persoană identificată. Se pedepsește și nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară, cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei (art. 260 din Codul muncii).

Firmele vor putea folosi tehnologii de verificare a activității angajaților, în telemuncă

O altă ordonanță de urgență aprobată de guvern miercuri prevede digitalizarea raporturilor de muncă, prin folosirea semnăturii electronice:

  1. Se introduce posibilitatea folosirii semnăturii electronice avansate sau calificate la încheierea contractului individual de muncă, a actelor adiționale la acesta, dar și pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/dcumentelor din domeniul relațiilor de muncă.
  2. Semnătura electronică va fi însoțită de marca temporală calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.
  3. Reformulează definiția telemuncii și elimină sintagma „cel puțin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de față, această formă de organizare a muncii se desfășoară în mod regulat.
  4. Angajatorul NU poate obliga salariatul să folosească semnătura electronică. Totuși, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură la semnarea documentelor, inclusiv cea olografă, prevăzută acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.
  5. În același timp, salariatul care își desfășoară activitatea în telemuncă are obligația de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor utilizate în timpul desfășurării activității. Activitatea acestuia poate fi verificată de angajator prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii.
  6. Angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau calificată și în raporturile pe care le are cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor sau documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă.
  7. Toate documentele încheiate prin utilizarea semnăturii electronice vor fi arhivate de angajator și vor fi puse la dispoziția organelor de control competente, la solicitarea acestora.

Numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă a crescut semnificativ. În luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei COVID-19, în registrul general de evidență a salariaților erau înregistrate 50.577 de astfel de contracte, până la sfârșitul anului numărul a crescut la 383.300. Tendința de creștere continuă și în 2021. În luna martie erau înregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauză de telemuncă, potrivit Ministerului Muncii.

Parallax

Vizualizari
4454
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri