Claudiu Zamfir
Firmele de transport românești ar putea avea de suferit ca urmare a unor legi europene aprobate, miercuri seara, de Parlamentul European, comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, și fostul comisar european pentru politică regională, Corina Crețu, contestând forma actelor normative trecută prin legislativul comunitar.
Vorbim despre noul Pachet de Mobilitate al Uniunii Europene, inițiat de Comisia Europeană într-o formă care a fost modificată apoi de Consiliul Uniunii Europene (statele membre). Miercuri seara, Parlamentul European a adoptat, și el, legile în forma modificată de Consiliu, urmând să fie trimise astfel la Jurnalul Oficial al UE pentru a intra în vigoare.
De precizat că regulamentele europene se aplică direct în statele membre, în timp ce directivele necesită transpunerea în legislația națională.
Pachetul de Mobilitate - descarcă documentele:
Comisia Europeană, care a făcut propunerea legislativă, critică acum modificările introduse de miniștrii transporturilor din țările UE (în Consiliul UE) și mențiunute acum, fără amendamente, de Parlamentul European.
Comisarul european pe Transport, Adina Vălean, a salutat totuși adoptarea legilor, pe partea de „îmbunătățiri sociale”.
În schimb, ea a criticat introducerea măsurii întoarcerii obligatorii a camioanelor în statul membru de care aparțin la fiecare opt săptămâni și restricțiile impuse opțiunilor combinate de transport.
„Aceste măsuri nu au făcut parte din propunerile Comisiei din 31 mai 2017 și nu au făcut obiectul unui studiu de impact. Obligația de întoarcere a camionului poate duce la ineficiență în sistemul de transport și la o creștere inutilă a emisiilor de carbon, poluare și congestionare rutieră, în timp ce restricțiile privind transportul combinat ar putea diminua eficacitatea acestuia în susținerea operațiunilor multimodale de tansport de marfă”, a spus Vălean.
Comisia va putea să propună din nou modificări ale legilor transportului european, înainte de intrarea în vigoare a prevederilor aprobate acum, dar pentru asta va face un studiu de impact până la finalul anului 2020.
Vălean a făcut apel la firmele de transport din UE și la autoritățile naționale să ofere informații relevante Comisiei Europene pentru evaluarea de impact.
„Dacă este necesar, Comisia își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă înainte de intrarea în vigoare a celor două dispoziții”, a avertizat comisarul european.
Și europarlamentarul Corina Crețu, fost comisar european pentru politică regională, a votat acum împotriva pachetului de mobilitate, avertizând că noile legi UE vor „face rău României”.
„Pachetul de Mobilitate - adoptat aseara de către Parlamentul European - reprezintă o mare nedreptate care se face ţărilor din Estul Europei. Așa cum am anunțat în repetate rânduri, am votat împotriva Pachetului de Mobilitate propus de Comisia Europeană”, a afirmat Crețu, pe Facebook.
Ea a cerut Guvernului României să atace Directiva UE la Curtea Europeană de Justiție. „Sper ca autorităţile române să atace Directiva la Curtea Europeană de Justiţie şi să nu lase lucrurile să meargă mai departe în această formă. Acceptarea situaţiei ar provoca o lovitură majoră pentru economia României şi aşa puternic încercată de situaţia din prezent”.