Magazin online obligat de justiția UE să-i dea banii înapoi cumpărătorului care a desigilat un produs
Claudiu Zamfir

Magazin online obligat de justiția UE să-i dea banii înapoi cumpărătorului care a desigilat un produs

Thumbnail

Justiția Uniunii Europene a luat recent o decizie cu impact asupra comerțului pe internet din UE: un magazin online din Germania e obligat să accepte returnarea unei saltele chiar dacă produsul a fost desigilat.

Decizia Curții de Justiție a UE a fost dată în cazul unui cetățean din Germania, Sascha Ledowski, care a cumpărat o saltea pe site-ul slewo.com în valoare de peste 1000 de euro.

La primirea saltelei, clientul a îndepărtat folia de protecție care acoperea salteaua. Ulterior, el a returnat salteaua comerciantului și și-a cerut mia de euro înapoi.

În mod normal, clientul avea dreptul de a returna în 14 zile produsul, cu rambursarea banilor, însă magazinul online a refuzat să accepte returul pe motiv că Directiva europeană privind drepturile consumatorilor exclude dreptul de retragere în ceea ce privește „bunurile sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de consumator”.

Cazul a ajuns astfel în justiția germană, iar Curtea Federală de Justiție din Germania a cerut mai departe Curții de Justiție a UE să interpreteze directiva. Judecătorul german a întrebat mai exact dacă un bun precum o saltea, a cărui protecție a fost îndepărtată de consumator după livrare, intră în sfera excluderii de la dreptul de returnare.

Curtea de la Luxemburg a răspuns că „îndepărtarea, de către consumator, a foliei de protecție a unei saltele cumpărate pe internet nu îl împiedică pe acesta să își exercite dreptul de retragere”.

Judecătorii Uniunii Europene au mai spus că dreptul de retragere urmărește protecția consumatorului în situația specială a unei vânzări la distanță, în care el nu are posibilitatea de a vedea produsul anterior încheierii contractului. Acest drept este, așadar, menit să compenseze dezavantajul ce rezultă pentru consumator dintr-un contract la distanță, prin acordarea unui termen de reflecție adecvat în decursul căruia acesta are posibilitatea de a examina și de a testa bunul dobândit în măsura necesară pentru a stabili natura, caracteristicile și modul de funcționare ale acestuia.

În ceea ce privește excluderea în cauză, natura unui bun este cea care poate justifica sigilarea ambalajului său din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă. Desigilarea ambalajului unui asemenea bun face astfel să dispară garanția în materie de protecție a sănătății sau de igienă.

Odată ce ambalajul a fost desigilat de către consumator și întrucât nu mai oferă o garanție în materie de protecție a sănătății sau de igienă, un asemenea bun riscă să nu mai poată fi utilizat de un terț și, astfel, să nu mai poată fi comercializat.  

Curtea de Justiție a UE admite că este posibil ca salteaua să fi fost utilizată, dar aceasta nu o face în mod definitiv improprie pentru o nouă utilizare de către un terț sau pentru o nouă comercializare.

„Este suficient în această privință să se amintească, printre altele, că una și aceeași saltea este utilizată de clienții succesivi ai unui hotel, că există o piață a saltelelor de ocazie și că saltelele care au fost utilizate pot face obiectul unei curățări în profunzime” - mai spune CJUE.

Pe de altă parte, în ceea ce privește dreptul de retragere, o saltea poate fi asimilată unui articol de îmbrăcăminte, categorie pentru care directiva prevede în mod expres posibilitatea returnării după probare.

O asemenea asimilare este posibilă în măsura în care, chiar și în cazul unui contact direct între aceste bunuri și corpul uman, se poate prezuma că magazinul este în măsură să le facă, după ce au fost returnate de consumator, prin intermediul unui tratament precum o curățare sau o dezinfecție, proprii pentru o nouă utilizare de către un terț și, prin urmare, pentru o nouă comercializare, fără a aduce atingere imperativelor de protecție a sănătății sau de igienă.

Totuși, Curtea de Justiție a UE subliniază că clientul răspunde pentru orice diminuare a valorii unui bun care rezultă dintr-o altă manipulare a bunului decât cea necesară pentru determinarea naturii, a caracteristicilor și a bunei funcționări a acestuia, fără însă ca el să fie decăzut din dreptul său de retragere.

Vizualizari
4067
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings