Firmele de transport românești ar putea fi afectate de noi legi europene
Claudiu Zamfir

Firmele de transport românești ar putea fi afectate de noi legi europene

Thumbnail

Firmele de transport românești ar putea avea de suferit ca urmare a unor legi europene aprobate, miercuri seara, de Parlamentul European, comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, și fostul comisar european pentru politică regională, Corina Crețu, contestând forma actelor normative trecută prin legislativul comunitar.

Vorbim despre noul Pachet de Mobilitate al Uniunii Europene, inițiat de Comisia Europeană într-o formă care a fost modificată apoi de Consiliul Uniunii Europene (statele membre). Miercuri seara, Parlamentul European a adoptat, și el, legile în forma modificată de Consiliu, urmând să fie trimise astfel la Jurnalul Oficial al UE pentru a intra în vigoare.

Principalele prevederi ale Pachetului de Mobilitate UE:

  1. Firmele de transport rutier vor trebui să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate (la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru). Perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului. Dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor.
  2. Tahografele camioanelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea fraudei.
  3. Pentru a evita cabotajul sistematic, va exista și o „perioadă de așteptare” de 4 zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de cabotaj în aceeași țară, cu același vehicul.
  4. O altă prevedere va împiedica o companie de transport dintr-un stat membru să folosească o altă firmă constitută într-un alt stat membru UE, prin care să-și asigure o prezență de formă în străinătate, pentru a evita noile obligații legale. Parlamentul European susține că astfel va combate utilizarea firmelor de tip <<cutie poștală>> de către companiile de transport rutier de marfă. Acestea trebuie să poată demonstra că desfășoară o proporție semnificativă din activități în statul membru în care sunt înregistrate.
  5. Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni. Folosirea vehiculelor utilitare ușoare de peste 2,5 tone va trebui, de asemenea, să respecte normele Uniunii pentru operatorii de transport. De exemplu, vehiculele vor trebui echipate cu tahografe.
  6. Alte reguli se referă la utilizarea șoferilor ca lucrători detașați și va impune firmelor de transport din UE să dea salarii în condiții similare indiferent de naționalitatea șoferilor, în țara în care se desfășoară activitatea. Regulile privind detașarea șoferilor se vor aplica cabotajului și operațiunilor de transport transfrontalier, cu excepția tranzitului, a operațiunilor bilaterale și a operațiunilor bilaterale cu două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare.

Termene de aplicare a pachetului de mobilitate UE:

  • Regulile referitoare la detașare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației.
  • Regulile referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației.
  • Regulile referitoare la întoarcerea camioanelor și alte modificări referitoare la accesul la piață se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației privind accesul la piață.

De precizat că regulamentele europene se aplică direct în statele membre, în timp ce directivele necesită transpunerea în legislația națională.

Pachetul de Mobilitate - descarcă documentele:

Comisia Europeană critică modificările

Comisia Europeană, care a făcut propunerea legislativă, critică acum modificările introduse de miniștrii transporturilor din țările UE (în Consiliul UE) și mențiunute acum, fără amendamente, de Parlamentul European.

Comisarul european pe Transport, Adina Vălean, a salutat totuși adoptarea legilor, pe partea de „îmbunătățiri sociale”.

În schimb, ea a criticat introducerea măsurii întoarcerii obligatorii a camioanelor în statul membru de care aparțin la fiecare opt săptămâni și restricțiile impuse opțiunilor combinate de transport.

„Aceste măsuri nu au făcut parte din propunerile Comisiei din 31 mai 2017 și nu au făcut obiectul unui studiu de impact. Obligația de întoarcere a camionului poate duce la ineficiență în sistemul de transport și la o creștere inutilă a emisiilor de carbon, poluare și congestionare rutieră, în timp ce restricțiile privind transportul combinat ar putea diminua eficacitatea acestuia în susținerea operațiunilor multimodale de tansport de marfă”, a spus Vălean.

Comisia va putea să propună din nou modificări ale legilor transportului european, înainte de intrarea în vigoare a prevederilor aprobate acum, dar pentru asta va face un studiu de impact până la finalul anului 2020.

Vălean a făcut apel la firmele de transport din UE și la autoritățile naționale să ofere informații relevante Comisiei Europene pentru evaluarea de impact.

„Dacă este necesar, Comisia își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă înainte de intrarea în vigoare a celor două dispoziții”, a avertizat comisarul european.

Și europarlamentarul Corina Crețu, fost comisar european pentru politică regională, a votat acum împotriva pachetului de mobilitate, avertizând că noile legi UE vor „face rău României”.

„Pachetul de Mobilitate - adoptat aseara de către Parlamentul European - reprezintă o mare nedreptate care se face ţărilor din Estul Europei. Așa cum am anunțat în repetate rânduri, am votat împotriva Pachetului de Mobilitate propus de Comisia Europeană”, a afirmat Crețu, pe Facebook.

Argumentele Corinei Crețu:

  • Măsurile impuse prin Pachet vor afecta în mod cert activitatea transportatorilor români şi activitatea transportatorilor din alte cel puțin nouă state din Estul Europei.
  • Măsurile propuse de Comisia Europeană sunt cu atât mai puţin oportune acum, în contextul epidemiei de coronavirus.
  • Există prevederi care chiar pot pune în pericol direct şoferii – prin obligaţia ca aceştia să se odihnească în afara cabinelor la o anumită perioadă de timp.
  • Acestea, dar și alte măsuri pe care le impune Pachetul reprezintă prevederi care vor duce la pierderi importante pentru sectorul românesc de transport.

Ea a cerut Guvernului României să atace Directiva UE la Curtea Europeană de Justiție. „Sper ca autorităţile române să atace Directiva la Curtea Europeană de Justiţie şi să nu lase lucrurile să meargă mai departe în această formă. Acceptarea situaţiei ar provoca o lovitură majoră pentru economia României şi aşa puternic încercată de situaţia din prezent”.

Parallax

Vizualizari
2064
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri

 

Cookie Settings