Claudiu Zamfir
Impozitarea bacșișului oferit de clienți angajaților din restaurate, baruri sau alte firme HoReCa îi nemulțumește în continuare pe patronii români din domeniu, care cer noi prevederi.
În prezent la controalele ANAF în restaurante și baruri, „există riscul ca veniturile din bacsis distribuite angajaților să fie considerate venituri de natura salarială” - se plâng patronii de restaurante și baruri membri ai patronatului HORA.
Ca venit de natură salarială, bacșișul ar fi astfel taxat cu:
În paralel, însă, mai sunt în vigoare prevederi fiscale privind bacșișul care ar reduce taxarea substanțial, însă patronii din HoReCa se plâng că nu li se aplică și afacerilor lor.
Vorbim aici de H.G. nr 1/2016 - Normele de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal. În aceste norme, la punctul 34, al 1, lit i, „veniturile obtinute de persoanele fizice sub forma bacsisului, potrivit prevederilor legale” intră în categoria veniturilor din alte surse. Veniturile din alte surse, reglementate de art. 114 din Codul fiscal, sunt impozitate cu 10% impozit pe venit, rețunut la sursă.
„Prevederea fiscala nu este aplicabilă în activitatea de alimentatie publica pentru ca nu exista o legiferare a bacșisului în sectorul HORECA. Notiunea de bacsis apare in actele normative care reglementeaza activitatea jocurilor de noroc” - se plâng patronii de restaurante.
Ce cer patronii de restaurante din România? Pe scurt, ei vor ca bacșul să fie taxat doar cu impozit pe venit de 10%, fie că clienții oferă „tips” cash, fie cu cardul.
Ca mecanism practic, patronii membri ai HORA cer ca tratamentul fiscal aplicat bacsisului încasat în cont bancar să fie astfel:
În cazul bacșișului ofert de client cash ospătarului, patronii vor un mecanism de impozitare astfel:
Dar de ce vor patronii să se impoziteze în orice fel bacșișul?
Pe lângă evitarea riscurilor de amenzi și alte sancțuni de la ANAF, mai este și chestiunea clienților -firme. Bucureștiul, Clujul, Timișoara. Constanța, Brașov sunt destinații de business din ce în ce mai atractive, atât pentru firmele străine, cât și pentru cele romînești. Și atunci, un antreprenor sau un manager dintr-o firmă care are un prânz de afaceri cu un partener sau un client sau care are un eveniment de firmă la un restaurant are posibilitatea să ofere un bacșiș ospătarilor de pe cardul de firmă și să-l treacă la cheltuieli, în contabiltatea firmei.
Patronii români membri ai HORA au făcut o prezentare a mecanismelor prin care se taxează bacșișul acordat în restaurantele din mai multe țări dezvoltate: