Noi reglementări europene pentru Google, Amazon, Facebook și alte platforme on-line, vizând firmele mici
Claudiu Zamfir

Noi reglementări europene pentru Google, Amazon, Facebook și alte platforme on-line, vizând firmele mici

Thumbnail

Comisia Europeană a propus joi noi reglementări pentru motoarele de căutare și alte platforme online, cum sunt Google, Amazon sau Facebook, susținând că astfel va oferi mai multă protecție firmelor mici din Uniunea Europeană, inclusiv România, care se promovează pe internet.

Propunerea legislativă este sub forma unui regulament european, care are nevoie de aprobarea Parlamentului European și a Consiliului UE, pentru a intra în vigoare, fără să necesite transpunerea de către statele membre în legislațiile naționale.

„Astăzi, Comisia Europeană propune noi norme cu privire la platformele on-line, oferind întreprinderilor mici o plasă de siguranță în economia digitală” - a anunțat, joi, CE, într-un comunicat remis StartupCafe.ro.

Comisia susține că vine astfel cu „măsuri legislative de garantare a transparenței și echității în relațiile cu platformele”:

Sporirea transparenței:

  • Furnizorii de servicii de intermediere on-line trebuie să se asigure că termenele și condițiile pe care le impun utilizatorilor profesionali sunt ușor de înțeles și ușor de accesat. Printre acestea se numără expunerea, în prealabil, a motivelor posibile pentru eliminarea sau suspendarea unui utilizator profesional de pe o platformă. Furnizorii trebuie, de asemenea, să respecte un termen minim rezonabil de preaviz pentru aplicarea modificărilor aduse termenelor și condițiilor.

 

  • În cazul în care un furnizor de servicii de intermediere on-line suspendă sau pune capăt, total sau parțial, ofertei unui utilizator comercial, furnizorul va trebui să își motiveze decizia. De asemenea, furnizorii acestor servicii trebuie să formuleze și să publice politici generale privind: (i) datele generate prin serviciile lor la care se poate avea acces, de către cine și în ce condiții; (ii) modul în care tratează propriile bunuri sau servicii comparativ cu cele furnizate de utilizatorii lor profesionali și (iii) modul în care utilizează clauzele contractuale pentru a solicita gama de produse și servicii cea mai favorabilă sau prețul cel mai favorabil pentru produsele și serviciile furnizate de utilizatorii lor profesionali [așa-numitele clauze ale națiunii celei mai favorizate (MFN)].

 

  • În fine, atât serviciile de intermediere on-line, cât și motoarele de căutare on-line trebuie să prezinte criteriile generale în baza cărora stabilesc clasamentul produselor și serviciilor în rezultatele căutării;

Soluționarea mai eficientă a litigiilor:

  • furnizorii de servicii de intermediere on-line au obligația de a institui un sistem intern de tratare a reclamațiilor.

 

  • Pentru a facilita soluționarea extrajudiciară a litigiilor, toți furnizorii de servicii de intermediere on-line vor trebui să indice în termenele și condițiile lor mediatorii independenți și calificați cu care sunt dispuși să colaboreze cu bună-credință în vederea soluționării litigiilor.

 

  • La nivelul sectorului de activitate, se va încuraja desemnarea în mod voluntar de mediatori independenți care să poată să trateze litigiile apărute în contextul serviciilor de intermediere on-line.

 

  • În fine, asociațiile care reprezintă mediul de afaceri vor avea dreptul de a introduce acțiuni în justiție în numele întreprinderilor, astfel încât să se asigure respectarea noilor norme privind transparența și soluționarea litigiilor;

Stabilirea unui observator al UE care să monitorizeze impactul noilor norme:

  • observatorul urmează să monitorizeze problemele cu care se confruntă și oportunitățile pe care le oferă economia digitală acum și în viitor, cu scopul de a permite Comisiei să ia, dacă este cazul, măsuri în continuarea propunerii legislative de astăzi.

 

  • Se va acorda o atenție deosebită evoluțiilor în abordările de politică și de reglementare din întreaga Europă.

În funcție de progresele înregistrate și pe baza informațiilor obținute prin intermediul observatorului UE, Comisia va evalua necesitatea unor măsuri ulterioare în termen de trei ani.

Aproape jumătate (42 %) din firmele mici și mijlocii care au răspuns la un recent sondaj Eurobarometru au declarat că folosesc piețele on-line pentru a-și vinde produsele și serviciile.

Potrivit altui studiu, aproape 50 % din întreprinderile europene care își desfășoară activitatea pe platforme întâmpină probleme. Studiul arată, de asemenea, că 38 % dintre problemele legate de relațiile contractuale nu sunt soluționate și că 26 % sunt rezolvate, dar cu dificultate.

Comisia Europeană estimează că pierderile directe pentru vânzări cauzate de aceste probleme au o valoare cuprinsă între 1,27 și 2,35 miliarde de euro.

Vizualizari
658
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

Cookie Settings