Claudiu Zamfir
Reglementările românești privind afacerile în franciză, așa cum sunt magazinele Shop&Go și Meli Melo sau cafenelele 5toGo, vor fi modificate, însă prin proiect de lege, ci nu prin ordonanță de urgență cum se dorea inițial, ceea ce va prelungi introducerea noilor reguli.
„Nu mai facem modificările prin ordonanță, ci prin proiecte de lege. În prezent, proiectul de lege este în circuitul de avizare la ministere”, a declarat, marți, pentru StartupCafe.ro, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Radu Oprea. El a precizat că odată ce va trece de Guvern proiectul de lege va merge mai repede prin Parlament decât dacă l-ar fi promovat prin inițiativă legislativă, ca senator.
În luna mai 2018, Ministerul pentru Mediul de Afaceri a inițiat un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea şi completarea Ordonanţei nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei. Proiectul de OUG, care s-a transformata cum în proiect de lege, prevedea printre altele, o serie de modificări pentru francizori și francizați:
Prin această din urmă prevedere, Asociația Româna de Franciză, care este o organizație non-guvernamentală (ONG), va căpăta o anumită autoritate din partea statului, care se va răsfrânge asupra tuturor afacerilor în franciză din România, chiar dacă acestea nu sunt membre ale acestei asociații. Asociația Româna de Franciză, înființată în anul 2006, a primit statut de ca fiind de utilitate publică în 28 iulie 2015, prin hotărâre de guvern. Constantin Anton este președinhtele Asociației Române de Franciză, iar ca președinte onorific îl are pe Mustafa Aydin, de la World Franchise Council.
În România, cele mai comune afaceri în franciză necesită o investițe între 5.000 și 20.000 de euro. Avantajul principal este că profitul este destul de sigur, pentru că e vorba de afaceri verificate, cu rețete dovedite și marketing și publicitate în spate. Partea proastă este că marjele de profit sunt destul de mici, prețurile, cheltuielile și standardele obligatorii fiind impuse de compania francizoare. Micile afaceri în franciză sunt și foarte dependente de firmele francizoare, iara sta nu este întotdeauna bine. Un eșec răsunător a fost cel al rețele de francize Mic.ro, înființate de omul de afaceri Dinu Patriciu, care a decedat între timp. Înaintea lui a murit și franciza sa, creând probleme mari micilor antreprenori locali care și-au deschis magazine de cartier sub acest brand.
Cele mai cunoscut francize la nivel mondial sunt branduri ca McDonald's sau Subway. În România, au ajuns cunoscute și branduri francizoare mai mici, ca Fornetti, Shop&Go (al Mega Image), La Doi Pași, Meli Melo, 5toGo, Patiseria Tineretului etc.
Modificari francize by claus_44 on Scribd