Claudiu Zamfir

GDPR 2019. Atenție la butonul de „Like” de pe site: Magazin online obligat să informeze vizitatorii

Thumbnail

Un nou caz legat de celebrul regulament GDPR aplicabil în toată Uniunea Europeană: Un magazin online de haine, din Germania, care a încorporat pe site-ul său butonul „Like” de la Facebook, trebuie acum să informeze vizitatorii cu privire la datele colectate când ei apasă acest buton. Decizia a fost luată luni de Curtea de Justiție a Uninii Europene.

Fashion ID a inserat pe site-ul său web butonul de like de la Facebook, pentru ca vizitatorii să dea direct de pe site „like” la pagina de Facebook a magazinului online. E o practică destul de întâlnită ca site-urile de toate felurile, care au și pagină de Facebook, să „embed-uiască” un plugin oferit de Facebook, cu butonul „Like” sau „Apreciază”, direct pe website.

O asociație de protecțe a consumatorilor din Germania a considerat că pentru acest buton încorporat pe site, magazinul online ar fi încălcat prevederile  Regulamentului General de Protecție a Datelor Personale, faimosul GDPR, care preia și vechea reglementare europeană în domeniu.

Cazul a ajuns în instanțele germane, care au sesizat apoi Curtea de Justiție a UE, să interpreteze dreptul european.

Luni, curtea de la Luxemburg a stabilit că Fashion ID „poate fi considerată” operator de date personale împreună cu Facebook Irlanda. Și asta pentru că, atunci când vizitatorii site-ului care vinde haine apasă pe butonul „Like”, Facebook colectează anumite date de la acei oameni.

Prin urmare, și site-ul de comerț online participă la colectarea și la dezvăluirea unor date prin transmitere către Facebook Ireland a  datelor în cauză.

Curtea mai consideră că prin încorporarea butonului „îmi place” al Facebook pe site-ul Fashion ID, magazinul online poate astfel să-și optimizeze publicitatea pentru produsele sale, făcându-le mai vizibile pe rețeaua socială atunci când un vizitator al site-ului său internet apasă pe butonul respectiv.

Tocmai pentru a putea beneficia de acest avantaj comercial, Fashion ID, prin inserarea unui asemenea buton pe site-ul său, pare să își fi dat consimțământul, cel puțin implicit, pentru colectarea și dezvăluirea prin transmitere a datelor cu caracter personal ale vizitatorilor site-ului său.

Astfel, aceste operațiuni de prelucrare par să fie efectuate în interesul economic atât al Fashion ID, cât și al Facebook Ireland, pentru care posibilitatea de a dispune de aceste date în propriile scopuri comerciale constituie contrapartida avantajului oferit societății Fashion ID.

Curtea subliniază că administratorul unui site internet, cum este Fashion ID, în calitate de (co)operator în privința anumitor operațiuni de prelucrare a datelor vizitatorilor site-ului său, precum colectarea datelor și transmiterea lor către Facebook Ireland, trebuie să furnizeze, la momentul colectării, anumite informații acestor vizitatori, cum ar fi, de exemplu, identitatea sa și scopurile prelucrării”, mai spune CJUE.

În ceea ce privește cazul în care persoana vizată și-a dat consimțământul, Curtea de la Luxemburg decide că administratorul unui site, cum este Fashion ID, trebuie să obțină acest consimțământ în prealabil (numai) pentru operațiunile în privința cărora este (co)operator, și anume colectarea și transmiterea datelor.

În ceea ce privește cazurile în care prelucrarea de date este necesară pentru realizarea unui interes legitim, Curtea decide că fiecare dintre persoanele care au calitatea de (co)operator în privința prelucrării, și anume administratorul site-ului internet și furnizorul modulului social media (Facebook - n.r.), trebuie să urmărească, prin intermediul colectării și al transmiterii datelor cu caracter personal, un interes legitim pentru ca aceste operațiuni să fie justificate în privința sa.

Mai departe, instanțele naționale germane trebuie să decidă în acest caz, plecând de la decizia de luni a Curții de Justiție a Uniunii Europene. Decizia CJUE interpretează legislația UE în domeniul protecției datelor personale, care se aplică pe tot cuprinsul Uniunii Europene, inclusiv în România.

Decizie Magazin Online Gdpr by Claudiu on Scribd

Parallax

Vizualizari
4112
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 


  Ultimele știri