Claudiu Zamfir
Contribuabilii care se confruntă cu dificultăți financiare au la îndemână cel puțin 3 instrumente pentru anularea, restructurarea sau reeșalonarea unor obligații fiscale principale și/sau accesorii restante la ANAF.
În amalgamul de prevederi legislative și modificări constante din ultima perioadă, consultanții fiscali Georgiana Matei și Vlad Dimitriu, de la Taxhouse, au transmis StartupCafe.ro o analiză a oportunităților pe care le au contribuabilii - firme sau persoane fizice - pentru a scăpa mai ușor de datorii la ANAF.
Sunt avute în vedere 3 mari reglementări fiscale:
Să le luăm pe rând...
Guvernul a introdus o serie de facilități fiscale ca urmare scăderii încasărilor la ANAFdin cauza crizei coronavirus COVID-19. Măsurile s-au concretizat în facilitățile fiscale de anulare a obligațiilor bugetare accesorii aferente obligaţiilor fiscale principale restante la data de 31 martie 2020, instituite prin Ordonanța de urgență (OUG) 69/2020 , pentru care a fost adoptată recent și Procedura de aplicare (Ordinul 2100/2020).
Aceste reglementări oferă posibilitatea anulării tuturor obligațiilor fiscale accesorii în anumite situații (care au o aplicabilitate vastă, putând fi accesate de majoritatea contribuabililor), în măsura îndeplinirii anumitor condiții.
Beneficiarii facilităților fiscale aprobate prin OUG 69/2020 sunt:
Aplicabilitatea OUG 69/2020 a fost reglementată prin raportare la o serie de situații specifice, dintre care cele mai importante sunt:
- Anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 – măsura este aplicabilă inclusiv pentru obligațiile fiscale principale aferente perioadelor anterioare 31 martie 2020, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de autoritățile fiscale sau declarate cu întârziere de contribuabili etc.;
-Anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare declarate suplimentar prin declaraţie rectificativă (depusă începând cu 1 aprilie 2020 și până la 15 decembrie 2020) – această situaţie este aplicabilă în mod specific și obligaţiilor de TVA cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 înscrise în rândurile de regularizări TVA colectată şi/ sau deductibilă din decontul de TVA, aspect ce a fost reglementat în mod specific prin Procedura de anulare a obligațiilor fiscale accesorii;
- Anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 şi stinse până la această dată – măsura aplicabilă în situația în care contribuabilii au achitat obligațiile fiscale principale, având restanțe la 31 martie 2020 doar obligații fiscale accesorii;
- Anularea accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020 individualizate în decizii de impunere, aferente unor inspectii fiscale in derulare la momentul intrarii în vigoare a OUG 69/2020 (14 mai 2020).
Contribuabilii pentru care inspecțiile fiscale au început după data de 25 mai 2020, pot beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG 69/2020, pentru debitele rezultate din declarații rectificative depuse până la începerea inspecției fiscale, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2020.
În plus, măsurile pot fi aplicate și de debitorii care, la data intrării în vigoare a OUG 69/2020 (14 mai 2020), beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, precum și de cei care obțin eșalonarea ulterior datei de 14 mai 2020, dar nu mai târziu de 15 decembrie 2020, cu condiția ca eșalonarea să se finalizeze până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv .
Principalele condiții ce trebuie îndeplinite de persoanele juridice / fizice pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG 69/2020 sunt:
Este important de menționat că debitorii pot alege să solicite anularea obligațiilor fiscale pentru mai multe situații din cele reglementate de OUG 69/2020 în mod cumulativ, nefiind limitați de acordarea facilităților o singură dată.
O alternativă la OUG 69/2020 care are, de asemenea, o arie mai largă de aplicabilitate, o reprezintă restructurarea obligațiilor fiscale restante la 31 iulie 2020, în conformitate cu prevederile OG 6/2019 actualizată prin Legea 114/2020.
În contextul actual din ce in ce mai dificil de previzionat, persoanele juridice aflate în dificultate financiară și care figurează cu obligatii fiscale restante pot beneficia de o noua procedură legală care să le faciliteze relația cu autoritățile fiscale.
Concret, începând cu data de 11 iulie 2020, data intrării în vigoare a Legii nr. 114/2020, pot face obiectul restructurării reglementate de OG 6/2019, inclusiv obligațiile fiscale restante la data de 31 iulie 2020.
În versiunea anterioară a OG 6/2019 erau vizate strict obligațiile fiscale restante doar până la 31 martie 2020.
Persoanele juridice aflate în dificultate financiară și care înregistrează obligații fiscale restante la 31 iulie 2020, indiferent de cuantumul sumei datorate, au obligația de a notifica autoritățile fiscale cu privire la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor restante, în conformitate cu prevederile OG 6/2019, până la data de 30 septembrie 2020.
Ulterior notificării organelor fiscale, contribuabilii care doresc să beneficieze de restructurarea obligațiilor fiscale restante trebuie sa depună solicitarea de restructurare până la data de 31 decembrie 2020, anterior termenul de depunere a solicitării de restructurare fiind 15 decembrie 2020.
În sensul aplicării OG 6/2019, sunt considerate obligații fiscale restante la data de 31 iulie 2020 și obligațiile declarate de contribuabil sau stabilite de organul fiscal prin decizie după data de 1 august 2020 aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 iulie 2020, precum și obligaţiile fiscale principale scadente în perioada cuprinsă între 21 martie 2020 și 31 iulie 2020.
Readucem aminte că scopul facilităților fiscale reprezintă pentru debitori o soluție pentru plata obligațiilor fiscale restante la 31 iulie 2020, care poate fi avută în vedere de orice contribuabil aflat în dificultate financiara.
Aplicarea facilităților fiscale este condiționată de îndeplinirea cumulativă a unor condiții, detaliate în cele ce urmează.
În vederea aplicării restructurării obligațiilor fiscale restante, debitorii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
Măsurile de restructurare care pot fi propuse prin planul de restructurare și care sunt utile debitorilor aflați în dificultate financiară sunt:
Debitorul poate opta pentru aplicarea uneia sau mai multor măsuri de restructurare, cu obligația ca una dintre aceste măsuri sa fie eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale principale.
În măsura în care firmele nu pot beneficia de anularea obligatiilor fiscale accesorii, reglementată de OUG 69/2020 și nici de restructurarea obligațiilor fiscale restante la 31 iulie 2020, reglementată de OG 6/2019, neavând, spre exemplu capacitatea financiară de a-și achita obligațiile principale restante, acestea pot beneficia, ca soluție alternativa, de măsurile generale de înlesnire la plată reglementate de Codul de procedură fiscală, care vizează:
Printre avantajele măsurilor de înlesnire la plată prevazute de Codul de Procedură fiscală se numără :
Eșalonarea la plată de care pot beneficia debitorii cu risc fiscal mic nu este condiționată de dificultatea generata de lipsa temporara de disponibilități bănești și nici de existenta obligațiilor fiscale restante, acești debitori putând solicita eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale declarate, precum și a obligațiilor fiscale stabilite prin decizie de impunere și pentru care nu s-a împlinit scadența /termenul de plată.
Astfel, aceasta măsură poate fi aplicată și de contribuabilii care nu dețin lichidități suficiente pentru achitarea obligațiilor fiscale curente, sau celor aferente perioadei de după data de 21 martie 2020, vor deveni restante din 25 octombrie 2020.
În plus, această măsură are o aplicabilitate mai largă ce nu este limitată în timp, precum facilitățile instituite de OG 6/2019 sau OUG 69/2020, asigurând anularea penalităților de întârziere, precum și a unui procent de 50% din dobânzi și pentru contribuabilii care vor înregistra obligații restante după data de 31 iulie 2020 sau contribuabilii care vor face obiectul unei inspecții fiscale demarată în perioada următoare.