Claudiu Zamfir

Proiect de directivă: Înființarea firmelor pe internet, obligație pentru toate statele UE

Thumbnail

​Antreprenorii își vor putea înregistra online firme în toate statele Uniunii Europene, iar afacerile  se vor putea muta mai ușor dintr-o țară UE în alta, potrivit unor propuneri de directive inițiate miercuri de Comisia Europeană.

Prin proiectul Going digital, Uniunea Europeană vrea să facă mai eficient și mai ieftin procesul de înființare a unei afaceri:

  • înregistrarea online va dura  în medie jumătate din timp și de până la 3 ori mai ieftină decât formatele tradiționale pe suport de hârtie;
  • economiile pentru înregistrarea online și depunerea în conformitate cu noile norme sunt estimate între 42 și 84 de milioane de euro pe an pentru firmele din UE;
  • principiul "o singură dată", inclus în propunerea de directivă a CE, va impune autorităților din statele membre să nu mai ceară de două ori sau mai mult aceeași informație pe care au primit-o o dată de la o firmă, pe întreaga perioadă de viață a societății.
  • mai multe informații despre firme vor fi disponibile tuturor părților interesate în registrele comerțului.
  • Pentru a preveni frauda și abuzul la înființarea de firme de către cetățeni din alte state UE,  autoritățile naționale din fiecare țară membră vor putea să se bazeze pe informații de la colegii din Uniune despre administratorii de firme care au fost descalificați anterior în proceduri. Dacă bănuiesc că există fraude, autoritățile vor putea solicita în continuare prezența fizică a patronilor de companii. De asemenea, se va putea solicita prezența notarilor în aceste proceduri.

Potrivit CE, în prezent, 17 state membre furnizează o procedură complet online pentru înregistrarea companiilor. Printre acestea, Comisia introduce și România, deși nu toate procedurile se pot face online, fiind necesară prezența la ghșeu.

Într-un studiu efectuat de compania de consultanță EY pentru Comisia Europeană, se arată că România oferă facilități online limitate, când vine vorba de digitalizarea înregistrării firmelor.

Referitor la digitalizarea procedurilor pentru firme din țara noastră, EY notează:

  • Unele aspecte ale înregistrării online sunt posibile, dar numai printr-un organism autorizat și, deși unele documente sunt stocate electronic, nu există o depunere electronică obligatorie a informațiilor despre companie. Nu există instrumente directe, cap-coadă pentru oricare dintre operațiuni.
  • Instrumentele digitale nu sunt în mare parte disponibile pentru înregistrarea societăților cu răspundere limitată (SRL), întrucât solicitanții care doresc să înregistreze o nouă societate sunt obligați să se prezinte fizic în fața unui notar și a unei instanțe de înregistrare.
  • Depunerea majorității documentelor de înregistrare a întreprinderilor necesită intervenția unui notar. Cu toate acestea, transmiterea unor informații se poate face folosind instrumente digitale.
  • Solicitanții care vor să înregistreze o nouă firmă trebuie să se prezinte fizic în fața unui notar și a unei instanțe de înregistrare în cadrul procesului de verificare. Acest lucru permite verificarea identității fondatorului (fondatorilor), disponibilitatea denumirii societății și redactarea, semnarea și certificarea documentelor de înregistrare relevante (de exemplu, acte constitutive / instrumente de constituire etc.).

Propunere digitalizare by Claudiu on Scribd

Mutarea afacerilor pe teritoriul UE

Cealaltă propunere de directivă prezentată, miercuri, de CE se referă la posibilitatea ca firmele din fiecare stat membru să poată să se mute mai ușor dintr-o țară în alta pe teritorul Uniunii Europene.

Astfel, propuenrea de directivă prevede norme armonizate privind mutarea, fuziunea și divizarea companiilor, „cu garanții puternice împotriva abuzurilor”.

Propunerea stabilește proceduri comune la nivelul UE privind modul în care o companie poate trece dintr-o țară UE într-o altă țară, să fuzioneze sau să se dividă în două sau mai multe entități noi dincolo de frontiere.

Comisia spune că noile reguli pentru conversiile și divizările transfrontaliere vor include acum măsuri specifice care vor ajuta autoritățile naționale să lupte împotriva abuzurilor. Transferurile de acest tip vor include garanții eficiente împotriva înțelegerilor abuzive pentru a eluda regulile fiscale, a submina drepturile lucrătorilor sau a pune în pericol interesele acționarilor sau ale acționarilor minoritari. În cazul în care acest lucru se va întâmpla, operațiunea va fi oprită de statul membru de plecare chiar înainte de a putea avea loc mutarea.

În prezent, normele naționale diferă foarte mult între statele membre sau pun obstacole administrative excesive. Acest lucru descurajează firmele să urmărească noi oportunități de teama birocrației. De asemenea, acum, când firmele se mută, interesele angajaților, ale creditorilor și ale acționarilor minoritari nu sunt protejate în mod adecvat, reclamă CE.

„Guvernul UE” susține că noile norme propuse vor permite firmelor din Uniune să se deplaseze sau să se reorganizeze fără complicații juridice inutile și la un cost mai mic, pe piața unică. Comisia estimează economii de cost pentru companii de 12.000 - 19.000 de euro pe operațiune și un total de 176 - 280 de milioane de euro pe o perioadă de 5 ani.

Propunere Crossborder by Claudiu on Scribd

Parallax

Vizualizari
749
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri