Claudiu Zamfir

Propunere de lege în Parlament: Platformele de ridesharing, ca UBER și Taxify, trebuie autorizate de primării, iar șoferii vor avea limită de vârstă. Amenzi și taxe

Thumbnail

Serviciile de ridesharing, cum sunt Uber sau Taxify, vor avea nevoie de autorizație din partea autorităților locale, în localitățile în care îi desfășoară activitatea, iar șoferii vor avea un prag minim de vârstă pentru a putea face transport prin intermediul platformelor electronice, prevede o propunere de lege de reglementare a serviciilor de ridesharing inițiată de 69 de parlamentari PSD, UDMR și PMP, printre care și doi actuali miniștri. Inițiativa legislativă pare să afecteze activitatea companiilor de ridesharing existente, dar mai ales să descurajeze apariția unor startupuri românești în domeniu, întrucât apar taxe , cerințe tehnice și amenzi greu de suportat pentru antreprenorii la început de drum. De asemenea, autostopul este interzis expres prin acest text.

Potrivit inițiativei legislative intrate, de miercuri, în dezbaterea Senatului, serviciul prestabilit de ridesharing înseamnă „deplasarea împreună a persoanelor, cu ajutorul unui autovehicul, în baza unui contract de ridesharing încheiat între pasager(i) și șoferul autovehiculului, care este facilitat de o întreprindere autorizată conform prezentei legi, printr-o platformă/ aplicație tehnologică online”.

Platforma tehnologică este definită de propunerea de lege drept ”programul software de sine stătător / instalat pe un dispozitiv mobil prin intermediul căruia membrii înregistrați interacționează și găsesc și/sau oferă curse (transport) și încheie contractul de ridesharing”.

Acest contract de ridesharing este încheiat, prin intermediul platformei electronice, între pasager și un șofer de fiecare dată când este contractată o cursă de către un pasager. Contractul prevede termenii și condițiile în care va fi efectuată cursa de către șofer în beneficiul pasagerului - mai propun parlamentarii, majoritatea de la Putere.

Platformele de ridesharing vor avea ca obligații legale, printre altele:

  • să furnizeze serviciu de suport / asistență a pasagerilor de către o echipă ce este disponibilă și accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână, pentru incidente survenite pe durata cursei.
  • să monitorizeze continuu prin GPS toate cursele.
  • firmele care operează platformele vor trebui să păstreze detaliile fiecărei curse, timp de cel puțin 2 ani,
  • să păstreze datele financiare ale șoferilor timp de cel puțin 2 ani de la data retragerii acestora din urmă de pe platformă.
  • să ofere aceste date la solicitarea justificată a unei autorități competente.
  • serviciul de ridesharing poate fi facilitat doar de firmele autorizate în acest sens.
  • prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autorități administrativ-teritoriale locale va fi supusă autorizării de către autoritățile administrației publice locale ce adminstrează unitatea administrativ-teritorială respectivă.

Șoferii vor trebui să respecte, printre altele, următoarele condiții:

  • să aibă vârsta minimă de 21 de ani și permis auto categoroia B cu vechime de cel puțin 1 an,
  • certificatul de cazier judiciar al șoferilor trebuie să arate că nu au fost condamnați pentru infracțiuni de: siguranță pe drumurile publice, trafic și consum de droguri, infracțiuni contra vieții și sănătății corporale, pentru exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, precum și contra patrimoniului.
  • să nu fi avut permisul auto suspendat în ultmii 5 ani pentru conducere sub influența alcoolului sau a stupefiantelor,
  • să nu fi fost implicați în accidente din culpa lor, rezultate cu rănirea sau decesul victimelor.
  • mașinile lor să nu fie mai vechi de 15 ani.
  • toate veniturile șoferilor rezultate din ridesharing vor fi impozitate în conformitate cu legislația fiscală în vigoare în România, iar plaforma de ridesharing trebuie să emită chitanță clientului, în format electronic, pe mobil, după fiecare cursă.

De asemenea, propunerea de lege ar urma să dea o lovitură persoanelor care practică transportul de pasageri, pe cont propriu, sub forma autostopului. „Autostopul sau oferirea de curse în afara unei platforme tehnologice nu sunt considerate servicii prestabilite de tip ridesharing și sunt strict interzise (dacă nu sunt efectuate de un serviciu de transport autorizat” - prevede inițiativa legislativă.
 

Taxe și amenzi la ridesharing

Cei aproape 70 de parlamentari propun o taxă de 50.000 de lei pe care firma care deține platforma de ridesharing să o plătească autorităților locale pentru autorizare. De asemenea, deținătorii de platforme autorizate vor plăti autorităților locale câte 50.000 de lei pe an. În caz contrar, rămân fără autorizații.

Propunerea de lege prevede și amenzi între 3.000 de lei și 50.000 de lei sau chiar mai mult,  pentru diverse abateri.

Astfel, o platformă de ridesharing poate primi amendă între 5.000 de lei și 50.000 de lei dacă acceptă șoferi care nu respectă condițiile legale.

Platformele care funcționează fără autorizație se vor putea trezi cu amendă de 5% din cifra de afaceri anuală.

La rândul lor, șoferii care cer de la pasageri sume peste costul afișat în platforma de ridesharing vor risca amenzi de 3.000 de lei.

Totodată, șoferii care fac în 3 luni cel puțin 3 abateri de la obligațiile care le revin prin viitoarea lege a ridesharingului vor fi eliminați din platforma tehnologică respectivă.

Pentru a putea să se aplice, ca lege, propunerea trebuie să treacă de comisiile și apoi de plenul Senatului, iar ulterior aceeași procedură e necesară în Camera Deputaților, care este for decizional. Apoi, legea are nevoie să fie promulgată de președintele țării și publicată în Monitorul Oficial. Apoi, în 30 de zile autoritățile locale vor trebui să emită diverse reglementări pentru punerea în aplicare a legii. De la data introducerii acestor normative locale, platformele de ridesharing existente pe piața românească vor avea la dispoziție maximum 6 luni să se conformeze.  

Printre semnatarii inițiativei legislative de reglementare a ridesharingului se numără doi miniștri din cabinetul Dăncilă: Ioana Bran (Tineret și Sport) și Natalia Intotero (ministru  pentru Românii de pretutindeni). Pe lista semnatarilor se numără și fostul vicepremier Marcel Ciolacu, fostul ministru al Turismului Titus Dobre etc.

Aceasta nu este prima inițiativă legislativă de reglementare a ridesharingului. Reamintim că în 2016 în Parlament a mai fost depusă o propunere care se referea mai ales la platformele de ridesharing în afara localității. Propunerea de lege a stârnit furia firmelor de transport clasice și nu a mai fost adoptată.

De asemenea, la nivelul Municipiului București au fost unele reglementări cu impact asupra aplicațiilor de trasport.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
8714
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.