Claudiu Zamfir

Ministru: Declarația de beneficiar real va fi amânată până pe 1 octombrie 2021

Thumbnail

Coaliția de guvernare a decis, luni, la nivel politic ca obligația declarării beneficiarului real de către o serie întreagă de firme și alte entități să fie amânată până pe 1 octombrie 2021, a anunțat, marți, ministrul Economiei, Claudiu Năsui.

„Ieri în ședința de coaliție s-a decis ca declarația de beneficiar să fie amânată până la 1 octombrie.Până atunci vom încerca să convingem coaliția să revenim la sistemul din Austria. Adică sistemul care s-a aplicat și anul trecut în România, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocrație inutilă.

Declarația de beneficiar real este o declarație de aproximativ 10 foi prin care statul ne cere informații pe care le are deja. Și ni-le cere nu numai o dată, ci în fiecare an, chiar dacă nu se schimbă nimic. Reușisem să eliminăm această declarație anul trecut, dar ea a revenit din cauza unui amendament care a fost strecurat pe furiș într-o lege anul acesta” - a scris, marți, Năsui, pe Facebook.

Decizia politică din coaliție are nevoie. însă, să fie operaționalizată de Guvern, printr-un act normativ.

Reamintim că o serie de firme care erau exceptate de la obligația declarării beneficiarului real al activității trebuie din nou să depună această declarație la Registrul Comerțului. Nedepunerea declarației la Registrul Comerțului se sancționează cu amendă între 5.000 și 10.000 de lei.

Începând de vineri, 30 aprilie 2021, a intrat în vigoare Legea 101/2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2020 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Principala modificare este că și persoanele juridice (firmele) cu asociați doar persoane fizice, care erau exceptate până în prezent, trebuie să declare beneficiarul real al activității economice la Registrul Comerțului - spun avocații de la ONV LAW, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.   

„O altă modificare este că firmele cu asociați persoane juridice trebuie să depună anual declarația privind beneficiarul real. Acesta este un pas birocratic în plus ce va crea multe neînțelegeri la nivelul antreprenorilor referitor la momentul depunerii declarației”, declară Ana Petrescu, Avocat Asociat în cadrul ONV LAW și specialist în drept comercial. Înainte de aceste modificări declarația trebuia depusă doar la înmatriculare și ori de câte ori intervenea o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real declarat, iar aceste obligații rămân de asemenea valabile.  

Conform noilor modificări, s-a reinstituit obligația depunerii declarației anuale. Aceasta se depune la Registrul Comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale, iar dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaraţia se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

Deși legea stabilește că termenul pentru depunerea anuală a declarației privind beneficiarul real este de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, antreprenorii care nu au depus încă această declarație și care erau înființați la Registrul Comerțului înainte de intrarea în vigoare a Legii 129/2019 sunt obligați să depună această declarație în termen de 90 de zile de la data încetării stării de alertă.

Reprezentantul legal al societății (administratorul) trebuie să completeze și să depună o declarație pe proprie răspundere care trebuie să cuprindă datele de identificare ale beneficiarilor reali, precum și modalitățile în care se exercită controlul asupra persoanei juridice, conform criteriilor stabilite de lege.  

Conform legii, beneficiarul real al unei societăți este cel care deține direct sau indirect 25% + unu din numărul acţiunilor/ părților sociale sau care participă în capitalul unei firme într-un procent de peste 25%, sau cel care controlează direct sau prin alte mijloace activitatea respectivei societăți.

Legea însă nu oferă definiții concrete privind modalitățile de control direct sau prin alte mijloace ale activității unei societăți comerciale, iar pentru o completă transparentizare și identificare a beneficiarilor reali ai activității societăților comerciale legislația ar trebui îmbunătățită, consideră avocații ONV LAW. 

Și Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a anunțat intrarea în vigoare a acestor prevederi legale:

Începând cu data de 30 aprilie 2021, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 101/2021 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă  nr. 111/2020 *:

  • Persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare, o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali.
  • Sunt exceptate de la obligaţia depunerii declaraţiei privind beneficiarul real regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat.
  • Declaraţia anuală word word se depune la oficiul registrului comerţului în care este înmatriculată persoana juridică în termen de 15 zile de la aprobarea situaţiilor financiare anuale.
  • Dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaraţia se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit
  • În contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, în vederea evitării aglomerării ghișeelor, recomandăm ca transmiterea cererilor de  depunere a declarațiilor privind beneficiarii reali să se facă prin mijloacele electronice (portalul de servicii al ONRC /adresele de e-mail ale ORCT) sau prin corespondenţă (poștă/curier).

*În Monitorul Oficial al României nr. 446/27.04.2021, Partea I, s-a publicat Legea nr. 101/2021 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă nr. 111/2020 privind modificarea şi   completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru completarea art. 218 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru completarea art. 12 alin. (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare.

Parallax

Vizualizari
21621
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri